Fisk och Stress (artikel)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Fisk och Stress (artikel)

    Nu kommer nya vetenskapliga rön om fiskars karaktär och vad som händer när de blir hotade och stressade. Hoten från framför allt människan är många.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • auratusen
    Användare
    • oktober 2010
    • 61

    #2
    Börjar fundera på om det kommer bli olagligt att fiska och ha akvarium inom en snar framtid :/. Känns så, speciellt när dom går ut om att fiskar lider hela tiden.
    The rift lakes is the shit

    Kommentar

    • TutenStain
      Användare
      • september 2008
      • 168

      #3
      Ursprungligen postat av auratusen
      Börjar fundera på om det kommer bli olagligt att fiska och ha akvarium inom en snar framtid :/. Känns så, speciellt när dom går ut om att fiskar lider hela tiden.
      Då borde man också förbjuda djurparker, slaktning av djur för kött och husdjur i allmenhet...

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        -Låt knotten bita!. ock låt myggan pumpa ditt blod.. RÖR dem icke! Men va fan det känns som om saker o ting går överstyr..

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Håller med, men samtidigt försöker jag avliva fisk jag fiskar så snabbt som möjligt istället för att låta de självdö på marken. Om en fisk är för sjuk i akvariet så dödar jag den så snabbt som möjligt. Jag försöker skapa en miljö i akvariet som gör fiskarna trygga och lekvilliga.

          Men lite knasigt blir det. Jag äter kött och har inga moraliska problem med et annat än att det förbrukar rätt mycket naturresurser jämfört med att äta vegetariskt.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Finns inget i denna artikel som talar för ett förbud mot att hålla fiskar i akvarier. Forskaren konstaterar bara att det kan vara ett etiskt problem att hålla vissa arter tillsammans. Helt rätt tycker jag. Blir man inte lack när man ofta hör om handlare som av okunskap eller ren girighet säljer på nybörjare inom akvaristik arter som helt enkelt inte går att hysa tillsammans utan att det går fel?

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Hej

              Min gamle vän Jukka sa alltid, att rekreationsfiske inte alls är särskilt rekreerande för fisken. Det ligger nog nåt i det.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Ursprungligen postat av DRE
                samtidigt försöker jag avliva fisk jag fiskar så snabbt som möjligt istället för att låta de självdö på marken
                Det fungerar bra om man bara drar upp en fisk åt gången, men hur gör man om man fiskar med mjärde och drar upp hundra abborrar? :/ Och hur är det om man fiskar med nät? Det borde ju vara oerhört stressande för fisken att sitta fastsnurrad i nätet.

                Visst är det bra med forskning av det här slaget, men man får inte gå för långt i tanken själv, då är det bara lägga ner både fiskande och akvariehobbyn om man ska må gott. :/

                Jag tror alla som har akvarier inser att stress inte är bra för fiskarna men samtidigt också att det är normalt att det i pricip alla akvarier går någon stressad fisk, fiskar som ligger lägst i rangordningen eller inte lever som de borde osv. Revirhävdande ciklider i lekpar drar upp yngel på revir på typ 50x150 cm (i bästa fall, ofta är det ju andra fiskar i karet också) istället för flera meters områden kanske med födosökområden som är gigantiska. Klart det är stressande att fixa allt på en sådan förhållandevis liten yta. Och stora människor traskar ständigt runt utanför karet. Stress. De kan inte leta reda på föda själv utan är helt beroende på att helknasig tillverkad mat släpps ned med jämna mellanrum. Stress. Vattenvärdena och kvaliteten sjunker stadigt och höjs sedan snabbt i cykler varje eller varannan vecka. Stress. Stress. Stress. Etc. *suck* :/

                Men som någon sa, husdjur rent generellt lever nog också under stress. Men förmodligen forskas det inte om detta, eller också publiceras inte sådant öppet, för hur skulle det bli om människans bästa vän visade sig ha högt blodsocker etc pga stress trots helt normalt "svenssonliv"? Hundförbud? Inga hundar för de utan hus på landsbygd med stor tomt och tillgång till skog?

                En liten tankeställare bara. Överdrifter och generaliseringar kan filtreras bort efter behag.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • auratusen
                  Användare
                  • oktober 2010
                  • 61

                  #9
                  Det med att återutsätta fisk. Dom har faktiskt märkt en massa fisk och väldigt många överlever återutsättningarna. Vet inte om det var 80-90% beroeende också på hur man hanterar dom.
                  The rift lakes is the shit

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Frågan är om fiskar som är uppväxta i akvarium blir så stressade av att man rör sig runt akvariet, jag vet inte om det är någon skillnad på VF för den delen. Har fiskar något minne av att de har levt i sjön och haft obegränsad yta att röra sig på?

                    Jag tycker mina fiskar mest tigger när jag rör mig och det är faktiskt helt otroligt vilken koll de har ut genom rutan. Om jag sitter i soffan räcker det med att jag sträcker mig efter fjärrkontrollen på bordet så blir det rush till matningsplatsen.

                    Om det är ljusare i rummet än i akvariumet blir det dock panik vid rörelse i rummet och då så klart stress.

                    Att inte kunna fly innebär stress och att fly en meter bort kan väl knappast kallas att fly ens utan mer att flytta sig till ett ställe där man heller inte vill vara. Men som sagt ska man dra allt till sin spets så trivs nog inte många djur att leva i fångenskap om de får välja frihet istället.

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      Min inställning är bara att göra tillvaron i fångenskap så stressfri som möjligt. Oavsett om vi talar akvariefiskar eller brottslingar i Kumla. Vi tjänar alla på det i slutändan. En mindre stressad fisk betyder mindre stressad akvarist...mindre stressad kumlafånge, mindre stressad plit

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ett tips är att ni läser artikel innan ni kommenterar den. Att fiskar har större förmåga till att känna "djursmärta" (dvs. registrerar inte bara skadan -nosiception- utan reagerar på diverse vis) än vad man länge antagit är nog bara att acceptera.

                        Därefter kan man diskutera vad det innebär för sportfiskare och akvarister som påstår sig vilja värna om fiskarna. När det gäller trålning och fiske med gälnät är det förstås mer komplicerat.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8598

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Ett tips är att ni läser artikel innan ni kommenterar den. Att fiskar har större förmåga till att känna "djursmärta" (dvs. registrerar inte bara skadan -nosiception- utan reagerar på diverse vis) än vad man länge antagit är nog bara att acceptera.

                          Därefter kan man diskutera vad det innebär för sportfiskare och akvarister som påstår sig vilja värna om fiskarna. När det gäller trålning och fiske med gälnät är det förstås mer komplicerat.
                          En tråd som denna glider ju sgs omedelbart över från att kommentera artikeln (vilken jag har läst) till att dilla om de "stora principiella frågorna". Jag själv hemfaller ganska ofta åt det.

                          Bakom ligger dock fortfarande det att vi på detta sätt alltid kan öka vår kunskap. Som nu då om att vi lär oss mer om fiskars förmåga att "känna", minnas och reagera.

                          Den sista meningen i artikeln är väl det som har mest rent konkret relevans för oss akvarister.
                          Senast redigerad av Mikael W; 08 januari 2011, 16:58.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Det finns två olika stresstyper bland fiskar.

                            – Den ena typen gör aktiva försök att bli av med det här hotet, genom att slåss, gömma sig, att fly, medan den andra typen har en passiv respons. Den lägger sig still och väntar på att det obehagliga ska försvinna, säger han.
                            Mjo och båda ses i ciklidkar, av alla typer och storlekar.

                            – När vi studerar aggressivitet som vi ofta gör och sociala dominanshierarkier så får den underordnade fisken mycket stryk, den har ingenstans att fly, den växer dåligt och blir ofta sjuk. Så på det sättet är det ett djuretiskt problem om man håller fisk så att det här uppstår, när de inte kan fly undan som de skulle göra ute i naturen.
                            Sånt där ses också i ciklidkar, det är vardag med revirstrider och gnabb, och förloraren simmar iväg, eller slåss mer och får trasiga fenor och och mun etc. Givetvis hade förloraren gärna flytt lite längre än vad ett kar tillåter. Självklart. Men har man nu ingen sjö hemma så funderar man ju lite hur man ska göra för att det inte ska vara "ett djuretiskt problem" i så fall?

                            Ett stressfritt ciklidkar finns nog inte. Det man kan göra dock, och det jag tror de allra flesta redan gör, är att dämpa stressen lite och låta bli att bara rulla tummarna och låta mobbingen fortgå till fiskar blir sjuka. En del av charmen med ciklidhobbyn är väl just att pyssla på till man lyckas få balans på aggressionerna, med hjälp av inredning, laborera med olika aggressionsdämpande fiskar, m.m så fiskarna kan ha sina revirstrider som vanligt men utan att någon blir riktig hackkyckling.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Men som sagt ska man dra allt till sin spets så trivs nog inte många djur att leva i fångenskap om de får välja frihet istället.
                              Det där är en intressant fråga. Dels kan de ju inte välja, dels har de sannolikt inte hjärnkapaciteten att välja (lite elakt undrar jag om rätt många folk har det heller, plus mer filosofiskt om verkligt medvetna val ens är möjliga att göra) och dels, även om bägge ovanstående kriterier skulle råka vara uppfyllda, vad säger att de väljer naturen? Där är det rätt tufft, vad jag vet. Man riskerar hela tiden att bli uppäten, i de flesta fall. Jag tror inte man hittat neontetror som är tio år gamla i naturen heller. Nå, poängen är att stress förekommer i naturen också, i rätt stor omfattning. Jag tänker vare sig påstå att en fisk har det bättre i naturen eller påstå att den har det bättre i akvarium. Jag är osäker där, men iaf.

                              Hos en vettig akvarist, som sköter sina akvarium, tror jag iaf att många fiskar är mer långlivade än i naturen. Om långlivad nu ska vara ett kriterium på "bra". Människor verkar värdera långlivad som bra (vilket jag iof är tveksam kring det också), men jag har noll koll på hur en fisk värderar ett långt liv. Ett långt liv i akvarium borde iaf innebära att vi inte pratar djurplågeri. Vänder vi på det igen, så har fisken troligen fått rätt liten chans att sprida sina gener. Vi människor skaffar ju barn, så varför inte fisken? Där någonstans blir det rätt klart att jämförelser mellan djur och människor är kluriga, eftersom ett bra gäng fiskarter skiter fullständigt i sin avkomma, enten direkt eller efter en tid.

                              Med detta sa jag varken bu eller bä, spred bara mina egna tvivel i olika frågor. *s*

                              Hilsen,

                              /P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 januari 2011, 20:21.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...