Alger...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrGadget
    Användare
    • april 2002
    • 74

    Alger...

    Har jag lite mer än vad jag tycker är vackert. Inte ens 21 st algätande fiskar (troffar & hästnosar) orkar äta rent.

    Vattenvärden är OK (pH 8.5, 15-18 dH, 26C, ingen mätbar nitrit)

    Problemet började när jag tvättade kalkavlagringar från täckglasen och nu får jag inte stopp på tillväxten. Tar bort "mattan" som täcker sanden och stenarna och en vecka senare är det lika tjockt igen. Belysningen är igång 10 timmar om dagen och jag har inget större direkt solljus. Skall prova att koppla ur belysningen under ett par dagar får se om det kan hjälpa.

    Någon som har andra tips?

    /johan

    Beauty is in the eye of the beer holder!
    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
    http://mrgadget.esmartguy.com
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Jag har samma problem.
    Har vit faxegrus och det uppstår en grönbrun yta bara 2 dagar efter rengörningen.
    Har haft lyset av men det hjälper inte .
    Vad göra ?

    MVH


    CE
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • patrik_k
      Användare
      • april 2002
      • 125

      #3
      Hej Johan!
      Är du säker på att kalkfkäckarna skymde så mycket av ljuset att det inte växte alger... Var dom så stora?
      När tvättade du filtret sist?
      Har du rengjort grustet lite djupare?
      Har du bytt foder?
      Är 100% säker på att det inte kommer in solljus i akvariet.

      Jag märkte att i mitt akvarium i köket bildas mycket grönalger på glaset. Jag upptäckte att jag måste ändra lite på gardinen...

      Någonting som man kan göra är att tvätta filtret, byta vatten oftare.
      Det kanske är dax och byta lysrör?
      Eller lägga ett papper mellan rampen och täckglaset och rampen så att det skymmer ljuset.
      Hoppas att du blir av med problemet.
      MvH Patrik K


      P.K
      MVH Patrik K

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Varför inte skaffa några malar??

        mvh,

        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Hade ett 60-liters med en sanslös algväxt, på bottengruset speciellt. Såg ut som en grön dimma som blev tjockare för varje dag.
          Bytte vatten med olika intervaller, matade ingenting (eller nästan inget i alla fall).
          Till slut provade jag ett anti-algmedel (Femanga) en gång och det blev bra på ett par dagar och har så förblivit

          Kommentar

          • MrGadget
            Användare
            • april 2002
            • 74

            #6
            Har inte så tjockt gruslager (1-2cm) och det "dammsugs" regelbundet vid vattenbyten. Innerfiltret görs rent varannan vecka och ytterfiltret var 6-8 mån beroende på cirkulation och vatenvärden.

            Glasen får en vackert grå hinna av kalk från den kraftiga cirkulationen ganska snabbt och faktiskt hade jag inga problem med alger före tvätten. Inte mer än att invånarna kunde hålla jämna steg..

            Solljus läcker det in i små mängder så jag tror inte det är problemet.

            Lutar åt ett malinköp och lysrörsbyte. Lysrören har nog 2 år på nacken nu (köpta beg). Några särskilda rekommendationer för att framhäva mina Duboisi och cyanostictus?

            Någon som har tips på bra lekkamrater till troffar & hästnosar?

            /Johan

            Beauty is in the eye of the beer holder!
            "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
            http://mrgadget.esmartguy.com

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Hadde samma problem som du då släckte jag ner burken i 6 dagar,då försvann alla alger på gruset o dom på stenarna lugnade sig betydligt.
              Efter det gick jag ner till 8-9 timmar per dag med belysning och införskaffade 3 ancistrus malar,problemet är nu helt borta.

              lycka till

              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Köp inte för många ancistrusar på en gång. Dom kan nämligen göra ett för bra jobb och rent hus på mycket kort tid och lämnar då enbart de hårt sittande algerna kvar. Men även dessa får sig en bortskrapning på sina ställen. Så om du vill ha hyffsad algtillväxt i behållning börja med en åt gången kanske.

                Jag fick själv begynnande problem med för bra algtillväxt i mitt 240 liters malawikar. Köpte två ancistrusar och en vecka senare fanns inget kvar, bara de hårt sittande algerna är kvar nu. Nu har jag inga direkt algätande fiskar i karet så det gör visserligen inget, men lite för bra blev det nog. Nu börjar dock de mer hårdföra algerna att ta plats och börjar bygga upp en snygg patinering på inredningen. Ska pröva att ge ancistrusarna grönfoder i tablettform för att ev. dämpa deras alglustar något.

                Det var imponerande att se all avföring som algerna omförvandlades till av Ancistrusarna. Det låg högvis i hörnen.

                Smike

                Kommentar

                • askur_
                  Användare
                  • december 2002
                  • 10

                  #9
                  Hej
                  Jag har ett liknande problem....men mina alger "sätter" sig inte nånstans...det är bara vattnet som blir grönt.....hjälper inte med vattenbyten och jag har inte direkt solljus.

                  nån som har någar ideer?

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Prova Femanga Algen-Stop !

                    Kommentar

                    Arbetssätt...