Familjefrid och bågfensciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Icka
    Användare
    • januari 2011
    • 25

    Familjefrid och bågfensciklider

    Har efter många år av övertalning fått med sonen på att ha ciklider i akvariet, Bågfensciklid blev det. För tillfället lite sjuka (vita-prick) men akvariet är lite tomt efter att vi våldförflyttat tigerbarberna.
    Där finns 2 mosaikguramis, 2 pansarmalar och 4 svärdbärare förutom bågfenorna.
    Kan man ha fler arter av ciklider i det akvariet...eller ett stim av ngn tetra? Tigerbarberna åt upp både varandra, pansarmalar och guramis...de ska inte tillbaka.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hur stort är akvariet
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Icka
      Användare
      • januari 2011
      • 25

      #3
      Oj....tänkte inte på det 250l....enligt vad jag kan förstå, så det bör väl rymmas lite mer fisk. Har dock lite lite filtrering...akilleshälen så det bör nog inte vara överfullt.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Då tycker jag du ska öka på antalet corydoras. De trivs bäst i stim på minst 5-6 st.

        Sedan kan du har 2-3 arter ciklider till. Kolla igenom artregistret bland sydamerikaner och se vad du kan hitta. Guianacara är en favorit hos mig. Boliviansk fjärilsciklid eller vanlig fjäril.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Du kan ha 3-4 honor till din bågfenshane i det akvariet. Att hålla bågfensciklider i par är svårt då honan blir extremt aggressiv mot hanen när de lekt. har man flera honor som konkurrerar kan hanen till och med få titta på sin avkomma ibland. Laetacara (kurvciklid t ex) och Nyckelhålsciklid (Cleithracara) är ytterligare arter som kan passa.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...