Geophagus crassilabris

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Geophagus crassilabris

    Kom över fyra st crassilabris, sju-tio cm, häromdagen. Länge sedan jag såg den arten. Livliga rackare. Svåra att fånga på bild med min kamera. De gör skäl för benämningen jordätare; oavbrutet silas sand ut genom gälarna. Samtidigt så är de ej rädda att röra sig i mellanskiktet och ytan ibland. Kul, då mina satanoperca bara är vid botten mest.
    Nu räknas ju crassilabris som centralamerikanare. Sydöstra Panama är väl dess vanligaste fångstplats. Någon osäker uppgift finns dock om att den fångats i nordligaste Colombia, så kanske är den en gränsöverskridare som säkert ska trivas med mina sydamerikanare...
    Lite bilder lyckades jag med. Sen kan jag drömma om att de ska bli lika denna också:
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Läckert! De ska ju vara rätt tuffa intressant att höra om de funkar med satanopercorna.
    Var hittade du dem?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ursprungligen postat av DRE
      Läckert! De ska ju vara rätt tuffa intressant att höra om de funkar med satanopercorna.
      Var hittade du dem?
      Har fått lite olika åsikter om deras beteende överlag. Livliga och lite inbördes strider mellan hannarna beskrivs ibland. Weidner skriver att de bör hållas med fredliga arter för att bäst komma till sin rätt.
      Skygga verkar de inte vara. Tog väl högst en halvtimme innan de betedde sig som de alltid varit i mitt kar. Blir de för livliga får de gå i ett 470 liters jag ska sätta upp i vår.

      Akvarieleasing hade tagit in ett fåtal. Finns inga kvar nu. Däremot släktingen Pellegrini finns det.

      Kommentar

      • salmberg
        NCS Medlem
        • oktober 2007
        • 830

        #4
        Snygga...
        Har bara haft den vanliga tuppkammen men deras betende och personlighet gör at jag nu börgat snegla åt crassilabris eller pellegrini. Måste bara sälja av lite fisk först....

        Lycka till..

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Geophagus crassilabris

          Bytte lite Viejor hos pangea härom dagen och passade på att fota några läckra Geophagus crassilabris han hade. Se och njut:
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #6
            Dom ser ut att vara stora?
            Vad bytte du för Viejor?
            CA

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              En vieja spotted chiapas hane mot en hona

              Jodå de var rätt grymma i storlek (15-20cm tror jag) han hade väl en 8st eller så. Rätt skygga utom den dominanta hannen.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Hästhuvudciklid skulle jag vilja kalla dem för iaf.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Hehe det har du rätt i maffig skalle. Buckliga dessutom.

                  Jag skulle ha förvarnat Magnus om att jag tänkte fota så han hade hunnit gnugga av rutorna lite men bilderna kanske är bättre än inga?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • salmberg
                    NCS Medlem
                    • oktober 2007
                    • 830

                    #10
                    Fy fn vad grymmt snygga dom är..Och han är nog ensamm om att ha dom i Sverige..

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Jag vet någon till...
                      Inte jag dock...

                      De fanns på Akvarium Stockholm för några månader sedan och dessa kommer därifrån om jag inte missminner mig, men han köpte inte alla.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Jag vet någon till...
                        Inte jag dock...

                        De fanns på Akvarium Stockholm för några månader sedan och dessa kommer därifrån om jag inte missminner mig, men han köpte inte alla.
                        Jag vet att G.pellegrini fans på Akvarium Stockholm. Har dom haft G.crassilabris med? Pabbe har väl 2+2 av Pellegrinin?
                        Grymt sugen på pellegrini,crassilabris eller vf tuppkammar.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Pabbe har crassilabrisen. De hade båda, jag hann bara med att köpa pPellegrini, men fick problem med akvariet och de dog. dock har de väldigt skadade fenor...

                          Akarium stockholm har kvar pellegrinis.

                          De är grymt snygga!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #14
                            Ett tag sedan jag var på forumet. Har jobbat på annat ort till och från och legat lågt med akvaristiken.
                            Såg denna tråd och önskar de fyra crassilabris jag har ska ta fart. Börjar misstänka att det är 3 hannar, en hona. En mindre runt 10-11 cm och tre runt 12-13.

                            De går ihop med orangehead tapjos och en grupp satanoperca. Funkar bra. Crassilabrisen inte så stökigmen riktiga matvrak.

                            Pangeas är ju urläckra och är de ur samma sändning som mina verkar det lovande, Jag tog de fyra sista de hade.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Har du bilder på dina Pabbe?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...