Sammansättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chimikare
    Användare
    • oktober 2007
    • 4

    Sammansättning

    Tjäna alla!

    Jag har nyss köpt en ganska stor burk, nämligen 222 liter. Var i djuraffärn idag och köpte lite siklider såklart; fjärilssiklid, påfågel s. och några små svarta med vita prickar på som jag har glömt vad de kallas för. Även några tetror och sugfiskar! Detta skulle gå bra enligt de i butiken.

    Jag skulle också ha en stor pump för påfåglarna bajsar mycket, så jag köpte en fluval 5. Är den bra?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Fluval fx5 är bra men antagligen i största laget för ett 222 liters Om det fungerar utan att vifta runt allt för mycket så är väl allt frid och fröjd.

    Annars har du en ganska udda blandning av fiskar. Fjärilsciklider är bland de minsta cikliderna och påfåglar bland de största. När påfåglarna växer kommer de göra slut på de andra. 222 liter är också för litet för påfågelciklider, minsta det dubbla för att de ska kunna trivas någorlunda. De blir ~30cm. Lite konstigt att de rekommenderar dessa ihop.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av chimikare
      Tjäna alla!

      Jag har nyss köpt en ganska stor burk, nämligen 222 liter. Var i djuraffärn idag och köpte lite siklider såklart; fjärilssiklid, påfågel s. och några små svarta med vita prickar på som jag har glömt vad de kallas för. Även några tetror och sugfiskar! Detta skulle gå bra enligt de i butiken.

      Jag skulle också ha en stor pump för påfåglarna bajsar mycket, så jag köpte en fluval 5. Är den bra?
      Vilken affär gav dig dom strålande råden.
      Det är bara att gå tillbaka med dina påfåglar och skriv gärna vad den affären heter, så vi kan sprida ut det på nätet.
      Det var nog det sämsta råd någon affär har sagt.
      Och dom ska var kvalitetssäkrade med alla dessa kurser, nej vi har fortfarande långt att gå när det gäller djurhållning i affärer.Janne

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Ursprungligen postat av chimikare
        Tjäna alla!

        Jag har nyss köpt en ganska stor burk, nämligen 222 liter. Var i djuraffärn idag och köpte lite siklider såklart; fjärilssiklid, påfågel s. och några små svarta med vita prickar på som jag har glömt vad de kallas för. Även några tetror och sugfiskar! Detta skulle gå bra enligt de i butiken.

        Jag skulle också ha en stor pump för påfåglarna bajsar mycket, så jag köpte en fluval 5. Är den bra?
        Hej och välkommen till forumet.
        Jag instämmer med föregående talare. Sälj tillbaka påfågelcikliderna omgående annars kommer de inom en snar framtid att äta upp alla andra fiskar i karet. Handla sedan fisk av någon mer seriös handlare i fortsättningen. Lycka till med karet.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av chimikare
          Tjäna alla!

          Jag har nyss köpt en ganska stor burk, nämligen 222 liter. Var i djuraffärn idag och köpte lite siklider såklart; fjärilssiklid, påfågel s. och några små svarta med vita prickar på som jag har glömt vad de kallas för. Även några tetror och sugfiskar! Detta skulle gå bra enligt de i butiken.

          Jag skulle också ha en stor pump för påfåglarna bajsar mycket, så jag köpte en fluval 5. Är den bra?
          Såg möjligen de små svarta med vita prickar ut som fisken längst upp till vänster på den här sidan (NCS logga)? I så fall är det ju ungfiskar av Tropheus duboisi. Denna blandning kan bara gå åt skogen. Helt sanslöst att en affär kan rekommendera dessa fiskar till dig. Fjärilarna kommer inte att fixa sällskapet av dubbarna heller i framtiden utan tyna bort och dö. Påfåglarna kommer som folket ovan har skrivit äta alla dina andra fiskar på sikt (och karet är för litet för dem).

          Frågan är om butiken lurade dig med mening, eller om de helt enkelt saknar all form av kunskaper om de fiskar de säljer. Horribelt!

          Hur som helst, lycka till med ditt kar.

          /Jocke

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            jag tror 5an e bra på att suga upp trollbajs =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...