Aequidens sp. Janero Herrero (Diadema) VF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Aequidens sp. Janero Herrero (Diadema) VF

    Nyinköpta på nyårsafton.
    1 hanne och 2 honor (hoppas jag)

    Det finns lite osäkerhet huruvida de är diadema eller egen art.

    De säljs runt välden som aeguidens sp Janero Herrera men är i artregistret listade som Aequidens Diadema med fångsplats Peru.

    Det finns ett område i Peru som heter Genaro Herrera som ligger intill floden Rio Ucayali som mynnar ut i Rio Amazonas.
    Genaro Herrera google map. Satellite image of Genaro Herrera, Peru and near destinations. Travel deals.


    Otroligt vackert floddelta för övrigt.

    Jag misstänker att alla Diadema från Peru inte bör klassificeras som sp Jenaro Herrera utan variationer finns och det kanske är sannolikt att just sp Jenaro Herrera är en egen art. Se Alfs kommentar i artregistret.

    Peru varianten i artregistret ser ut som sådan:


    Blir mina så fina så blir jag glad, men den bilden känns lite arbetad på, de är nu 8cm.
    Senast redigerad av DaRe; 01 januari 2011, 19:32.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Ursprungligen postat av DRE
    Peru varianten i artregistret ser ut som sådan:


    Blir mina så fina så blir jag glad, men den bilden känns lite arbetad på, de är nu 8cm.
    Den är verkligen fin!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Så du slog till.
      Ja, de lockar.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Någon som har en kommentar till detta?
        Ursprungligen postat av DRE
        Jag misstänker att alla Diadema från Peru inte bör klassificeras som sp Jenaro Herrera utan variationer finns och det kanske är sannolikt att just sp Jenaro Herrera är en egen art. Se Alfs kommentar i artregistret.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Som ansvarig för artbeskrivningen, SA avdelningen i artbeskrivningarna och huvudfotot på A. Diadema i artbeskrivningarna har jag förstås en förklaringen till att vi valt att lägga Peru varianten under A. diadema och inte som en lokal sp variant.

          På fishbase beskrivningen av A.diadema har Sven Kullander laggt till följande kommentar:

          In the Jenaro Herrera region, Peru, this species occurs in streams in aguajal-like conditions, clear water quebradas and black-water quebradites (Ref. 908.

          Sven Kullander har alltså fångat denna art i Peru och ansett att det är fråga om A. diadema.

          Angående just sp Jenaro Herrera tror jag att inte att denna fångstplats är speciellt vanlig. Arten exporteras ganska ofta från Peru under namnet "Bujurqui "red"". Som jag har förstått fångas den både i Rio Nanay och i Rio Itaya. Även andra fångstplatser kan säkert förekomma. För övrigt har jag också laggt till i texten på artbeskrivningen att den säljs under namnet sp Jenaro Herrera.

          Grattis till fiskarna DRE, kolla foton på mina fiskar som små:



          inte helt olika dina, det finns definitivt hopp om dessa.

          mvh

          olof
          Senast redigerad av olof; 01 januari 2011, 22:41.
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Tack olof för ett bra svar.

            Jo jag känner mig nöjd och ser fram emot att de växer upp. Mina är VF men inga mer detaljer om var de är fångade än att de säljs som sp janero herrera
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • salmberg
              NCS Medlem
              • oktober 2007
              • 830

              #7
              Snygga fiskar.. Någon som vet om Aequidens sp. ''Atabapo'' är en Diademavariant eller en annan obeskriven art.
              Senast redigerad av salmberg; 02 januari 2011, 00:09.

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Ursprungligen postat av salmberg
                Snygga fiskar.. Någon som vet om Aequidens sp. ''Atabapo'' är en Diademavariant eller en annan obeskriven art.
                Här är en variant från andinocara släktet:



                Som det står i tråden finns det säkert fler och det kan mycket väl vara en variant av den "riktiga" A diadema. Denna ska för övrigt vara munruvare enligt obekräftade uppgifter.

                mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Ett par bilder till
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Jag är så himla less eftersom 2 av mina firrar dog på semesterveckan (simmade in i en BTN modul och fastnade). Har bara en kvar som jag tror är hona. Nu finns inga nya VF att beställa.

                    Om någon har parat ut ett par och kan tänka sig bli av med de andra så är det en här som räcker upp handen och viftar. Kanske ska ni till stämman i Stockholm och kan ta med några firrar?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ursprungligen postat av olof
                      Här är en variant från andinocara släktet:



                      Som det står i tråden finns det säkert fler och det kan mycket väl vara en variant av den "riktiga" A diadema. Denna ska för övrigt vara munruvare enligt obekräftade uppgifter.

                      mvh

                      olof

                      Angående munruvning så har jag fått det bekräftat från en kille i USA som har haft dessa. Någon på forumet som haft lek så länge att det går att bekräfta. Borde det inte vara olika arter om så är fallet?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Jag är så himla less eftersom 2 av mina firrar dog på semesterveckan (simmade in i en BTN modul och fastnade). Har bara en kvar som jag tror är hona. Nu finns inga nya VF att beställa.

                        Om någon har parat ut ett par och kan tänka sig bli av med de andra så är det en här som räcker upp handen och viftar. Kanske ska ni till stämman i Stockholm och kan ta med några firrar?
                        Jag tror att Åleds har kvar av samma batch som jag köpte från.

                        mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Hmm, hur kan man få tag av dem? Någon som kan köpa 3st och ta med till stämman?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • KuRtaN
                            Användare
                            • februari 2008
                            • 778

                            #14
                            Jag har tyvärr bara en hona över om någon behöver..
                            Hade riktig otur jag med, hade haft 3 lyckade lekar på mitt par som blivigt. Varav sista leken fick jag se frisimmande yngel för första gången.
                            Två dagar efter detta bestämde sig min hanne för att hoppa ur akvariet och dö..
                            Till råga på allt har jag täckglas men ett litet hål där jag matar och det var där han lyckades ta sig ut, måste verkligen hatat mig?
                            Senast redigerad av KuRtaN; 28 mars 2011, 08:17.
                            Over and out // Mathias

                            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Ok, vad kul ändå att du fick lek. Drar du upp några F1r?

                              Var de munruvare som det sägs?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...