TIGERFISKAR (Datnioides)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    TIGERFISKAR (Datnioides)

    Tja!

    Jag undrar om flera här på forumet håller dessa vackra skapelser. Jag menar en ciklidiot borde tycka att en tigerfisk är intressant då den är som en ciklid fast 100ggr roligare.
    Jag var skeptiskt men nu i höstas så bestämde jag mig för att testa dessa fantastiska fiskar. De är som påffar fast roligare och grisar inte ner lika mycket.
    Mina två ex är på 17-19cm. Det är microlepis jag håller och det är den lättaste arten att hålla har jag fattat det som.

    Edit: Äh trodde man kunde slänga upp bilder men det gick ju ej.
    För bilder gå in på www.mfksweden.se och se alla bra diskussioner och bilder på dessa vackra skapelser.

    Bjuder på en film när jag matar mina tigrar.
    Senast redigerad av Lutt; 28 december 2010, 01:47.
  • Zten
    Användare
    • december 2009
    • 75

    #2
    4st IT (D. Microlepis) här, köpte 5st men tappade en mini på 3cm inom 1 vecka. Omöjlig på maten tyvärr. Så nu har jag 3st små på 3-4cm och 1 på 10cm.

    Jag hade 5st guppys för att hålla igång bakteriefloran i karet som de går i just nu, den stora daten proppade i sig guppysarna inom en timme (inkl ikoppning). Verkligen jagade, smög, lurpassade innan den anföll, mycket intressant att se!

    Köpte endast små dats pga brist på plats för större just nu, vilket jag ångrar rejält. Har haft dom i 3 veckor, kan inte vänta på nästa gång jag får chans att köpa mig några, då blir det lätt minst 15cm stora!

    Riktigt nöjd med mina tigrar, även om ingen av dom är en liten ST-kopia i ränderna.

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      Formmässigt är de väldigt lika mina nyinförskaffade Caquetaia Myersi.
      Ni har lyckats väcka mitt intresse, gärna mer info tack.

      När jag själv satt o letade på nätet så hittade jag detta på wikipedia



      "The Siamese Tiger originates from the Chao Phraya river basin in the center of Thailand. Unfortunately the fish is completely extinct in the wild. The last know sighting was over 5 years ago. The fish has been over fished purely for the aquarium trade."

      Tråkigt om detta stämmer. Jag har faktiskt, vad jag vet, inte sett någon sådan till salu och då har jag ändå gått och tittat i akvarieaffärer i över 30 år.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #4
        Datnioides pulcher Siamese Tiger (ST) ja, den är utrotningshotad och går på ofantliga priser om man råkar hitta dom till salu.
        Jag har Datnioides microlepis Indo Tiger (IT) och de är inte utrotningshotade.

        Sen verkar inte min film funka...surt.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Ursprungligen postat av Lutt

          Nu borde den funka.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            jinnarparen: Jag har mina två med CA ciklider och det är roligt att se dom buffla lite med min freddiehane. De skapar smårevir, i akvariet och jagar bort den andra om han kommer förlångt in i reviret.
            Mina äter räkor, oxhjärta och röda mygg. Vad jag har förstått så är de svåra på att få dom att äta pellets. Det är lättast att få in dom på pellets när de är små.

            De växer oerhört sakta med, så det är inga 2-3cm i månaden som en påffe växer direkt.

            Grejen med dats/tigrar är att de aldrig sjunker i värde heller. De arter man vanligtvis kan få tag på är IT och AT. AT (American Tiger) ska vara lite kinkigare och vill nog gärna ha lite salt i vattnet, så jag rekommenderar IT istället.

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #7
              Tack HåE!

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Riktigt speciella och snygga firrar. Ös på med fler bilder ni som har dem. De verkar ju gå att få tag på också om man kollar grossistliostorna. De ska ju vara bra till fengäddor dessutom vad jag har hört så bara det gör ju dem intressanta för mig, mina ornatipinnis behöver lite sällskap.
                Hur snabbt växer de? Om man köper småttingar på 5 cm, hur länge tar det innan man har dem uppe i ca 25 cm?
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Borin
                  Användare
                  • december 2010
                  • 20

                  #9
                  jadu från 5 till 15cm går om du har tur på ungefär 1år ibland det dubbla ... sen efter 15 blir tillväxten mycket långsam skulle kunna tänka mig att 15-25 skulle kunna ta runt 5år

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Ursprungligen postat av Borin
                    jadu från 5 till 15cm går om du har tur på ungefär 1år ibland det dubbla ... sen efter 15 blir tillväxten mycket långsam skulle kunna tänka mig att 15-25 skulle kunna ta runt 5år
                    Okej ja då tar det ju ett tag, och de är väl ganska dyra om man hittar större kan jag tänka mig. Är det samma tillväxttakt på alla varianter?
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 1919

                      #11
                      Nä det tror jag inte att det är, alltså att de har samma tillväxthastighet.
                      Datnioides polota är en riktig segis i Datnioides-familjen.

                      Kunde inte posta bilder så jag får väl länka dom.





                      Kommentar

                      • fredrik-tern
                        Användare
                        • juli 2007
                        • 75

                        #12
                        var får man tag i dessa guldklimpar i skåne??????????????

                        Kommentar

                        • Zten
                          Användare
                          • december 2009
                          • 75

                          #13
                          Ursprungligen postat av fredrik-tern
                          var får man tag i dessa guldklimpar i skåne??????????????
                          Akvarieteknik har just nu NTT inne på listorna, stora också, 18-20cm för 1350:-.
                          Men om det verkligen är NTT är ju en annan fråga tyvärr..

                          Kommentar

                          • Lizardking
                            Användare
                            • december 2007
                            • 79

                            #14
                            Ursprungligen postat av fredrik-tern
                            var får man tag i dessa guldklimpar i skåne??????????????
                            Dom finns att beställa från Imazoo titt som tätt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...