sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kromo
    Användare
    • december 2007
    • 52

    sjukdom

    Jag har ett malawiakvarie på 375 liter som drabbats av något. En rödzebra hane dog igår drog sig tillbaka för två dagar sen och fenorna försvann så han stod på huvudet ena sekunden och på stjärten nästa. Fenstrålarna fanns kvar bara det som kallas simhud på en anka försvann. Visst var det en bra beskrivning Nu har jag sett en maizoni hane som också börjat dra sig tillbaka men som ändå verkar ganska pigg, kommer när det är dags för mat. MEN han spottar ut maten om det är flingfoder(har ätit detta förut) fick dock räxmix nu och detta åt han. Han har dessutom vit genomskinlig trådig cirka 7-8 cm lång avföring. Bukvatten eller? Något annat? någon flagatel är det väl? Resten av fiskarna verkar lite hängiga och ganska smala men inte direkt sjuka. Så karantän är nog redan förbi ska nog medi i hela karet. Jag har furanol 2 hemma hjälper detta? om ni tror det, ska jag göra vattenbyte(hur stort?) salt (har redan i men kanske mer) matning(under behandling) ytterfiltren (ska de vara kvar eller tas bort om de ska vara kvar ska jag göra rent dem innan behandling) ?????? som sagt var många frågor hoppas det finns någon vänlig själ som vill hjälpa mig så jag får en bra start på det nya året...
  • kromo
    Användare
    • december 2007
    • 52

    #2
    Hjälp mig snabbt

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av kromo
      Hjälp mig snabbt
      Du kan väl förklara lite närmare vad det kom sig att fenorna försvann, det är inget tecken på buken.Janne
      Senast redigerad av malawijanne; 31 december 2010, 16:21.

      Kommentar

      • kromo
        Användare
        • december 2007
        • 52

        #4
        Nä och det är detta som jag undrar över. Röd zebran var pigg plötsligt märkte jag att den drog sig undan till en plats i akvariet. Mer och mer tillbakadragen två dagar senare var fenorna nästan helt borta och han hade inte balans i kroppen. har observerat och den var inte i några vidare fighter visst lite då och då med en något mindre röd zebra hane. Men jag tror att den bara gav upp på något sätt. Dock är jag mer orolig för maizonihanen med vit trådig avföring som spottar mat. Dessutom är alla fiskar smala i akvariet trots att de äter. Någon som har några tips, vad jag ska göra??? furanol 2 ???

        Kommentar

        • laestander
          Användare
          • april 2009
          • 71

          #5
          vit trådig avföring samt spottar ut mat låter som buken tycker jag. men håller med janne att det där med fenorna verkar konstigt kan dom inte ha varit på och ätit på han ?

          Kommentar

          • kromo
            Användare
            • december 2007
            • 52

            #6
            Ja det är inte omöjligt att de ätit på honom. Jag har aldrig haft buken förrut. Jag tog av huvudet på fisken hur ser kroppen ut innuti hur luktar det med buken? Är detnågon skillnad mot normalt?

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              det är säkert en bakteriell sjukdom som ger buksymptom fenorna låter som bateriell fenröta, kör en kur med medicin som innehåller nifurpinol men tänk på att det dödar baterier i karet så tillför goda bakterier efteråt
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • kromo
                Användare
                • december 2007
                • 52

                #8
                nifurpinol är det samma som verksamma ämnet i furanol 2 alltså nifyrstyrenat
                om ämnet eller medecinen dödar nytiga bakterier kan jag då köra ytterfiltren i en hink under behandlingen? eller ska de vara kvar för att bli "rena" de med från bakterierna de farliga alltså. Ska jag tvätta filtermaterialet innan behandling om jag nu kör med en bakterie dödande kur?

                Kommentar

                • kromo
                  Användare
                  • december 2007
                  • 52

                  #9
                  Ingen som kan hjälpa mig. Det är bråttom

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Det är lite olika hur en del gör.
                    jag skulle medicinera med filtren på. Tar medicinen död på de elak bakterierna i filtret, så är det ju bra.
                    Efter medicinkuren, så skulle jag rengöra filtren, göra stort vattenbyte samt tillföra nyttiga bakterier på flaska.
                    Håll koll på vattnet ett par veckor i fortsättningen. Mata inte för mycket och lycka till!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • kromo
                      Användare
                      • december 2007
                      • 52

                      #11
                      Men är furanol 2 det jag ska köra på eller jag har ju det hemma men känns ju dumt om ni inte tror det hjälper?

                      Kommentar

                      • kromo
                        Användare
                        • december 2007
                        • 52

                        #12
                        ingen som vet???

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av kromo
                          ingen som vet???
                          Vad skall du mecinera mot?Janne

                          Kommentar

                          • kromo
                            Användare
                            • december 2007
                            • 52

                            #14
                            Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            det är säkert en bakteriell sjukdom som ger buksymptom fenorna låter som bateriell fenröta, kör en kur med medicin som innehåller nifurpinol men tänk på att det dödar baterier i karet så tillför goda bakterier efteråt
                            Det är väl detta jag tänkte på. Jag tror som cichlids4fun att det är någon form av bakteriell sjuka som ger buken symptom eftersom fenorna nästan försvinner bort.(se mer info på sidan 1) Är nifurpinol och nifyrstyrenat samma verksamma ämne? Jag är dock inte säker på om det är buken eller inte efterasom fisken hostar och ser hängig ut med vit avföring. Tänkte prova furanol 2 men känns ju dumt om det inte hjälper och alla nyttiga bakterier är utslagna på köpet.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av kromo
                              Det är väl detta jag tänkte på. Jag tror som cichlids4fun att det är någon form av bakteriell sjuka som ger buken symptom eftersom fenorna nästan försvinner bort.(se mer info på sidan 1) Är nifurpinol och nifyrstyrenat samma verksamma ämne? Jag är dock inte säker på om det är buken eller inte efterasom fisken hostar och ser hängig ut med vit avföring. Tänkte prova furanol 2 men känns ju dumt om det inte hjälper och alla nyttiga bakterier är utslagna på köpet.
                              Dina rödzebra hade inte buken,den var jagad utav en annan fisk, så att stoppa i medicin för det, ja det är att bara att tigga om problem, dina andra fiskar som har vit avföring, ja det kan vara buken,men vad som talar emot det är att dina fiskar käkar räkmix men inte flingor, käkar alla fiskar så är det inte buken att din fiskar är smala det beror på antingen att du matar för lite eller att du inte har koll på hur ciklider ska se ut.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...