PH-sänkning med hjälp av syror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _ozon_

    PH-sänkning med hjälp av syror?

    Behöver sänka mitt PH rejält och har hört talas om en del syror som kan hjälpa till med detta.
    Någon som vet vilka och hur mycket man ska dosera med?

    Karet är ett 120L med lite sällskapsfisk och massor av växter!

    Mvh
    Kim
    120 L Sällskap/Växt
    150 L Hörn/Malawi
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    jag använder fosforsyra som jag späder ut till 1/10.
    om du behöver sänak mycket så har du nog ett hårt vatten och då kan det stiga igen efter ett tag trots syran.
    prova dig fram, den kostar 178:- på apoteket.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citat:
      jag använder fosforsyra som jag späder ut till 1/10.
      Jag har undrat över det där - varför använda fosforsyra istället för, säg, citronsyra eller askorbinsyra?


      Kommentar

      • matshall
        Användare
        • mars 2003
        • 31

        #4
        Citronsyra är en svag syra och det skulle gå åt stora mängder för att sänka pH:t. En svag syra reagerar inte fullt ut som en stark syra gör som t ex fosforsyra. Det gäller också att det man sänker pH:t med inte ger reaktionsprodukter som är dåligt för fiskarna.
        ---------------
        222 l golden, rödzebra o ancistrus

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej Kim.
          Fosforsyra köper man på färgfirmor för 38:-L.Sen kan du söka tidigare inlägg om sänkning med syra.
          MVH Mats

          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • _ozon_

            #6
            TACKAR MATS!

            Var just på akvarieaffärn i ren panik och betalade 30:- för en pytteburk vitt pulver som tydligen skulle vara bra..
            Nu vet jag var jag ska gå nästa gång jag behöver sänka!
            Hur mycket ska man dosera?
            Jag bor i uppsala och har ca: PH 8,5 i kranen och vill ha ner det till ca: 6,5 i mitt 120L.

            Blir inte 1/10 väldigt mycket syra??

            Är anledningen att man inte använder citronsyra bara den att det blir dyrare eller är den skadlig för fiskarna eller liknande?

            Tack för all hjälp!

            Mvh
            Kim
            120 L Sällskap/Växt
            150 L Hörn/Malawi

            Kommentar

            • _ozon_

              #7
              Pratade förresten med akvariehandlaren idag och han föreslog en CO-apparat för 220:- som skulle sänka PH:t. CO skulle även vara en liten bonus eftersom karet ifråga är ett växtkar!

              Vad tror ni? Är detta något att satsa på?

              Mvh
              Kim
              120 L Sällskap/Växt
              150 L Hörn/Malawi

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                citat:
                Citronsyra är en svag syra och det skulle gå åt stora mängder för att sänka pH:t.
                Tja... Det beror ju på hur hårt vattnet är. Jag har iofs inte provat, för mig är problemet snarast att hålla pH uppe.

                citat: En svag syra reagerar inte fullt ut som en stark syra gör som t ex fosforsyra. Det gäller också att det man sänker pH:t med inte ger reaktionsprodukter som är dåligt för fiskarna.
                Såvitt jag vet ger varken citronsyra, saltsyra eller askorbinsyra några dåliga reaktionsprodukter - saltsyra blir koksalt, och citronsyran och askorbinsyran bryts snabbt ner av bakterier. Däremot såg jag ett annat argument, nämligen att de drar ned vattnets buffringskapacitet, så pH blir instabilt. Fosforsyra däremot buffrar pH't (man får ett fosfatbuffertsystem), så det blir stabilt.

                En tänkbar nackdel(?) med fosforsyra är förstås att fosfat är växtnäring, fast jag vet inte hur stor roll det spelar.



                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Själv använder jag eksubstrat för att sänka pH - det är ganska billigt och drygt. Jag tycker också att det buffrar betydligt bättre än t.ex. fosforsyra (har gjort ganska långvariga experiment med betydligt fler än 100 akvarier på detta).
                  Tipset om eksubstrat fick jag av den danske dvärciklidexperten Kaj Andersen för ca. 10 år sedan.
                  En CO2 anläggning är väl inte heller fel, eller en osmosanläggning fast detta blir ju lite dyrare - å andra sidan i längden kanske billigare eftersom ni just i Uppsala har extremt hårt vatten.
                  Kanske ett ämne att diskutera när jag kommer till UAF och håller föredrag om ca en månad?
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell Fohrman

                  Kommentar

                  • Tommy K
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 309

                    #10
                    Skulle inte svavelsyra vara effektivt?



                    Kommentar

                    • matshall
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 31

                      #11
                      Jag bor också i Uppsala och det härligt hårda vattnet. För att ha en chans att kunna sänka pH så tar jag med avjonat vatten från jobbet och blandar ut kranvattnet vid vattenbytena. Det som sker är att jag får ner hårdheten men buffertkapaciteten sjunker. När buffertkapaciteten sjunker så är det lättare att sänka pH. pH sjunker när man sänker hårdheten, inte så mycket men tillräckligt för mig. Att mäta pH är svårt på akvarievatten då jonstyrkan är väldigt liten. Mäter mitt vatten på jobbet med riktigt bra pH mätare och det är lite klurigt ibland

                      Tänkte lite om vad man ska använda för syra att sänka pH med och undrade lite om saltsyra, HCl, den ger visserligen ingen farlig reaktionsprodukt men om jag kör ett sötvattensakvarium så kanske man inte borde tillföra kloridjoner. Problemet med Uppsalavatten är ju att det buffrar så otroligt mycket och om man använder en svag syra så går det åt mängder för att sänka pH.
                      ---------------
                      222 l golden, rödzebra o ancistrus

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #12
                        Hej

                        Jag bor i Uppsala och har ett 400 L sydamerika kar.
                        Så här håller jag ett ph på 6.5:
                        - Blandar råvatten med ca 50% destvatten. Delvattenbytet är ca 80-100 liter varje vecka (jag orkar precis släpa hem 4x10 L i veckan).
                        - Skvättar ca två matskedar Amtra ekextrakt vid varje delvatten byte för att bibehålla ph vid 6.5.

                        På önskelistan står natutligtvis en liten osmosanläggning...

                        Anders L
                        [url="http://w1.181.telia.com/~u18107659/Akvariesidan.htm"]
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Mig veterligen så gödslar man gärna sjöar med inplanterad öring/regnbåge med fosfor syra just för att få igång grunden på näringskedjan. Borde inte detta kunna få rätt stora konsekvenser i ett så litet system som ett akvarium eller det kanske är så små mängder fosfor syra att det inte spelar någon roll?

                          //NJ

                          Kommentar

                          • _ozon_

                            #14
                            Tack för alla tips!

                            Vad tror ni om detta till mitt 112L växtkar:
                            1. Torvgranulat i filtret för att få lite humusämnen och lite färg på vattnet + att sänka pH:t.

                            2. Ekextrat för att sänka pH:t vid delvattenbyten

                            3. CO-anläggning för att ge växterna lite extra fart och för att hålla pH:t nere.

                            4. Kanske lite fosforsyra om det visar sig att pH:t stiger eller inte kommer ner i önskat värde. Dosering av fosforsyran?

                            Tacksam för svar och hjälp till detta kar!

                            Mvh
                            Kim
                            120 L Sällskap/Växt
                            150 L Hörn/Malawi

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #15
                              Med 1, 2 och 3 så låter det väldigt överflödigt med fosforsyra!

                              Anders L
                              [url="http://w1.181.telia.com/~u18107659/Akvariesidan.htm"]
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...