ännu en frigolitbakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulf
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 124

    ännu en frigolitbakgrund

    hej

    inget nytt under solen, men skickar in lite bilder på mitt vinterprojekt....
  • ulf
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 124

    #2
    arbetet fortskrider, nu börjar husfixet penslas på

    Kommentar

    • ulf
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 124

      #3
      nu är det snart klart för klarlackering, nått lager husfix ock lite småjusteringar bara
      vore tacksam för tips om val av lack och eventuell pigment i lacken!!!!

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Ser lovande ut! Den blev lite ljus men det ändras snart med lite algtillväxt.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • Suma
          Användare
          • januari 2011
          • 606

          #5
          Jag lackade med NM Klarlack FS 023, NM Härdare 80, finns hos Epotex eller Exoherp http://www.exoherp.net/ men vill du slippa frakten så går det att köpa hos tillverkaren Nils Malmgren AB http://www.nilsmalmgren.se/ i Ytterby...
          Pigment, vill välj Titandioxid, svart Carbon Black ( Kimrök ), gult och/ eller rött någon Järnoxid kallas kanske Ockra.När du lackar respektera torktiden,väg in och blanda noggrant.Det gjorde inte jag, fick blåsor.
          -------------------
          Mats

          Kommentar

          • ulf
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 124

            #6
            tack för tipset på lack, verkar helt perfekt.
            har varit inne lite på nån vattenbaserad golvlack, men denna håller nog betydligt bättre.
            använde du något pigment, och isåfall har du några bra tips på hur man kan få till det, tar det lång tid för lacken att torka, kan man fylla på med pigment i lacken allt eftersom för att få lite olika nyanser, penslade du på lacken......osv?

            ulf

            Kommentar

            • Suma
              Användare
              • januari 2011
              • 606

              #7
              så här gjordejag:
              1. vägde upp ex. 100g basepoxi i engångsmugg
              2. tillsatte 5-10g pigment
              3. rör om med rörpinne eller spatel...
              4. kolla att det verkar täcka och att det inte är några torra pigment kvar.
              5. blanda i härdare enl blandningsförhållandet vs epoxin.

              Målade/ stöpplade med pensel och skumsvampar.

              Blir det lite fel i kulören kan du tillsätta lite mer pigment men tänk på att potlifen
              är ca 30min...

              När första muggen var tom vägde jag upp nästa och fortsatte så tills jag blev trött. Sen fick det torka 24 timmar innan jag la ett sista täckande lager utan pigment...för att vara säker på att pigmentet inte skulle läcka eller att det skulle gnagas igenom.

              Kolla på produktinfrmationen på Exoherps hemsida får du massa info.
              -------------------
              Mats

              Kommentar

              • Cronan
                Användare
                • juli 2008
                • 907

                #8
                Håller själv på med en bakgrund men använde finbetong. Har aldrig andvänt husfix men det verkar vara mycket lättare att jobba med. Skrev att du penslade ut det detta hade inte gått med fin betong eller så har jag blandat med helt för lite vatten. Tycker att finbetong tog bort alla fina repor och små ojämnheter jag gjort i frigoliten. Min fråga är helt enkelt är husfix mer lätt arbetat och lättare att bara få ett tunt lager så man kan ha kvar alla ojämnheter man skurit fram i frigoliten ? Tycker din bakgrund ser mycket mer naturlig ut vilken min också gjorde tills jag började med finbetongen.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ursprungligen postat av Cronan
                  Håller själv på med en bakgrund men använde finbetong. Har aldrig andvänt husfix men det verkar vara mycket lättare att jobba med. Skrev att du penslade ut det detta hade inte gått med fin betong eller så har jag blandat med helt för lite vatten. Tycker att finbetong tog bort alla fina repor och små ojämnheter jag gjort i frigoliten. Min fråga är helt enkelt är husfix mer lätt arbetat och lättare att bara få ett tunt lager så man kan ha kvar alla ojämnheter man skurit fram i frigoliten ? Tycker din bakgrund ser mycket mer naturlig ut vilken min också gjorde tills jag började med finbetongen.
                  Husfixen är sprödare och inte alls lika tålig som finbetongen. Man kan göra ojämnheter i finbetongen. Ofta blir det man karvat i frigoliten betydligt mindre synligt när man haft på finbetong och husfix så det gäller att överdimensionera lite på mönstret för att ha att spela med när man kladdar dit finbetongen och husfixen.

                  Kommentar

                  • ulf
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 124

                    #10
                    tack för tipsen, jag återkommer med lite bilder när jag börjar med lacken.
                    (hoppas de bilderna kan bli mindre suddiga)
                    husfixen tycker jag varit bra att jobba med, ja la först på ett tunnt lager som jag blandade så det var lätt att pensla ut (se bild), sedan blandade jag det lite mer trägflytande så det täcker frigolitens "håligheter".

                    Kommentar

                    • Cronan
                      Användare
                      • juli 2008
                      • 907

                      #11
                      Skulle det gå att blanda finbetongen lika fint så att den går att pensla ut och ändå håller någon som vet? känner att jag måste testa blir nog så att jag slänger min bakgrund och börjar på en ny. Har ändå kommit på en hel del som jag hade velat göra annurlunda.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Välkommen till detta formidabla forum, Suma!
                        tack för dina värdefulla tips!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Suma
                          Användare
                          • januari 2011
                          • 606

                          #13
                          Tack för välkommsthälsningen. Fuskade lite som färgtekniker slutet 70- början 80 talet.Lite sitter fortfarande kvar.Men det som gäller är ju att läsa instruktionerna innan...
                          -------------------
                          Mats

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av Cronan
                            Skulle det gå att blanda finbetongen lika fint så att den går att pensla ut och ändå håller någon som vet? känner att jag måste testa blir nog så att jag slänger min bakgrund och börjar på en ny. Har ändå kommit på en hel del som jag hade velat göra annurlunda.
                            Sila finbetongen så du får bort de större stenarna...

                            Jag tyckte det var jobbigt att arbeta in finbetongen..iallafall första lagret..men sedan gick det bättre och nu är jag riktigt nöjd med ojämnheten och den skrovliga ytan som stenarna i finbetongen ger.

                            Nu när algerna börjar få skapligt bett i ytan så blir det kanonsnyggt med olika nivåer och ljust blandas med grått, grönt och brunt.

                            Kommentar

                            • Cronan
                              Användare
                              • juli 2008
                              • 907

                              #15
                              Slängde bakgrunden och ska sätta igång med en ny nu. Hittade husfix i förrådet det borde gå att andvända vet att att det var ganska lätt att arbeta med. Kan inte tänka mig att det skulle finnas något ämne i det som förgiftar vattnet eller någon annan som vet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...