Varför Troffar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinjani
    Användare
    • mars 2009
    • 45

    Varför Troffar?

    Har ett akvarium på 375 liter att ta i bruk. Från början tänkte jag Malawi, men ibland känns det lite trist med Mbunas ettriga beteende, även om det är vackra fiskar. I alla fall de utfärgade hannar. Och det kan vara kul att prova något nytt.

    Läst lite i olika trådar här om Tropheus och blev fascinerad över den entusiasm folk beskrev sina fiskar. Men, varför Troffar? Vad är det som gör de så speciella? Hur är deras beteende?
    Hoppas på svar från er inbitna Troffeägare
  • auratusen
    Användare
    • oktober 2010
    • 61

    #2
    Jag har haft troffar, och de är faktiskt väldigt lika Mbunas.

    Det enda som skiljer dom åt är de olika sjöarna, kroppskonstruktionen, färgen, fodret och sedan är troffar mycket kännsligare.

    Jag tycker faktiskt att Mbunas är faktiskt lugnare
    The rift lakes is the shit

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      svårt att säga vad ja tycker är så speciellt med troffar men jag älskar dom och bland alla malawi och tanganyika arter så är dom på topp och har varit det från dag 1
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        Ja

        har åxå haft div malawi o andra ciklider och ingen av dem är i närheten av Tropheus när det gäller skönhet. Malawi är som att ha en gammal volvo, enkelt och tråkigt men krånglar aldrig. En tropheus är en ferrari dom kräver tätare regelbunden service och bra foder. Belöningen är en fisk med skönhet och grymma fartresurser. Dom ser ut som en boxhandske o är reda att knocka sina konkurrenter och dig som åskådare
        Senast redigerad av doohan; 22 december 2010, 18:59.

        Kommentar

        • auratusen
          Användare
          • oktober 2010
          • 61

          #5
          Men jag föredrar malawi framför troffar just nu. Men det beror på att just nu kan jag inte lägga ner så mycket tid med att sköta om dom. Det blir nog annat när jag flyttar hemifrån och får plats med nått akvarium till

          Men jag gilla malawi hur som helst.

          De är roliga och fina, men i beteendet skiljer de sig inte alls från malawi, tycker jag.
          The rift lakes is the shit

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #6
            Precis

            Ursprungligen postat av auratusen
            Men jag föredrar malawi framför troffar just nu. Men det beror på att just nu kan jag inte lägga ner så mycket tid med att sköta om dom. Det blir nog annat när jag flyttar hemifrån och får plats med nått akvarium till

            Men jag gilla malawi hur som helst.

            De är roliga och fina, men i beteendet skiljer de sig inte alls från malawi, tycker jag.
            Malawi är lätta att hålla. förnuftigt av dig att köra malawi om du inte har tid att byta vatten varje vecka åt troffarna. Det finns några fina malawi. Gillar Demasoni och affror men bland mbunas är det inte så många fina som det är bland offshore, t, ex Protmelas och Aulonocaror och fatlips vad dom nu heter. En sak som är tråkigt med malawi är att ofta är inte honorna lika vackra som hannarna, det är dom hos alla tropheus!

            Kommentar

            • hollowman
              Användare
              • februari 2006
              • 199

              #7
              Ursprungligen postat av doohan
              En sak som är tråkigt med malawi är att ofta är inte honorna lika vackra som hannarna, det är dom hos alla tropheus!
              sant !!!!!

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #8
                Om Du ogillar mbuna bara därför att de är ettriga ska Du inte byta till troffar. Troffar är ettriga i kvadrat, Du kan i princip inte hålla flera än en sort i samma akvarium (jo, det går under vissa förutsättningar), och det finns mer mångfald bland mbunas.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                Arbetssätt...