Väggakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perfetto
    Användare
    • maj 2011
    • 124

    #31
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag har själv precis satt upp ett rätt stort väggakvarie (130x19x50 cm) och jag hade tänkt att ha lite vallisneria i akvariet, men tror att belysningen (4 st 3 watts kallvita LED-spottar) så jag stoppade i lite Anubias som jag hade till övers. har inte helt bestämt mig för fisk ännu men det lutar åt regnbågsfiskar. Akvariet ses på fotot nedan.

    Har även ett mindre väggakvarie (ca.70x15x40) som jag haft igång i några år och det har funkar bra. I det så har det gått Endlers guppy.
    - Smakfullt : )

    Är det helt fritt hängande på väggen, eller stöttat underifrån från golvet?
    Har du byggt det eller köpt det färdigt?

    Och så frågan numero uno: är det knepigt att hålla efter med städning, plantering osv jämfört med ett "golvkar"....eller sitter det kanske så lågt att det blir samma sak?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #32
      Ursprungligen postat av Perfetto
      Är det helt fritt hängande på väggen, eller stöttat underifrån från golvet?
      Helt "fritt". Köpte 4 st kraftiga konsoller som vardera är fästa i betongväggen med 3 långa skruvar. Sedan köpte jag en skiva och la på konsollerna. Hyrde en Hilti och borrade (billigt och snabbt). Det väger drygt 150 kg.

      Har du byggt det eller köpt det färdigt?
      Köpte akvariet begagnat på Blocket och det är rejält bastant med tjock rutor. Bakgrunden är den nya Slimlinen (finns ännu inte på marknaden) och har bakom den i bägge hörnen gömt filtret,

      Och så frågan numero uno: är det knepigt att hålla efter med städning, plantering osv jämfört med ett "golvkar"....eller sitter det kanske så lågt att det blir samma sak
      Ja det är lite krångligare att sköta än ett vanligt akvarium och man bör tänka på att det inte får vara för smalt och att man har rejäla filter.

      Kommentar

      • Perfetto
        Användare
        • maj 2011
        • 124

        #33
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Helt "fritt". Köpte 4 st kraftiga konsoller som vardera är fästa i betongväggen med 3 långa skruvar. Sedan köpte jag en skiva och la på konsollerna. Hyrde en Hilti och borrade (billigt och snabbt). Det väger drygt 150 kg.


        Köpte akvariet begagnat på Blocket och det är rejält bastant med tjock rutor. Bakgrunden är den nya Slimlinen (finns ännu inte på marknaden) och har bakom den i bägge hörnen gömt filtret,


        Ja det är lite krångligare att sköta än ett vanligt akvarium och man bör tänka på att det inte får vara för smalt och att man har rejäla filter.
        - Tackar för info.

        Kommentar

        • aejohansson
          Användare
          • maj 2011
          • 432

          #34
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Köpte akvariet begagnat på Blocket och det är rejält bastant med tjock rutor. Bakgrunden är den nya Slimlinen (finns ännu inte på marknaden) och har bakom den i bägge hörnen gömt filtret, .
          När kommer den ut? Såg riktigt bra ut

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Riktigt snygg Kjell!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #36
              Ursprungligen postat av aejohansson
              När kommer den ut? Såg riktigt bra ut
              Vet inte riktigt - men senast i början av hösten skulle jag tro. Själv tycker jag att den särklassigt snyggaste platta bakgrunden som någonsin har tagits fram.
              Och jag skaffade egentligen detta akvarium - just för att jag bara "måste" ha denna kagrund i något av mina akvarier (även om min ambition just nu snarare är att dra ner på antalet akvarier).

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #37
                Ja, det är ett utmärkt exempel på hur snyggt ett väggakvarium kan vara. Snygg bakgrund gör mycket.
                //Kaj

                Kommentar

                Arbetssätt...