Konduktivitet eller pH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JK.
    Användare
    • juni 2010
    • 136

    Konduktivitet eller pH?

    Jag har funderat på det här med pH och konduktivitet. Vilket värde är egentligen viktigast att ha koll på? Jag tror att det beror på vilka fiskar man har, borde det inte vara så? Fiskar som leker i samband med regnperiod, då borde väl konduktiviteten vara ganska viktigt eftersom de då leker i regnvatten som inte borde innehålla speciellt mycket salter eller mineraler. Fiskar som leker innan vattnet torkar ut, så som en del annuella äggläggande tandkarpar borde väl tåla ganska hög konduktivitet? Avdunstat vatten borde ju ge högre konduktivitet i det kvarvarande vattnet.

    Fick tillgång till en pH-mätare som tyvärr gick sönder, inte mitt fel, men den verkade fungera bra trots att den inte var i den dyrare prisklassen, så efter det har jag använt mig av dropptest som verkar fungera bra så länge det rör sig om kranvatten, även kranvatten där pH-värdet sänkts med torv exempelvis. Men när det kommer till RO-vatten fungerar det kanske inte lika bra. RO-vatten borde väl visa ett neutralt värde på 7? Jag har fått värden som 5.5 och 6.5 också. Däremot indikerar det att vattnet i akvariet jag mäter i är stabilt, både vattnet jag byter med och vattnet i akvariet, så det är ju bra.

    Men om man skulle investera i en egen mätare, vad är egentligen viktigast? Konduktivitetsmätare eller pH-mätare? Den förstnämnda verkar överlag inte lika dyra, hur man kaliberar dem vet jag inte, med två olika lösningar eller bara en? Vad borde man satsa på?
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Det viktigaste att hålla koll på vattnets buffringsförmåga till ph svängningar. Har du låg alkalinitet så kan du ja ett ph på 10 på dan och 4 på natten beroende på om det konsumeras eller produceras CO2 i karet.
    Kör du med RO vatten så kör med natriumkarbonat/bikarbonat buffert.
    Köp 1kg bikarbonat och kör 200 gram av det i ugen på 220 grader i en halvtimme (så har du fixat dig natriumkaronat). Blanda och dosera 1 matsked/100 litervatten, häl i blandningen på kvällen när ditt lyse varit igång ett tag så att ph är så högt att du inte riskerar ph svängning där amonium kan gå till amoniak, för att det gillar inte dina firrar.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • JK.
      Användare
      • juni 2010
      • 136

      #3
      Ursprungligen postat av LN
      Det viktigaste att hålla koll på vattnets buffringsförmåga till ph svängningar. Har du låg alkalinitet så kan du ja ett ph på 10 på dan och 4 på natten beroende på om det konsumeras eller produceras CO2 i karet.
      Kör du med RO vatten så kör med natriumkarbonat/bikarbonat buffert.
      Köp 1kg bikarbonat och kör 200 gram av det i ugen på 220 grader i en halvtimme (så har du fixat dig natriumkaronat). Blanda och dosera 1 matsked/100 litervatten, häl i blandningen på kvällen när ditt lyse varit igång ett tag så att ph är så högt att du inte riskerar ph svängning där amonium kan gå till amoniak, för att det gillar inte dina firrar.
      Jag har aldrig haft något problem med svängningar och då har jag mätt vid olika tider. Jag använder torv som stabiliserar vattnet vid användning av RO-vatten. Finns det inget som gör att svängningar uppstår så verkar inte mycket hända.

      Men, för att återknyta till pH och konduktivitet igen.

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • januari 2010
        • 639

        #4
        Jag har med fått överraskande pH 7,5 på batterivatten vilket ju skall vara avjonat och avmineraliserat. Jag litar på mätaren då den ligger +0,1 mot buffertlsg pH 4 och lika vid pH 7.

        Nu vaknar lab-lusten o jag kolsyrar vattnet med sodastreamern. Mätning ger pH 5. Körning med elvisp 30 sek och ny mätning - pH 7. pH är alltså mkt lätt att manipulera på detta vatten.

        På fiskar har jag bara märkt att Uaru kliar sig o inte trivs då jag kör hårt o alkaliskt kranvatten i karet - måste syra ner till neutralt.

        Tanganyika håller jag så högt pH jag får med bikarbonat o kalktuff i droppfiltret - 8,7 till 8,8.

        Alkalinitet kan jag inte mäta så vad som är viktigast vet jag inte.

        Kommentar

        • JK.
          Användare
          • juni 2010
          • 136

          #5
          Har för mig att konduktivitet även innefattar salinitet och inte enbart alkalinitet.

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Skit i Ph o ha koll på mS
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • JK.
              Användare
              • juni 2010
              • 136

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Skit i Ph o ha koll på mS
              Intressant! Har du lust och ork att utveckla svaret lite? Du kanske har RO-vatten i tankarna och att mS därför är viktigt att ha kolla på?

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Vad jag förstått är det samma hormon som styr fiskens osmospump som lekbehovet o det yngelvårdande beteendet.
                Dvs högre konduktivitet ger minskat behov att producera prolactin.
                O det är helt logiskt på många sätt för de fiskar vi inte får lek på är survattenfiskarna Hur ofta ser du F1 av Altum scalare, Heckeldiskus, Survatten apistogrammor o Crenicichlor????
                Vi som var på akvariets dag fick också höra Professor Frank Kirschbaum tala om hans framgångsrika odling av elefantnosfiskar där fokus också var helt på konduktiviteten.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Skit i Ph o ha koll på mS
                  Ja sa inte att han skulle hålla koll på pht, ja sa att ha skulle göra vattnet stabilt.

                  Konduktivitet är vattnets ledningsförmåga. Men det är helt klart överkurs att mäta eftersom tanagyikafírrar klarar väldigt högt värde. Sjön i sig är salt tillskillnad från regnvattnet i amazonas.

                  Pluppa i 5 axal tabletter/100 liter bytt vatten så har du inga probs alls med ledningsförmågan.
                  Axalsalttabletter finns i 25kg säckar på granngården för under en hundring. I stort sett rent Nacl,,,tog fram en siffra på det för ett par årsedan över 99% om ja inte missminner mig.

                  Sen tror ja inte på att du inte har några ph svängningar, ja har ett KH på 12 i ett kar och det karet svänger 2 tiondelar mellan dag o natt. I mitt 2400 Tanganyika har jag 4 i Kh och det svänger 4-6 tiondelar mellan dag och natt. Möjligt vis om man kör med diffusor så kan det variera mindre så att man löser in en massa co2 i vattnet.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • JK.
                    Användare
                    • juni 2010
                    • 136

                    #10
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Vad jag förstått är det samma hormon som styr fiskens osmospump som lekbehovet o det yngelvårdande beteendet.
                    Dvs högre konduktivitet ger minskat behov att producera prolactin.
                    O det är helt logiskt på många sätt för de fiskar vi inte får lek på är survattenfiskarna Hur ofta ser du F1 av Altum scalare, Heckeldiskus, Survatten apistogrammor o Crenicichlor????
                    Vi som var på akvariets dag fick också höra Professor Frank Kirschbaum tala om hans framgångsrika odling av elefantnosfiskar där fokus också var helt på konduktiviteten.
                    Spännande! Det kan alltså vara lösningen till många svårlekta arter! Men att pyssla med konduktiviteten gäller alltså främst fiskar som kommer från sura vatten eller svartvatten?

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ahh ja ser ett misstag i mitt resonomnag jag så namnet Tanganyika men det vart visst inte JK. utan nicson som hade det,,,,,,sorry

                      Jag vet inte vilken fisk du håller JK.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • JK.
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 136

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Ja sa inte att han skulle hålla koll på pht, ja sa att ha skulle göra vattnet stabilt.

                        Konduktivitet är vattnets ledningsförmåga. Men det är helt klart överkurs att mäta eftersom tanagyikafírrar klarar väldigt högt värde. Sjön i sig är salt tillskillnad från regnvattnet i amazonas.

                        Pluppa i 5 axal tabletter/100 liter bytt vatten så har du inga probs alls med ledningsförmågan.
                        Axalsalttabletter finns i 25kg säckar på granngården för under en hundring. I stort sett rent Nacl,,,tog fram en siffra på det för ett par årsedan över 99% om ja inte missminner mig.

                        Sen tror ja inte på att du inte har några ph svängningar, ja har ett KH på 12 i ett kar och det karet svänger 2 tiondelar mellan dag o natt. I mitt 2400 Tanganyika har jag 4 i Kh och det svänger 4-6 tiondelar mellan dag och natt. Möjligt vis om man kör med diffusor så kan det variera mindre så att man löser in en massa co2 i vattnet.
                        Möjligt att det svänger ett par tiondelar, när jag mätte elektroniskt var det rätt så konstant, nästan ingen mätbar hårdhet. Fiskar från Tanganyika har jag inte.

                        Ursprungligen postat av LN
                        Ahh ja ser ett misstag i mitt resonomnag jag så namnet Tanganyika men det vart visst inte JK. utan nicson som hade det,,,,,,sorry

                        Jag vet inte vilken fisk du håller JK.
                        Då förstår jag! Jag håller inga fiskar från de trakterna, däremot småfiskar och känsliga guramier och snart årstidsfiskar, äggläggande tandkarpar då alltså.
                        Senast redigerad av JK.; 04 december 2010, 21:40.

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Konduktivitet är vattnets ledningsförmåga. Men det är helt klart överkurs att mäta eftersom tanagyikafírrar klarar väldigt högt värde. Sjön i sig är salt tillskillnad från regnvattnet i amazonas.
                          Ok LN nu varierar väl mS även där även om den är högre men vad reglerar dessa fiskars prolactin tillverkning då ?
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Jodå visst varierar mS även där med regnvattnet och strömmar, men en variation i sig verkar trigga den typen av fisk (jo ja vet att det inte är Tan. i ditt kar), varmt/kallt/torrt/salt triggar till lek. Lek triggas av olika saker och en förändring i sig triggar Mal/Tan/Sa poppulära sorter.

                            Kul att svänger dig i ord men ja har ingen aning om vad prolactin är
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Ushhh ja låter som en sur gammal gubbe,,jag deletade senaste inlägget, måste hålla mig ifrån datorn när det är rom i kroppen.
                              Senast redigerad av LN; 04 december 2010, 22:21.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...