Giraffnosmal och fengädda - liten blir stor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Giraffnosmal och fengädda - liten blir stor...

    Jag snubblade över några gamla bilder idag i samband med att ha fotat lite nytt från fengäddakaret och satte ihop två kollage. Det kanske beror på att man glor in i karet så mycket, ibland kan jag seriöst fundera på om fiskarna alls växer nåt - tydligen ska man inte göra det.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Läckert! Giraffen har verkligen biffat upp sig
    Mvh Alex

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      Läckert! Giraffen har verkligen biffat upp sig
      Hehe tackar, jo det blir så, ända sedan trimacen försvann har han varit kung i karet, och fräser runt som en galning och suger i sig åtminstone hälften av all mat jag slänger i Men det är en suverän bottenstädare, kan inte rekommendera den nog mycket, får du tag på en så köp direkt!
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Aqua_Max
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 108

        #4
        Jag har läst att en revision pågår gällande artuppdelning av Auchenoglanis så att det blir minst åtta beskrivna arter istället för två. Bl.a. medför det att de olika varianter av giraffnosmalar som tidigare räknades som underarter av Auchenoglanis occidentalis istället kommer att räknas som egna arter.

        Senast redigerad av Aqua_Max; 14 januari 2011, 01:12.
        ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Ursprungligen postat av Aqua_Max
          Jag har läst att en revision pågår gällande artuppdelning av Auchenoglanis så att det blir minst åtta beskrivna arter istället för två. Bl.a. medför det att de olika varianter av giraffnosmalar som tidigare räknades som underarter av Auchenoglanis occidentalis istället kommer att räknas som egna arter.

          http://www.practicalfishkeeping.co.u...t.php?sid=3289
          Det där var intressant! Jag har alltid tyckt att bilder man hittar på nätet på den här "arten" skiljer sig från min firre men har bara tänkt att det finns stora variationer. Beskrivningarna där får jag inte kläm på dock så det blir spännande att se artindelningen sedan om det dyker upp bra bilder på dem.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Aqua_Max
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 108

            #6
            Ursprungligen postat av FI
            Beskrivningarna där får jag inte kläm på dock så det blir spännande att se artindelningen sedan om det dyker upp bra bilder på dem.
            Det har nyligen gjorts en uppdatering i PlanetCatfish Cat-eLog till följd av revisionen inom Auchenoglanis. Jag litar inte helt på bilderna och informationen just nu p.g.a. förvirringen, men gissar att PlanetCatfish Cat-eLog är en av de bättre sidorna när det gäller bilder på de olika arterna, men det kommer nog att bli en del justeringar allt eftersom fler bilder och mer information tillkommer. http://www.planetcatfish.com/catelog...hp?genus_id=70
            ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Ursprungligen postat av Aqua_Max
              Det har nyligen gjorts en uppdatering i PlanetCatfish Cat-eLog till följd av revisionen inom Auchenoglanis. Jag litar inte helt på bilderna och informationen just nu p.g.a. förvirringen, men gissar att PlanetCatfish Cat-eLog är en av de bättre sidorna när det gäller bilder på de olika arterna, men det kommer nog att bli en del justeringar allt eftersom fler bilder och mer information tillkommer. http://www.planetcatfish.com/catelog...hp?genus_id=70
              Bra tips! Jag håller med om förvirringen, jag klarar inte av själv att ta reda på vilken art det är jag har efter den där infon, tycker alla verkar väldigt snarlika. :/
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              Arbetssätt...