Dra alla prinsessor över en kam?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • november 2009
    • 473

    Dra alla prinsessor över en kam?

    Hej!

    Har ett hörkakvarium på ca 180L där jag tänkte inreda som ett enda stort stenröse där jag kommer fylla ut rätt bra med sten inte bara ut åt sidorna utan även på höjden (klassisk inredning i hörnakvarier med malawi och tanganyika). Hur som helst blir det troligtvis nån "prinsessa" och kanske nån mer ciklid och då lämpligtvis en liten grupp med snäckciklider av nått slag i förgrunden men det har jag inte bestämt än...

    Jo jag tänkte på det, har nämligen suttit å läst en hel del på artbeskrivningar (på zoopet, ciklid och ciklider) om ffa N. crassus, facifula, gracilis, marunguensis och splendens (vill inte ha brichardi eller pulcher då jag haft dessa arter tidigare å vill prova nån annan "snyggare" prinsessa som dessutom inte är riktigt lika vanlig som dessa två).

    Som vanligt skiljer det sig en del på "faktan" om de olika arterna på olika forumen och inte så men mina erfarenheter och många andras oxå verkar det som är att man ofta får ta det som står under artbeskrivningarna med "en nypa salt" å snarare se dem som "guidelines" snarare än absolut sanning, aja så långt är de flesta nog överens...

    Så nu till mina frågor! Vad är era erfarenheter av dessa arter (N. crassus, facifula, gracilis, marunguensis och splendens) angående ungfiskar om de tillåts finnas inom reviret? (brichardin och pulchern gör ju det, men de är ju typ utpräglade kolonifiskar), vissa "prinsessor" verkar inte vara lika förtjusta i att låta ungfisk dvs sina egna yngel gå kvar så länge då de har annan beteendebiologi, typ att de tex. mest går i par eller till och med ensamma!

    Alltså jag fattar att det kan bli lite knepigt med "överblivna" individer efter att man köpt sin grupp djur även om karet ändå är halvstort och dessutom en halvmeter högt. Jag vill alltså helt enkelt bara ha ett schyst tanganyika-kar som "sköter sig självt" alltså en liten prinsess-koloni som består av föräldraparet (och kanske nån mer individ) och deras avkommor i olika storlekar! "Faktan" skiljer sig som sagt åt lite när det gäller de olika arterna och hos vissa står det tex. inget bra, alltså varken att man behöver avlägsna 2,5cm fiskar eller att äldre syskon hjälper till typ, så tack för ingenting kan man tycka!

    Alltså jag misstänker att alla dessa prinsessor eg. går bra att köra precis som tex. brichardin eller? Var är era erfarenheter kring detta med olika prinsessa-arter och deras förmåga att "samsas" både med sina ungar och andra ind. av samma art? Jo jag kan tillägga att så som jag tänkte inreda så finns det nog en "risk" att det dominanta paret/dominanta fisken ser hela bottnen som sitt revir (alltså att hela stenröset mer eller mindre blir reviret) (har kört malawimix tidigare med samma inredningsupplägg och det gick ändå bra tyckte jag, men prinsessor har ju en tendens att ta över hela akvarier typ...)

    Mycket tacksam om folk vill dela med sig vad de har för erfarenheter av detta.
    MVH Peter
  • auratusen
    Användare
    • oktober 2010
    • 61

    #2
    Själv tycker jag att pulchern är den vakcrase av alla prinsess-arter.
    The rift lakes is the shit

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      N. gracilis verkar vara rätt tolerant mot sina yngel. Det är den enda Prinsess-variant jag har hyfsat färsk erfarenhet av. Har haft brichardi och daffodil också, men det är preskriberat.

      Hur det dominanta paret funkar kan också vara en konsekvens av inredningen - kör man som du med mängder av små grottor kan de kanske vara tolerantare? Tror det blir najs, gillar setupen. Kör på!!

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Rooster
        NCS Medlem
        • november 2009
        • 473

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        N. gracilis verkar vara rätt tolerant mot sina yngel. Det är den enda Prinsess-variant jag har hyfsat färsk erfarenhet av. Har haft brichardi och daffodil också, men det är preskriberat.

        Hur det dominanta paret funkar kan också vara en konsekvens av inredningen - kör man som du med mängder av små grottor kan de kanske vara tolerantare? Tror det blir najs, gillar setupen. Kör på!!

        Hilsen,

        /P
        Ok vad bra att det finns nån mer med den erfarenheten (fick ett liknande svar på zoopet oxå)!
        Ja det kan jag tänka mig att de blir mer toleranta då än om man bara har typ två stora stenar i mitten av karet... (när jag hade pulchern så hade jag vit lavasten i som ju är fulla med små hål å det funkade kanon för ungfisk å då var stenarna staplade på höjd längs med hela bakrutan).
        Vad bra men då kör vi nog på det ändå, tack för svaret Patrik!

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #5
          marunguensis är liknande funkar oxå att gå kvar med egna yngel, dock brukar kullarna inte vara så stora som de andra princesstyperna,20-25yngel kanske.
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Rooster
            NCS Medlem
            • november 2009
            • 473

            #6
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            marunguensis är liknande funkar oxå att gå kvar med egna yngel, dock brukar kullarna inte vara så stora som de andra princesstyperna,20-25yngel kanske.
            Ok! jag kollade upp den å den verkar oxå fin, inte lika långt utdragna fenspetsar som gracilis dock va? Kanske mer som typ pulchern?
            Ok, I see... men små kullstorlekar är nästan en fördel när man inte har så stora kar (180L). Ja just nu står det mest mellan gacilis och marunguensis för mig. Tack för svaret!

            Kommentar

            Arbetssätt...