CA-bilder del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    Lägger upp en nytagen bild på min V.fenestrata Laguna de catemaco hane.
    Jag vet att det finns några på forumet (läs RobinH) som har avkommor efter mina firrar finns dem kvar? Skulle vara kul att se bilder på dem

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Vilka färger Ove! Hur kommer det sig? Ser de ut så eller är han albino?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        Ursprungligen postat av DaRe
        Vilka färger Ove! Hur kommer det sig? Ser de ut så eller är han albino?
        Nej det är inte en albino det är en så kallad leucistic variant av V.fenestrata, hittils endast funnen i Laguna de Catemaco i Mexico. Denna "defekt" finns hos flera arter, mest känd är nog A.citrinellus och C.nigrofasciatus (elfenbensciklid) men oxå V.bifasciatus och V.zonata.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Där ser man, man lär sig nåt nytt var dag.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • salmberg
            NCS Medlem
            • oktober 2007
            • 830

            Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Lägger upp en nytagen bild på min V.fenestrata Laguna de catemaco hane.
            Jag vet att det finns några på forumet (läs RobinH) som har avkommor efter mina firrar finns dem kvar? Skulle vara kul att se bilder på dem
            Ursnygg.. Dessutom är du grymt duktig fotograf. Ös på med mer..
            Vet att Nickls Larsson i Stenungsund hadde ett par när jag,Jinnarparen och Micke var hemma hos honom för några månader sen. Kanske från dig?

            Kommentar

            • salmberg
              NCS Medlem
              • oktober 2007
              • 830

              Ursprungligen postat av Ove Planstedt
              Lägger upp en nytagen bild på min V.fenestrata Laguna de catemaco hane.
              Jag vet att det finns några på forumet (läs RobinH) som har avkommor efter mina firrar finns dem kvar? Skulle vara kul att se bilder på dem
              Undrar om det inte finns en del i norge också..

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                Ursprungligen postat av salmberg
                Undrar om det inte finns en del i norge också..
                Hösten 2006 importerade jag b.la 10 st 3cm V.fenestrata Laguno de Catemaco från Jeff Rapps. Av dem 10 så var 2 st hanar och 8 st var honor. Jag hade 2 par som lekte flera gånger. Ett par + ca 50st 1 cm yngel sålde jag till Borås, Speedcat på forumet. Ett antal yngel hamnade genom Beast´s försorg i Oslo och Bara. Det går oxå 4 st honor i ett av A-lagrets visnings kar. Jag hade före Jul 2 st honor samt en hane den ena honan dog dock strax före Jul så nu har jag bara ett par kvar.

                Kommentar

                • salmberg
                  NCS Medlem
                  • oktober 2007
                  • 830

                  Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                  Hösten 2006 importerade jag b.la 10 st 3cm V.fenestrata Laguno de Catemaco från Jeff Rapps. Av dem 10 så var 2 st hanar och 8 st var honor. Jag hade 2 par som lekte flera gånger. Ett par + ca 50st 1 cm yngel sålde jag till Borås, Speedcat på forumet. Ett antal yngel hamnade genom Beast´s försorg i Oslo och Bara. Det går oxå 4 st honor i ett av A-lagrets visnings kar. Jag hade före Jul 2 st honor samt en hane den ena honan dog dock strax före Jul så nu har jag bara ett par kvar.
                  Tråkigt med honan som dog. Dom som Robin hadde hämtade han vid Norges gräns samtidigt som han tog hem Vieja sp.coatzacoalcos. Och paret som Nicklas har kommer säkert från Speedcat isåfall.. Finns tyvärr en del arter som det börgar bli ont om. Leker dom på äldre dagar?

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    Nja kan väl inte säga att dem leker honan rommar av sig lite då och då hanen har blivit en surgubbe på gamla dar, ingen gentleman direkt, några yngel har jag inte sett på minst 3 år

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                      Lägger upp en nytagen bild på min V.fenestrata Laguna de catemaco hane.
                      Jag vet att det finns några på forumet (läs RobinH) som har avkommor efter mina firrar finns dem kvar? Skulle vara kul att se bilder på dem
                      Snyggt foto Ove...

                      Nä tyvärr finns dom 3 jag var och hämtade vid gränsen till norge inte i liv idag, det var 2 hanar och 1 hona, efter ett par månader så blev en hane ihjäl slagen av den andra och sedan var jag dum nog att lägga i ett Istlanum-par hos dom det återstående paret var slaktade dagen efter! tyvärr en av mina CA-favoriter som jag hoppas få tillfälle att hålla igen(dock inte tillsammans med Istlanum)
                      CA

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                        Nja kan väl inte säga att dem leker honan rommar av sig lite då och då hanen har blivit en surgubbe på gamla dar, ingen gentleman direkt, några yngel har jag inte sett på minst 3 år
                        Det e synd att du inte får några yngel nu för tiden! hade varit kul om den blivit lite vanligare, men det är nog ingen risk
                        CA

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          Längsedan jag bidrog med lite bilder nu. Dessa är tagna för 30 minuter sedan här hemma.

                          1. Thorichthys meeki Hane
                          2. Vieja bifasciata "Rio Chacamax" Hane
                          3. Hypsophrys nicaraguensis Hona
                          4. Amatitlania nigrofasciatus "Ometepe" F2 Hane. Tyvärr ganska blek, betydligt finare än vad bilden visar.

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • maj 2006
                            • 1816

                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Längsedan jag bidrog med lite bilder nu. Dessa är tagna för 30 minuter sedan här hemma.

                            1. Thorichthys meeki Hane
                            2. Vieja bifasciata "Rio Chacamax" Hane
                            3. Hypsophrys nicaraguensis Hona
                            4. Amatitlania nigrofasciatus "Ometepe" F2 Hane. Tyvärr ganska blek, betydligt finare än vad bilden visar.

                            /Jocke
                            Fina firrar, särskilt bifasciatan är ursnygg

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                              Fina firrar, särskilt bifasciatan är ursnygg
                              Tack! Jag gillar Chacamaxgruppen skarpt. Hannen på bilden är den dominanta i karet. Igår såg jag för första gången att han skakade och visade upp sig för en hona. Så jag misstänker att jag lär få plocka ut några fiskar ur det karet ganska snart. Än så länge har det dock fungerat jättebra med 7 biffar i ett 540-literskar (mycket smågnabb men inga allvarliga skador).

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                Vi tar några till...

                                1. Parachromis loisellei (par)
                                2. Parachromis loisellei (hane)
                                3. Vieja bifasciata "Rio Chacamax) Samma fisk som tidigare.

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...