Så vart man CA nörd då!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    Användare
    • mars 2010
    • 70

    #16
    ...
    540, 222, 54, 54

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Alltid lika trevligt med rom!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #18
        Nice de hittade varandra direkt i nytt kar!!
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #19
          Grattis!
          //Kaj

          Kommentar

          • danne0301
            Användare
            • mars 2010
            • 70

            #20
            Tack
            Visst är vit rom dåligt? :/
            Säkert hälften har blivit vit och dom plockar ju bort lite av de vita ibland så jag antar det.. Vad brukar vara orsaken? Karet är ju inte heeelt inkört ännu och jag skippade helgens vb, ville inte störa deras lekande, kanske jag inte skulle gjort gjorde vb idag men det är väl kört för denna gången.
            540, 222, 54, 54

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #21
              Ursprungligen postat av danne0301
              Tack
              Visst är vit rom dåligt? :/
              Säkert hälften har blivit vit och dom plockar ju bort lite av de vita ibland så jag antar det.. Vad brukar vara orsaken? Karet är ju inte heeelt inkört ännu och jag skippade helgens vb, ville inte störa deras lekande, kanske jag inte skulle gjort gjorde vb idag men det är väl kört för denna gången.
              Om den är vit efter någon dag så innebär det sannolikt att den är obefruktad. Så är det för mina påfåglar, det brukar bli några här och där som är obefruktade. Och om det är första gången de leker kan det nog vara så att ganska många blir obefruktade, men det blir i så fall bättre med tiden - de lär sig.
              //Kaj

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                #22
                Ursprungligen postat av danne0301
                Tack
                Visst är vit rom dåligt? :/
                Säkert hälften har blivit vit och dom plockar ju bort lite av de vita ibland så jag antar det.. Vad brukar vara orsaken? Karet är ju inte heeelt inkört ännu och jag skippade helgens vb, ville inte störa deras lekande, kanske jag inte skulle gjort gjorde vb idag men det är väl kört för denna gången.
                Kan vara vattnet men tror nog till stor del det e obefruktade ägg.
                CA

                Kommentar

                • danne0301
                  Användare
                  • mars 2010
                  • 70

                  #23
                  Då säger vi att det bara är obefruktade, så mår jag bättre i själen över vattnet Första dagen var alla gråa/ljusa, dagen efter har många blivit vita.
                  Det bör ju inte vara kvaliten för jag har låg belastning och bra med filtrering.
                  540, 222, 54, 54

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #24
                    Ursprungligen postat av danne0301
                    Då säger vi att det bara är obefruktade, så mår jag bättre i själen över vattnet Första dagen var alla gråa/ljusa, dagen efter har många blivit vita.
                    Det bör ju inte vara kvaliten för jag har låg belastning och bra med filtrering.
                    Kan vara att hanen inte har varit med på noterna ordentligt, har hänt mig några gånger när det gäller ungdjur
                    Men dom lyckas säkert bättre nästa gång bara att hålla tummarna
                    CA

                    Kommentar

                    • danne0301
                      Användare
                      • mars 2010
                      • 70

                      #25
                      Spänningen () stiger, kom hem idag och roten är typ tom, ett tiotal korn kvar. Kruxet är att dom grävt de 2 första groparna så långt bak i karet man kan komma så jag ser inte om det finns larver eller ej..dumma. Fast hon håller sig i närheten fortfarande så kanske.
                      i'll be back
                      540, 222, 54, 54

                      Kommentar

                      • danne0301
                        Användare
                        • mars 2010
                        • 70

                        #26
                        Nu behöver jag lite ciklidiot-tips...
                        Hanen har fått någon form av fulländat psykbryt. Dagen efter att den sista rommen var borta (inga kläcktes vad jag såg), så hittade jag honan klämd i ett hörn bakom ett powerhead. Hon såg så illa ut att jag trodde hon simmat vidare men när jag skulle fiska fram henne så levde hon. Hon ser för jääääkla illa ut. I stort sett noll färg, ännu mer sönderbitna fenor, hjällock och läppar. Hon tillbringar 99% av dygnet inklämd uppklämd så långt bort det går. Dom minuterna hon kommer fram så är han där och jagar henne runt hela karet, la speciellt märke till det igår en timme efter släckning när dom höll på att blöta ner golvet med sina ruscher.

                        Han är inte på någon annan fisk i karet för fem öre.

                        Vem bör/vill man flytta på? Hade det varit lämpligare att skaffa en hona till? Eller en hane till som han får bråka med/bli kuvad av? Vet nämligen att min vanligaste handlare har en nästan identiskt stor hane gående (inte där jag köpte dom här).
                        Han har honor också men de är bra mycket mindre och svåra att könsbestämma för storleken..

                        Är inte van vid bråkiga jänkare som sagt men jag vill ju inte bara packa ihop direkt och lämna bort han/dom..
                        540, 222, 54, 54

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          Ursprungligen postat av danne0301
                          Hade det varit lämpligare att skaffa en hona till? Eller en hane till som han får bråka med/bli kuvad av? Vet nämligen att min vanligaste handlare har en nästan identiskt stor hane gående (inte där jag köpte dom här).
                          Han har honor också men de är bra mycket mindre och svåra att könsbestämma för storleken..
                          Vet inte till 100% om det är så rent generellt men vid senaste vändan med jaggor för mig så hade jag flera honor på en hane, och då slapp jag nästan all aggression inför och mellan lekarna. Tydligen bildar de inte par i naturen, de lever åtskilda och sedan parra de ut och lever ihop med lämplig partner just vid leken, som lekpar, och därefter splittar de upp igen. Så har du möjlighet så testa. Anledningen att det ofta blir kaos i akvarier är nog för att de i naturen hade velat splitta upp, men nu tvingas de leva ihop även vid separeringen så att säga.

                          Annars brukar jag tillsätta strykfiskar då det är som värst, någonting, vad som helst, som får hanen att tänka på något annat. Jag har testat med allt från foderfisk till större ciklider. Men får testa sig fram. Sedan då allt är grönt igen och de ser ut att ha parat ut igen så kan du lämna tillbaka fisken/arna du tillsatte.
                          Senast redigerad av FI; 16 januari 2011, 14:10.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • danne0301
                            Användare
                            • mars 2010
                            • 70

                            #28
                            Har dessvärre inte lämpliga fiskar/kar att laborera med. 54L med guppy som jag matar med ibland och 222 artkar med channor..
                            Det simmar ju JD halva hans storlek och en Gibbi+fenis men han verkar inte bry sig om dom.
                            Får se om det lugnar ner sig eller om det blir en hona till.
                            540, 222, 54, 54

                            Kommentar

                            • Micke Jarhl
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2277

                              #29
                              Ursprungligen postat av danne0301
                              Nu behöver jag lite ciklidiot-tips...
                              Hanen har fått någon form av fulländat psykbryt. Dagen efter att den sista rommen var borta (inga kläcktes vad jag såg), så hittade jag honan klämd i ett hörn bakom ett powerhead. Hon såg så illa ut att jag trodde hon simmat vidare men när jag skulle fiska fram henne så levde hon. Hon ser för jääääkla illa ut. I stort sett noll färg, ännu mer sönderbitna fenor, hjällock och läppar. Hon tillbringar 99% av dygnet inklämd uppklämd så långt bort det går. Dom minuterna hon kommer fram så är han där och jagar henne runt hela karet, la speciellt märke till det igår en timme efter släckning när dom höll på att blöta ner golvet med sina ruscher.

                              Han är inte på någon annan fisk i karet för fem öre.

                              Vem bör/vill man flytta på? Hade det varit lämpligare att skaffa en hona till? Eller en hane till som han får bråka med/bli kuvad av? Vet nämligen att min vanligaste handlare har en nästan identiskt stor hane gående (inte där jag köpte dom här).
                              Han har honor också men de är bra mycket mindre och svåra att könsbestämma för storleken..

                              Är inte van vid bråkiga jänkare som sagt men jag vill ju inte bara packa ihop direkt och lämna bort han/dom..
                              Händer ibland sånt där om/när leken misslyckas eller man tar bort alla larver efter en lyckad lek hanen kan få tok spel vill leka igen med sin hona som inte alls är förberedd...för honans skull och snabbare återhämtande så lyft ur hanen eller i fångst kasse ,hittar du en hona till så är det ju bara prova den taktiken jag gjorde så på mina umbiee men det har slutat med att honorna försöker köra bort varandra helst ur karet hehe..en del trafik i karet nu ...
                              Micke Jarhl Med akvarium!

                              Kommentar

                              • danne0301
                                Användare
                                • mars 2010
                                • 70

                                #30
                                Mikroupdate utan bilder, för att sporra mig själv att få tummen ur och knäppa kort i helgen!

                                Hanen hade tokfnatt i 4-5 dar innan jag till slut flyttade på honan (enklast att fånga..). Hon fick gå i 54L som var saltat och varmare då hon såg ordentligt tilltygad ut. Hon vantrivs något horribelt och får flytta tillbaks efter 3 dar.
                                Samma dag hon flyttar tillbaks har jag varit hos handlaren och köpt en fisk jag haft ögonen på ett tag. Den har gått i en ciklidsoppa han inte helt har koll på, jag var säker på att måste vara en parachromis och han har vid ett tillfälle varit övertygad om att det är en friddehona (med en säljares beslutsamhet.....).

                                I alla fall kommer hem släpper i dom och studerar artregister och kommer med 99% säkerhet fram till att det är en Managuensis exakt de som fick mig att börja sukta efter parachromis egentligen

                                Nu är fridden runt 14cm och toksur, och jaggan kanske 8cm, så jag håller tummarna!
                                Det var iaf ruskigt intressant att se den flexa mot båda friddarna och JD'na trots att h*n är minst/jämnstor med JD som var på hemmaplan
                                540, 222, 54, 54

                                Kommentar

                                Arbetssätt...