Roliga saker man hört från "akvarister"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Roliga saker man hört från "akvarister"

    Tänkte starta en tråd med roliga saker man har hört berätta om, eller gjort själv, hur de "sköter" sitt akvarium.

    Jag bjuder på en hur en före detta arbetskollega berättade om sina vattenbyten.

    Han brukade vid vattenbyte ta ur ALLT från akvariumet inklusive fiskarna som han under tiden hade i badkaret. Han kokade all inredning och för att inte fiskarna skulle lida i badkaret rörde hans två döttrar runt i vattnet med varsin innebandyklubba. Det är ju bra med syresättning!

    Jag kanske inte behöver säga det men han köpte ny fisk ganska ofta.

    Ni som jobbar i akvariebutiker lär ju få höra både det ena och det andra, kom igen och bjud på lite roliga fel som folk gör! Alla andra också så klart!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hehe, den var bra. Jag ser fram emot fler historier.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Rooster
      NCS Medlem
      • november 2009
      • 473

      #3
      Haha att bero på det, senast idag hörde jag på herkules. Det kom in ett gäng kickersbrudar (med vad jag tror var öl i handen) typ där nån av dem hade ett kar. De gjorde inte vattenbyten utan väntade tills det hade dunstat typ nån decimeter å då fyllde de bara på upp till kanten igen! Å sen var det naturligtvis en massa andra "korkade" saker de brukade göra eller inte hade koll på. Asså jag fattar att alla inte är lika nördiga som oss här på forumet men folk borde väl kunna läsa å förstå instruktioner på en flaska tex. nitrivec och hur det skall användas.

      Har inte vart i butikerna så mkt på sistone men det räcker verkligen med att man är där nån gång å direkt hör/ser man massa kunder som är totalt blanka inom området å då har de dessutom haft akvarie flera år typ! Men jag antar att om man tex. bara har ett litet kar med typ pansarmalar å neontetror så lär man sig ju heller inget typ.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Rolig sak jag sett istället för hört!

        Köp och sälj Övrigt Hobby enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Rooster
          NCS Medlem
          • november 2009
          • 473

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Rolig sak jag sett istället för hört!

          http://www.tradera.com/VARNINGSDEKAL...1820_125041090
          Haha en sån skylt skulle man kanske haft...

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Oj... jobbar man i butik finns inga gränser för vad man får höra. Fast jag vet inte om jag vågar skriva sådant, det finns en aldrig så liten risk att någon som sagt något verkligt korkat läser här och känner igen sig. Tar gärna en mängd historier över ett glas öl, men inte i skrift... *s*

            En liten grej som redan är ute finns dock i Lagrets reklam (ett igenkännande skratt fick jag när jag läste den):

            - Dör den här fisken ofta?

            - Nej då, den dör bara en gång, är ju det givna svaret... *s*

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Rolig sak jag sett istället för hört!

              http://www.tradera.com/VARNINGSDEKAL...1820_125041090
              Nåt för vår prylshop kanske?

              Jag vill ha en sådan dekal till nanoakvariet på jobbet.
              Där har jag fått höra ett par kul grejer: Kunde vi ha kampfiskar på fredagarna? och Vad händer om man slänger i ett par Burana?
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Tänkte starta en tråd med roliga saker man har hört berätta om, eller gjort själv, hur de "sköter" sitt akvarium.

                Jag bjuder på en hur en före detta arbetskollega berättade om sina vattenbyten.

                Han brukade vid vattenbyte ta ur ALLT från akvariumet inklusive fiskarna som han under tiden hade i badkaret. Han kokade all inredning och för att inte fiskarna skulle lida i badkaret rörde hans två döttrar runt i vattnet med varsin innebandyklubba. Det är ju bra med syresättning!

                Jag kanske inte behöver säga det men han köpte ny fisk ganska ofta.

                Ni som jobbar i akvariebutiker lär ju få höra både det ena och det andra, kom igen och bjud på lite roliga fel som folk gör! Alla andra också så klart!
                Jo, den är bra, men tyvärr alltför sann. När jag växte upp - på 70-talet - var det en rekommendation från zoohandlare och kunde även stå i handböcker för akvarister. Minns själv hur man hemma nån gång om året "storstädade" akvariet på ovan nämnda vis.
                Och detta förfarande lever faktiskt kvar. Nyligen skulle en barndomsvän till mig starta upp akvarier, som han ej haft sedan 70-talet. Han frågade mig om hur ofta han suklle vara tvungen att "storstäda". Jag fick hålla en lång föreläsning om hur akvaristiken utvecklats de senaste 30-40 åren...

                Kommentar

                • Lizardking
                  Användare
                  • december 2007
                  • 79

                  #9
                  Jag har försökt förklara för en zoohandlare att Blood Parrots INTE är resultat av korsning mellan Ciklider och guldfiskar.

                  Kommentar

                  • auratusen
                    Användare
                    • oktober 2010
                    • 61

                    #10
                    Ja, det var en kompis till mig som var p åen akvarieaffär, då det kom inte en kille och ville ha 1 Maisoni zebra, 1 kampfisk och 1 piraya. Sedan när han frågade skulle han ha dom i ett 100 l kar :/.

                    SEn hade jag en annan kompis. Som tur har han inte akvarium längre. Det var kanske mer än 5 år sedan. Men då hade han ett akvarium, som han inte skötte och fisken hadedött. Och jag frågade honom var all fisk hade tagit vägen.

                    Då fick jag till svar:

                    -Nä, det är en som lever
                    -Jag ser ingen, sa jag
                    -Jo, men den ser ut som en gudfisk... och den är blå (han hade en blå sten i karet)... och den gräver ner sig i sanden med sin stjärt. Den är jättebra påatt camoflera sig, sa han

                    Tur att han inte har akvarium idag. Men han är lite konstig av sig.
                    Senast redigerad av auratusen; 08 januari 2011, 13:25.
                    The rift lakes is the shit

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Ursprungligen postat av auratusen
                      SEn hade jag en annan kompis. Som tur har han inte akvarium längre. Det var kanske mer än 5 år sedan. Men då hade han ett akvarium, som han inte skötte och fisken hadedött. Och jag frågade honom var all fisk hade tagit vägen.

                      Då fick jag till svar:

                      -Nä, det är en som lever
                      -Jag ser ingen, sa jag
                      -Jo, men den ser ut som en gudfisk... och den är blå (han hade en blå sten i karet)... och den gräver ner sig i sanden med sin stjärt. Den är jättebra påatt camoflera sig, sa han

                      Tur att han inte har akvarium idag. Men han är lite konstig av sig.
                      Matade han stenen?

                      Kommentar

                      • auratusen
                        Användare
                        • oktober 2010
                        • 61

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Matade han stenen?
                        Vet faktiskt inte Om han ens matade över huvudtaget
                        The rift lakes is the shit

                        Kommentar

                        • Gabbi
                          Användare
                          • april 2002
                          • 897

                          #13
                          "Ursäkta, varför har ni så konstiga namn på fiskarna?"
                          "Jaha, du menar de vetenskapliga namnen? Jo, de kan verka svåra, men de är rätt användbara. Vi brukar skriva de svenska också, men ibland finns inget populärnamn. Då kan det vetenskapliga namnet ge en viss ledning om vilken sorts fisk det är och till och med hur den ser ut."
                          "Vad smart. Vem kom på det?"
                          "Det var faktiskt en svensk. Du har säkert hört talas om Linné?"
                          "Gud vad bra. Vänta tills jag berättar det här för dem på jobbet. Jag jobbar på plantagen. Vi borde verkligen uppfinna något liknande för växter!!"
                          www.akvarielagret.se/akvarieboken

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gabbi
                            "Ursäkta, varför har ni så konstiga namn på fiskarna?"
                            "Jaha, du menar de vetenskapliga namnen? Jo, de kan verka svåra, men de är rätt användbara. Vi brukar skriva de svenska också, men ibland finns inget populärnamn. Då kan det vetenskapliga namnet ge en viss ledning om vilken sorts fisk det är och till och med hur den ser ut."
                            "Vad smart. Vem kom på det?"
                            "Det var faktiskt en svensk. Du har säkert hört talas om Linné?"
                            "Gud vad bra. Vänta tills jag berättar det här för dem på jobbet. Jag jobbar på plantagen. Vi borde verkligen uppfinna något liknande för växter!!"
                            haha den va riktigt rolig.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Rooster
                              NCS Medlem
                              • november 2009
                              • 473

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gabbi
                              "Ursäkta, varför har ni så konstiga namn på fiskarna?"
                              "Jaha, du menar de vetenskapliga namnen? Jo, de kan verka svåra, men de är rätt användbara. Vi brukar skriva de svenska också, men ibland finns inget populärnamn. Då kan det vetenskapliga namnet ge en viss ledning om vilken sorts fisk det är och till och med hur den ser ut."
                              "Vad smart. Vem kom på det?"
                              "Det var faktiskt en svensk. Du har säkert hört talas om Linné?"
                              "Gud vad bra. Vänta tills jag berättar det här för dem på jobbet. Jag jobbar på plantagen. Vi borde verkligen uppfinna något liknande för växter!!"
                              Haha vad fan!... Tur att jag inte drack vatten när jag läste detta, då hade jag garanterat satt i halsen. Man blir ju mörkrädd ibland...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...