Börja med Tropheus - råd sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Börja med Tropheus - råd sökes

    Har äntligen bestämt mig för att prova Tropheus i mitt 420 liters akvarium. Under juledigheten kommer jag att flytta mina Malawis till ett annat akvarium och några angenäma problem uppstår.

    1. Vilken Tropheus ska jag satsa på? Jag kan väl inte säga att jag nybörjare på akvarium, utan hållt Tanganyika och Malawi och lite till, utan några större problem. Däremot är jag nybörjare på Tropheus. Kan tänka mig att det flesta Tropheus har ungefär samma beteende, men det jag söker är något ovanligare, vackra (helst med rött i), intressant beteende och ändå tåliga. Jag kommer inte köpa VF, utan hålla mig till odlade, helst då F1.

    2. Kan man hålla andra Tanganyika tillsammans med Tropheus? I så fall vilka? Jag är lite intresserad av Hästnosar och Snäckskalslekare. Men, är idealet att bara ha Tropheus?
    Den ständiga frågan är hur många fiskar bör man starta med? Och hur många kan man ha sammanlagt? Någon som känner till en bra handlare att ha att göra med i sydligaste Sverige när det gäller Tropheus?

    3. När jag nu flyttat över mina återstående Malawi är ju akvariet tomt (logisk slutsats). Akvariet har varit igång nästan två år och jag har aldrig rengjort det. Utan bara byttvatten och rengjort filtren Bör jag göra något mer innan jag ”häller” nya fiskar?

    4. Sista frågan – räcker min utrustning? Idag kör jag med två stycken innerfilter Eheims 2252 med extra filtertillsats. Har fungerat bra till Malawi. De har lekt och frodats. Räcker det för Tropheus också?
  • david79
    Användare
    • november 2010
    • 3

    #2
    Hej, jag lånar tråden lite då jag är i samma sits. Har startat upp ett 450- liters kar nu så nu e de bara troffarna som saknas.

    Va nära att hämta en grupp på ca 50 st red moliro idag men blev inte av, tror att de blir lite för många i ett 450?

    Har åxå hållt på med malawi ett tag nu och lite tanganyika men aldrig tropheus.

    Kan ju inte ge dej några råd men de finns väldigt mycket nyttigt att läsa här på forumet och andra akvariesidor.

    Angående dina pumpar så tror jag att dom räcker till, dom e väl på 1200 l/h har jag för mej så de blir ju 2400 l/h , så de ska väl räcka. Jag fick med en eheim 2252 till mitt 450 och förra ägaren körde troffar i det, tror inte han hade fler pumpar i det karet
    900 liter malawi
    450 liter tropheus
    170 liter malawi

    Kommentar

    • H.E.J.
      Användare
      • april 2002
      • 179

      #3
      Det går bra med andra Tanganyika invånare i ett troffe kar.
      Jag har i samtliga troffe kar och det fungerar bra, jag har bla Frontosor, Leptosomor, Compressiceps, Calvus, Leleupi, Regani, Vittatus, multisar mm
      Men det går inte att blanda hur som.
      Stoby akvarieaffär har en del Tanganyika dock ej Tropheus.
      4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

      Kommentar

      Arbetssätt...