CA i surt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    Användare
    • mars 2010
    • 70

    CA i surt vatten

    Tjena. Börjar bli sugen på Jaguarer då de är så fruktansvärt vackra och verkar ha ett beteende i min stil. Problemet verkar vara att CA generellt vill ha 7-8+ph.
    I mina kar brukar ph ligga på 6.3-7, hur stort problem hade det varit?

    Sedan är väl managuensis den 'riktiga' jaguaren, jag var inne hos handlaren idag och kikade och han hade då enbart Friedrichstali. Enligt honom var det absolut också en jaguar, skillnaden är att hans blir (enligt honom) vackrare och är något snällare. Stämmer det?
    Jag har inte googlat bilder och info särskilt mycket ännu utan tänkte först och främst reda ut det här med Ph't, jag kanske är helt körd i vilket fall och då är det ju dumt att ha blivit förälskad ännu mer
    540, 222, 54, 54
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av danne0301
    Tjena. Börjar bli sugen på Jaguarer då de är så fruktansvärt vackra och verkar ha ett beteende i min stil. Problemet verkar vara att CA generellt vill ha 7-8+ph.
    I mina kar brukar ph ligga på 6.3-7, hur stort problem hade det varit?

    Sedan är väl managuensis den 'riktiga' jaguaren, jag var inne hos handlaren idag och kikade och han hade då enbart Friedrichstali. Enligt honom var det absolut också en jaguar, skillnaden är att hans blir (enligt honom) vackrare och är något snällare. Stämmer det?
    Jag har inte googlat bilder och info särskilt mycket ännu utan tänkte först och främst reda ut det här med Ph't, jag kanske är helt körd i vilket fall och då är det ju dumt att ha blivit förälskad ännu mer
    Tjena danne!

    Det är ju inte så extremt lågt PH, så det funkar säkert fint, köp gärna ett gäng ungfisk o dra dom i det vattnet så blir det nog bra
    Managuense är den ENDA Jaguarcikliden!! Freddis är en helt annan fisk, dock så tillhör dom samma släkte, Parachromis. Freddis blir ju helt rätt inte lika stora, sällan över 25cm, Managuensen blir ju 10cm+ till. Om dom är snyggare är ju en smaksak, klart han prata för Freddisar då det var det han hade inne
    Kolla artregistret här så får du en bättre bild.
    Lycka till och välkommen till forumet
    Håll oss gärna uppdaterade hur det går.
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #3
      Ursprungligen postat av danne0301
      Tjena. Börjar bli sugen på Jaguarer då de är så fruktansvärt vackra och verkar ha ett beteende i min stil. Problemet verkar vara att CA generellt vill ha 7-8+ph.
      I mina kar brukar ph ligga på 6.3-7, hur stort problem hade det varit?

      Sedan är väl managuensis den 'riktiga' jaguaren, jag var inne hos handlaren idag och kikade och han hade då enbart Friedrichstali. Enligt honom var det absolut också en jaguar, skillnaden är att hans blir (enligt honom) vackrare och är något snällare. Stämmer det?
      Jag har inte googlat bilder och info särskilt mycket ännu utan tänkte först och främst reda ut det här med Ph't, jag kanske är helt körd i vilket fall och då är det ju dumt att ha blivit förälskad ännu mer
      OM det varit ett problem fixas det med en skopa bikarbonat! Jag hade generationer av sebraciklider i halvsurt smålandsvatten en gång i tiden - de har samma preferenser som jaggor vad jag vet. Största problemet är väl att ordna ett tillräckligt stort kar?

      Kommentar

      • danne0301
        Användare
        • mars 2010
        • 70

        #4
        Okej det låter ju lovande med ph't och det var lite som jag trodde med Friedrich, det var ju den riktiga jag tände till på så..
        Storlek på kar, ja det har du en poäng med. De kommer gå i ett 540 och jag vet att det inte räcker när de är fullvuxna. Men jag är ärlig mot mig själv och sannolikheten är inte stor att jag skulle vilja ha dom i flera år, ett bra tag kommer det ju räcka i alla fall Sen får jag antingen uppgradera eller göra mig av med dom. Tänker mig 1+2 och kanske en Fenis eller något så hanen inte leker för våldsamt med sina damer.

        Tack ska ni ha
        540, 222, 54, 54

        Kommentar

        Arbetssätt...