vieja kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deon
    Användare
    • november 2004
    • 28

    vieja kar.

    Har haft ett 540 liters stående som jag starta upp för ett halvår sedan. var länge sugen länge på att skaffa mig vieja synspilum och kunde inte motstå när arbetskompisen ville skänka dom till mig. Vet att karet är i minsta laget men testade. Det gick bra och dom har lekt 2 gånger och även mitt salvini par som går i karet har lekt en gång med.

    sen fick jag erbjudandet att ta över ett vieja maculicauda par och släpte i dom med. men då blev det ett jävla liv i karet. Så dom fick flytta in i ett 400 liters så länge.

    Nu till mina frågor

    *Är dom för nära besläktade, därav den stora agressiviteten.?
    *Hade det kanske lugnat ner sig efter några dagar. vågade inte testa så jag plocka ur dom efter några timmar
    *Ska jag inte ens försöka laborera med att ha 2 vieja par i ett 540 liter för det helt enkelt är för litet.?
    * ska jag skaffa mer fisk för att dämpa aggressionen i karet.?

    Tanken är att skaffa mig ett 1000l om något år när jag flyttat in i den nya kåken

    tacksam för svar
    MVH Dennis
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Ursprungligen postat av deon
    Har haft ett 540 liters stående som jag starta upp för ett halvår sedan. var länge sugen länge på att skaffa mig vieja synspilum och kunde inte motstå när arbetskompisen ville skänka dom till mig. Vet att karet är i minsta laget men testade. Det gick bra och dom har lekt 2 gånger och även mitt salvini par som går i karet har lekt en gång med.

    sen fick jag erbjudandet att ta över ett vieja maculicauda par och släpte i dom med. men då blev det ett jävla liv i karet. Så dom fick flytta in i ett 400 liters så länge.

    Nu till mina frågor

    *Är dom för nära besläktade, därav den stora agressiviteten.?
    *Hade det kanske lugnat ner sig efter några dagar. vågade inte testa så jag plocka ur dom efter några timmar
    *Ska jag inte ens försöka laborera med att ha 2 vieja par i ett 540 liter för det helt enkelt är för litet.?
    * ska jag skaffa mer fisk för att dämpa aggressionen i karet.?

    Tanken är att skaffa mig ett 1000l om något år när jag flyttat in i den nya kåken

    tacksam för svar
    MVH Dennis
    Det hade nog lugnat ned sig efter några dagar.
    De fiskar som redan går i karet ser ju tillsammans hela karet som sitt revir, och de nya är inkräktare i reviret.

    2 vieja par i ett 540 l kar fungerar inte i längden. Både synspila och maculicauda blir 30 cm utan några större problem så det blir helt enkelt för trångt.

    Enligt mina erfarenheter så är dessutom maculicaudan en art som tycker om att röra på sig vilket skapar problem i ett sånt litet kar (även om det egentligen är stort).

    Ett sätt för att dämpa agrressionerna är att skaffa mer fisk, men i ditt fall hade jag nog gjort tvärtom. Det verkar som om synspilan och salvinin kan samsas i det karet, det är kanske bäst att hålla sig vid de två paren så länge.

    När du sen får ditt 1000 liters kar så kommer du att ha mycket större möjligheter att ha fler par tillsammans. Det är också då det roliga börjar, det karet kommer nämligen att vara tillräckligt stort för att de skall kunna bli riktigt stora
    Det är först när viejorna passerat 20-25 cm som de visar sin riktiga färgprakt, det är i varje fall mina erfarenheter.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • deon
      Användare
      • november 2004
      • 28

      #3
      Tack för svaret jinnarparen. jag låter maculicaudan gå kvar i 400l karet då så länge då, för både synspila paret och maculicaudan paret är rätt stora.

      MVH Dennis

      Kommentar

      Arbetssätt...