Vargjakt 2011

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #91
    Han kan nog svara "och ?" på den frågan också (förlåt*2)
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Knocko
      Användare
      • februari 2010
      • 115

      #92
      Lite jakthunds statistik från Agria försäkringsbolag, daterat 2009;
      434 jakthundar dog i trafiken, 39 jakthundar drunknade, 12 jakthundar
      skottskadades, 42 jakthundar skadades/dödades av vildsvin, 23 jakthundar
      skadades/dödades av varg.

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #93
        Ursprungligen postat av ozric
        På frågan om var du står i vargfrågan var det inget svar.
        Eftersom jag valde att stanna hemma vargjaktspremiärdagen så trodde jag att jag klart hade deklarerat att jag tagit avstånd från vargjakten i sin nuvarande form. Var inte det klart igår så hoppas jag det är det nu.

        Som ytterligare ett förtydligande är att i mitt jaktlag var det bara ett fåtal som deltog, 7% av medlemmarna i jaktlaget var med i vargjakten och ändå var dom med och prickade 2 vargar redan på lördagen.

        Just därför kan ibland känslorna bli lite heta när alla dras över en kam. Just därför blir jag lätt lite ironiskt när vissa verkar veta allt om hur jakt fungerar.

        Men att därifrån sätta på sig en klisterlapp där det står att jag gillar varg är det långt, men sånt gör mig väldigt nyfiken på varför man gör det???
        Men det verkar ingen vilja svara på.

        Ängsligt kan man undra, hur många som skrivit under på att dom gillar varg har en mista lilla erfarenhet av varg? Att skriva under på saker som man inte vet något om har jag svårt att förstå.
        Kanske är det nyfikenheten som gör att jag avstår vargjakten också, för hur många av svenska jägarkåren har en aning om eller egen erfarenhet av vargen i svensk natur. Min nyfikenhet tog till slut över, jag vill veta om vargen är så hemsk som alla sagor säger, och jag tror inte på sagor.
        Senast redigerad av tege; 20 januari 2011, 06:19.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #94
          Ursprungligen postat av tege
          Eftersom jag valde att stanna hemma vargjaktspremiärdagen så trodde jag att jag klart hade deklarerat att jag tagit avstånd från vargjakten i sin nuvarande form. Var inte det klart igår så hoppas jag det är det nu.

          Som ytterligare ett förtydligande är att i mitt jaktlag var det bara ett fåtal som deltog, 7% av medlemmarna i jaktlaget var med i vargjakten och ändå var dom med och prickade 2 vargar redan på lördagen.

          Just därför kan ibland känslorna bli lite heta när alla dras över en kam. Just därför blir jag lätt lite ironiskt när vissa verkar veta allt om hur jakt fungerar.

          Men att därifrån sätta på sig en klisterlapp där det står att jag gillar varg är det långt, men sånt gör mig väldigt nyfiken på varför man gör det???
          Men det verkar ingen vilja svara på.

          Ängsligt kan man undra, hur många som skrivit under på att dom gillar varg har en mista lilla erfarenhet av varg? Att skriva under på saker som man inte vet något om har jag svårt att förstå.
          Kanske är det nyfikenheten som gör att jag avstår vargjakten också, för hur många av svenska jägarkåren har en aning om eller egen erfarenhet av vargen i svensk natur. Min nyfikenhet tog till slut över, jag vill veta om vargen är så hemsk som alla sagor säger, och jag tror inte på sagor.
          "Ängsligt kan man undra, hur många som skrivit under på att dom gillar varg har en mista lilla erfarenhet av varg? Att skriva under på saker som man inte vet något om har jag svårt att förstå.
          "

          Vad tycker du att det är för skillnad på en varg och t ex en iller?
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #95
            Ursprungligen postat av jinnarparen
            "Ängsligt kan man undra, hur många som skrivit under på att dom gillar varg har en mista lilla erfarenhet av varg? Att skriva under på saker som man inte vet något om har jag svårt att förstå.
            "

            Vad tycker du att det är för skillnad på en varg och t ex en iller?
            Vet inte vad du är ute efter då vild iller inte är något som jag har minsta koll på, så svaret blir nej. Men det ena är ett mårddjur och det andra ett hunddjur.

            Vet du? eller vad menar du?
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #96
              Ursprungligen postat av tege
              Vet inte vad du är ute efter då vild iller inte är något som jag har minsta koll på, så svaret blir nej. Men det ena är ett mårddjur och det andra ett hunddjur.

              Vet du? eller vad menar du?
              Vargen och illern är bägge rovdjur, men det är en så massiv hysteri kring vargen. Det är väl inte så många som bryr sig om illern.

              Varför är det problem med att vargen finns här?
              Illern är väl inte lika pestförklarad som vargen, eller?
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #97
                Kaniner är också otäcka

                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #98
                  Ursprungligen postat av jinnarparen
                  Vargen och illern är bägge rovdjur, men det är en så massiv hysteri kring vargen. Det är väl inte så många som bryr sig om illern.

                  Varför är det problem med att vargen finns här?
                  Illern är väl inte lika pestförklarad som vargen, eller?
                  Var det likheterna du var ute efter? ja dom är säkert många. Men någon iller har inte jag på min jaktmark, numera ingen varg heller på gott och ont.

                  Jag tror inte heller det skulle bli något större väsen om man sköt av en massa iller i skåne eller småland så där tycker vi lika. Men problemet är inte hur många som skjuts eller tas i fälla , kan tänka mig att det är ett ganska stort antal(går att kolla), skillnaden är att där finns det ett stort överlevnadsantal också. Men som du själv säger det är ingen hets mot dom som jagar iller.

                  Just nu verkar vargjakt vara mer politik än jakt, man kan ju stilla undra hur man tänker bland våra demokratiskt valda politiker.
                  Senast redigerad av tege; 20 januari 2011, 15:08.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #99
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Kaniner är också otäcka


                    Hehehe
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Johnoo
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 7

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Ledsen, men att man vid jaktperioder driver vilt bort från deras bosättningar och därmed ut mot vägarna bidrar nog till en hel del viltolyckor istället. Så din själ har nog lite mer perspektiv att fundera på.
                      Men då driver väl vargen också bort viltet från sina bosättningar (i den mån vilt har bosättningar) och ut mot vägarna. Så med din teori så borde viltolyckorna öka med att antalet vargar ökar då en varg jagar året runt och en jägare jagar några månader om året.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        tege- Men varför ska man jaga varg? Har du tre bra argument på det?
                        Å ett tips; skippa ironier i ett allvarligt ämne som detta. Det förvirrar bara den som läser och informationen går då förlorad. Iaf f mig.

                        Shoot straight & speak the truth!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Knocko
                          Användare
                          • februari 2010
                          • 115

                          Men största problemet är väl ändå inte om man gillar varg eller inte
                          utan att man jagar en starkt hota art på endast ca 200 individer.

                          Skulle inte sagt nåt om det fanns en stark frisk vargstam att bedriva
                          skyddsjakt på, är själv jägare och förstår bara inte hur man kan jaga
                          en hotad djurgrupp tom rödlistad, kan bara inte förstå varför?

                          Om det är för att dom river ett antal får, hundar och renar varje år så
                          är det väl bara att ändra ersättningssystemet eller bygga vargsäkra hägn
                          och ge fan i att släppa sin hund där det finns varg, tycker jägare som släpper
                          sina hundar där dom vet att det finns varg nästan får skylla sig själva, synd
                          om hundarna dock...

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            Ursprungligen postat av Knocko
                            Men största problemet är väl ändå inte om man gillar varg eller inte
                            utan att man jagar en starkt hota art på endast ca 200 individer.

                            Skulle inte sagt nåt om det fanns en stark frisk vargstam att bedriva
                            skyddsjakt på, är själv jägare och förstår bara inte hur man kan jaga
                            en hotad djurgrupp tom rödlistad, kan bara inte förstå varför?

                            Om det är för att dom river ett antal får, hundar och renar varje år så
                            är det väl bara att ändra ersättningssystemet eller bygga vargsäkra hägn
                            och ge fan i att släppa sin hund där det finns varg, tycker jägare som släpper
                            sina hundar där dom vet att det finns varg nästan får skylla sig själva, synd
                            om hundarna dock...
                            Exakt.
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Johnoo
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 7

                              Jag har väldigt svårt att ta ställning till om jag vill ha varg eller om jag inte vill ha den. Jag har aldrig kommit i kontakt med någon varg och vet därför inte hur jag skulle reagera om jag hade varg som strök runt huset. Att jaga och skjuta 20 vargar per år är fruktansvärt löjligt då det inte har någon som hels verkan och dom som vinner på det i det långa loppet är dom som vill ha vargen i våra skogar då anledningen till att vargjakten godkändes var att man skulle få plantera in nya friska djur för att undvika inavel, så hur jägarna kunde gå med på detta förstår jag inte.

                              Ni som är emot allt jakt måste ju ändå försöka förstå att människan har påverkat naturen så länge att i dagens läge går det bara inte skita i allt och låta naturen ha sin gång. Innan det moderna skogsbruket så fanns det inte så mycket älg i Sverige men i och med det inte fanns några rovdjur och man började avverka skog där det växte upp bl.a. sly och mjölkört, exploderade älgbeståndet när maten blev överflödig. På 70- och 80- talet fick man skjuta väldigt mycket älg och har nu en stabil älgstam som är på ca: 200 000 djur. Varje år skjuts det mellan 70 000-100 000 älgar, alltså nästan halva älgstammen.

                              En normalstor vargflock äter mellan 100-120 älgar på ett år det betyder att vi behöver över 800 vargflockar för att hålla ett älgbestånd som vi har i dag (men då får vargen bara äta älg). En vargflock har ett revir på ca 10 kvadratmil. Jag vet inte hur många vargrevir det får plats med i Sverige men risken med att låta naturen ha sin gång är att det kommer bli för mycket djur av antingen tex. Älg, varg eller vildsvin och detta kommer att föra med sig sjukdomar och svält.

                              Sverige är stort nog att ha en livsduglig och stark vargstam men eftersom ett vargrevir är så stort så kommer det alltid vara någon som kommer att beröras eller drabbas.

                              Kommentar

                              • Lundensis
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 2262

                                Ursprungligen postat av Johnoo
                                Men då driver väl vargen också bort viltet från sina bosättningar (i den mån vilt har bosättningar) och ut mot vägarna. Så med din teori så borde viltolyckorna öka med att antalet vargar ökar då en varg jagar året runt och en jägare jagar några månader om året.
                                Dålig jämförelse. Jägarna ser till att stödutfordra viltet, vilket leder till onormalt stora populationer och när då jakten drar igång är det många jägare ute samtidigt, vilket leder till massförflyttningar av viltet. Det är då risken för viltolyckor ökar. En större vargstam leder till mindre viltpopulationer, vilket i sin tur leder till färre bilolyckor. Men, stora delar av jägarkåren inte vill dela med sig att viltköttet till vargen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...