Ingen mer fisksoppa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

    #46
    Ursprungligen postat av olaJ
    Om det är VF eller ej är inte av så stor vikt för mig heller Kaj, men det känns som om vissa säljare ibland sätter VF som etikett, bara dom kommer från utlandet. Men fisk i större mängd i samma storlek är nog egentligen till stor del sjöodlad, eller odlad bredvid floden i landet där de fångas. Detta har hänt mig och vänner till mig mer än en gång...men strunt samma, bara fiskarna är fina och man inte betalt överpriser (vilket du uppenbarligen inte har gjort).
    Det känns ju inte som en omöjlighet att de är sjöodlade. En av mina fyra är fin, resten är väl inte så imponerande tyvärr. Men det är kul att det blivit ett par av dem i alla fall. Därmed får de stanna medan de andra får respass så småningom.

    //Kaj

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

      #47
      Ursprungligen postat av Norrland
      Har visar dom VF som jag ar van med att se.
      http://www.oscarfish.com/article-hom...of-oscars.html
      Ok, om man utgår från dessa bilder och bara tittar på tre av mina så skulle man säga att de tillhör Common Oscar aka Wildtype Oscar. Men så har vi avfällingen som ser ut som han gör och han skulle ju då tillhöra Golden Oscar. Och en sådan kanske man inte hittar i det vilda? Lägger man ihop det här med att olaJ's hypotes att de skulle kunna vara sjöodlade kanske man har kommit fram till sanningen.
      Även om jag inte sätter så stor vikt vid vf eller inte vf så kan jag ju tycka att det är något fräckt att påstå att de är vf när de är sjöodlade. Om det nu är så. Jag ska fråga nästa gång jag är hos Neonfisken.

      Och Crassipinnis är det absolut inte. Men det har Neonfisken aldrig sagt - det var min egen något ogrundade idé som jag inte kan lägga på någon annan.

      //Kaj

      Kommentar

      • Norrland
        Användare
        • December 2009
        • 557

        #48
        Ursprungligen postat av Kajjjan
        Ok, om man utgår från dessa bilder och bara tittar på tre av mina så skulle man säga att de tillhör Common Oscar aka Wildtype Oscar. Men så har vi avfällingen som ser ut som han gör och han skulle ju då tillhöra Golden Oscar. Och en sådan kanske man inte hittar i det vilda? Lägger man ihop det här med att olaJ's hypotes att de skulle kunna vara sjöodlade kanske man har kommit fram till sanningen.
        Även om jag inte sätter så stor vikt vid vf eller inte vf så kan jag ju tycka att det är något fräckt att påstå att de är vf när de är sjöodlade. Om det nu är så. Jag ska fråga nästa gång jag är hos Neonfisken.

        Och Crassipinnis är det absolut inte. Men det har Neonfisken aldrig sagt - det var min egen något ogrundade idé som jag inte kan lägga på någon annan.

        //Kaj
        Håller med - spelar ingen roll. Den dominata hanen är väldigt anorlunda och extremt snygg. Blivit sugen pa Oscar igen...pg av din burk. He he
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

          #49
          Ursprungligen postat av Norrland
          Håller med - spelar ingen roll. Den dominata hanen är väldigt anorlunda och extremt snygg. Blivit sugen pa Oscar igen...pg av din burk. He he
          Alltid kul att kunna kittla påfågelnerven hos någon. Tycker att påfåglar har lite oförtjänt dåligt rykte. Mitt stora par är himla kul, trevliga, personliga och majestätiska. Ett nöje att sitta och betrakta. Och när de är i lektagen har de väldigt roliga ritualer och grejer för sig. Rekommenderas!

          //Kaj

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

            #50
            Här har vi en bild på en annan av de vidlf...alltså en annan av de påfåglar jag köpte på Neonfisken i Köpenhamn.



            //Kaj

            Kommentar

            • Elfström
              Användare
              • February 2011
              • 14

              #51
              Ursprungligen postat av Kajjjan
              Här har vi en bild på en annan av de vidlf...alltså en annan av de påfåglar jag köpte på Neonfisken i Köpenhamn.

              [ATTACH]30995[/ATTACH]

              //Kaj
              Grymt vilken fin teckning!

              Kommentar

              • Big_Sal
                Användare
                • May 2010
                • 315

                #52
                Håller med!!

                Betydligt vackrare än den röda "tiger oscar"

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • June 2008
                  • 1882

                  #53
                  Ja, den är riktigt fin faktiskt. De har varit så skygga tidigare men har kommit fram mer på sistone och då har jag upptäckt att de andra är ganska snygga också. Med de andra menar jag de som har vildformens teckning. Till skillnad då från den här som jag visat några gånger tidigare (bildkvalitet inte den bästa då jag tar utan blixt, i svagt ljus och därför med lång slutartid):




                  //Kaj

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22831

                    #54
                    Båda är riktigt fina, jag blir riktigt sugen att skaffa oscar...
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • May 2006
                      • 1816

                      #55
                      Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Här har vi en bild på en annan av de vidlf...alltså en annan av de påfåglar jag köpte på Neonfisken i Köpenhamn.

                      [ATTACH]30995[/ATTACH]

                      //Kaj
                      Den var riktigt snygg.

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

                        #56
                        Dare: Båda är riktigt fina, jag blir riktigt sugen att skaffa oscar...
                        Ja, jag jobbar på att öka intresset och statusen på påfågelcikliden. Snart har vi en egen underavdelning i NCS!

                        Ove Planstedt: Den var riktigt snygg.
                        Jo, det är den faktiskt - och jag som tidigare sagt att den här och de andra två inte skulle vara så fina.

                        //Kaj

                        Kommentar

                        Arbetssätt...