Räkmixen tappar "glans"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Räkmixen tappar "glans"...

    Jag har under flertalet år förespråkat räkmix till ciklider och jag har haft goda erfarenheter av egen tillverkning. Nu har jag dock sakta men säkert börjat att tappa känslan för räkmixens "glans", mest för att det finns andra fodersorter som känns likvärdiga och kanske t o m bättre/säkrare. Med detta menar jag inte att man helt ska sluta eller att jag ens funderar på det, men tidigare har jag känt att räkmixen varit bättre än de produkter som funnits på marknaden, både kostnadsmässigt som effektivt.

    Jag matar numera uteslutande med NLS Thera A pellets 1mm samt Tropical Cichlid Herbivore pellets till mina Tropheus. Fiskarna älskar fodren och uppvisar härlig energi och färger.

    NLS innehåller vitlök (parasithämmande) och astaxanthin (bl a färgförstärkande) medans Tropical innehåller spirulina (bl a färgförstärkande) utöver övriga ingredienser. Av denna anledning känns fodret som heltäckande och det är också relativt drygt då jag märkt att mängden foder man ger per dag och behovet för mina 30+ fiskar i gruppen är begränsad med algbeklätt, inkört akvarium. Jag ger mina fiskar ett par kryddmått per dag och varierar fodertyperna. Den ena sjunker (NLS) och den andra flyter (Tropical) så det blir variation på fiskarnas sätt att finna fodret.

    En stor fördel är att Djurmagasinet i Skövde börjat sälja Tropicals produkter och jag har alltid hållit Tropical högt sedan jag för några år sedan provade deras flingfoder.
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Det var verkligen en svängning. Känslan kan jag hålla med om men om man bortser från priset finns det några fakta som styrker det ena eller det andra.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      Jag

      Kör med räkmix som huvufoder och har vitlök, anstaxhantin och fishtamin i räkmixen. Sdean får dom lite Nls thera A varje/varannan dag. Detta kompletterar jag med spirulina/chlorella flingor.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det handlar mer om att man själv gör en utvärdering. Rena fakta kan man ju säga att innehållet hos produkterna utgör samt den respons som de fått världen över.

        NLS var en "wow-känsla" hos många akvarister och många som inte hade testat det tänkte att det säkert var en övervärderad produkt som blivit "hypad". Nu kan jag nog med goda grunder påstå att "wow-känslan" finns kvar och att produkten nått stora erkännanden hos både proffs som amatörer inom hobbyn.

        Så...när NLS produkter och Tropicals produkter kompletterar varandra och när resultaten blir lysande så faller själva idén med räkmix till slut.
        Problemet med räkmix har ju alltid varit nedsmutsning och att mixen binder olika bra..eller inte alls. Det finns en högre riskfaktor, enligt mina erfarenheter, att använda räkmix..dels pga nämnda problematik men även för risken med t ex bukvattenssot.

        Jag gillar även enkelheten att ta burken från frysen...ta kryddmått som avsetts för utfodring av fiskarna..och ge mat. Man slipper kladdet med tillverkning av räkmix och man slipper risken med att mixar är av varierande kvalitet båda ingrediensmässigt som bindningsmässigt.

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Jag har iaf inte "problem" grönt vatten av räkmix som jag får av de astaxanthinhaltiga torrfoder som jag provat.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Den erfarenheten har inte jag av NLS...men du matar troligen avsevärt mer och ser kanske skillnaden på annat sätt.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av StefanL
              Problemet med räkmix har ju alltid varit nedsmutsning och att mixen binder olika bra..eller inte alls.
              Detta anser jag bara är en fördel om man har olika fiskar i akvariet. Det normalt sett största problemet att hålla olika arter i samma akvarium är just utfodringen, att alla får mat och ett foder som passar både fisk och växtätare.
              Med pellets så tar de stora snabba fiskarna allt. med räkmix så blir det även mat åt de´mindre långsammare/skyggare fiskarna och så får även snäckorna sitt.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jag gillar NLS skarpt, men det är inte det ända jag ger. Iofs tror jag inte så mycket på att variera kosten utan istället se till att fiskarna har de näringsämnen de behöver (ett sätt att öka sannolikheten för det är att variera i och för sig). Med NLS och erfarenheten från de som bara kör det så tror jag att sammansättningen är tillräckligt bra för att man inte ska behöva variera så värst mycket.

                Jag varierar mest av ickerationella skäl såsom att det är kul att de dem fryst mysis eftersom de är tokiga i det och att ge dem Tetra Discus för att de får riktigt fina färger (tror jag). Och till sist för att NLS är det dyraste fodret jag har.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Jag matar ganska mycket fisk per dag, NLS blir inte nämnvärt dyrare eftersom färre fiskar blir dåliga och fodret är väldigt drygt.

                  NLS funkar ju till alla riftlakes, fryeri eller troffar spelar ingen roll det e bara köra med samma bunke i alla kar.

                  Enligt Pablo (NLS skapare) så är fodret komplett så börjar man variera det för mycket med andra foder så ger det inte samma resultat efter som formeln blir sämre då.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Enligt Pablo (NLS skapare) så är fodret komplett så börjar man variera det för mycket med andra foder så ger det inte samma resultat efter som formeln blir sämre då.
                    Låter iofs som ett säljargument. köp bara från mig annars kan det gå illa. Men jag tror också att det bara är bra för fiskarna att få samma foder så att tarmflora kan anpassa sig bättre.

                    Och jo det är väldigt drygt så det kanske inte är så dyrt som det känns då man köper en burk.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av DRE
                      Låter iofs som ett säljargument. köp bara från mig annars kan det gå illa. Men jag tror också att det bara är bra för fiskarna att få samma foder så att tarmflora kan anpassa sig bättre.

                      Och jo det är väldigt drygt så det kanske inte är så dyrt som det känns då man köper en burk.
                      Han vill inte ens göra reklam för produkten eftersom han anser att en bra produkt kommer sälja sig självt i slutändan.

                      Jag har kört NLS till 95% i några år nu och jag har aldrig varit mer nöjd med ett foder.

                      Vad Pablo menar e nog att han säger att det e världens bästa foder, blandar du det med annat kan han inte garantera ett bra resultat.
                      Senast redigerad av deelay; 05 december 2010, 21:09. Anledning: Tillägg
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ligger något i det. NLS är åtminstone mitt huvudfoder. Men jag har inte Afrikaner utan CA och SA, men även till dessa kör jag NLS, jag ser inte att det skulle vara en nackdel.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av DRE
                          Ligger något i det. NLS är åtminstone mitt huvudfoder. Men jag har inte Afrikaner utan CA och SA, men även till dessa kör jag NLS, jag ser inte att det skulle vara en nackdel.
                          Det är det nog inte men jag har aldrig provat så jag vet inte så mycket om att köra det på dom =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Spännande med foder, har man kommit till en punkt då man känner sig nöjd och allt fungerar då släpper man inte in vad som helst över tröskeln.

                            Själv kör jag min räkmix samt Tropical spirulinagranulat. Den dag jag ser fiskar finare än dom jag har hemma och som matas med NLS då ska jag pröva.

                            Målet måste vara att ha endast ett foder som man uteslutande kan mata alla fiskar med, f*n det kanske är dax att köpa en burk NLS.

                            Men varför blandar så många? NLS som är så fantastiskt säger ni, men ni matar i alla fall med div andra foder.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • kattsta
                              Användare
                              • december 2012
                              • 171

                              #15
                              nls

                              Har kört nls några år började att blanda med räk mix.
                              Eller att ge båda samma dag men fick buken på vissa troffar.
                              För dom före drog att äta räkmixen i början.
                              Har nu bara kört nls sista halvåret.
                              Har ej haft en troffe sjuk sen dess.
                              Har ändå åtta troffe grupper.
                              Nls måste vara det billigaste fodret i längeden.
                              pgav att man ej behöver medicinera.
                              Tomas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...