C. septemfasciatus med enstaka yngel bara! =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • november 2009
    • 473

    C. septemfasciatus med enstaka yngel bara! =(

    Hej det blev tillslut C. septemfasciatus (som några av oss diskuterade lite i en annan tråd här). Hur som helst för ett tag sen lekte paret och nu har jag väntat i evigheter känns det som... men nu såg jag några små frisimmare tillsammans med det vakande stolta föräldraparet.
    Men "problemet" som jag ser det iaf, verkar vara att det är skitfå yngel typ. Familjen håller till vid ett kokosnötskal (rommen å larverna drogs dock upp i en lerkruka) å om nått yngel kommer för långt bort så tar honan upp det å spottar ut det i kokosnöten.

    Ynglen blev vad jag vet frisimmande först idag.

    Har alltså bara sett typ 5 yngel eller så. (tidigare ikväll åkte föräldrarna fram å tillbaka mkt mellan krukan å nöten, verkade inte som om de flyttade yngel från det ena stället till det andra utan att de valde att ha yngel på två olika ställen kan det stämma?)

    Nån som har nån tanke kring detta, kan det vara så att det finns fler yngel än vad jag har sett eller är det vanligt att de bara får såpass här få yngel? (har inga fiskar som kan ha ätit larver eller rom utöver föräldrarna då förstås) Skall jag fortsätta hoppas på att det dyker upp fler eller får jag nöja mig med 5 yngel typ!?

    Sen en annan grej, tänkte testa å se om ynglen kan ta flingfoder (att föräldrarna tar flingor å spottar ut över ynglen så att det blir små smulor) skulle det funka tro? Jag har även mikromask att tillgå men karet är en halvmeter djupt, hur löser ni problemet med att få ner födan till ynglen? (stänger alltid av pumpen vid matning) (visst maten sjunker ju ned förr eller senare men tänkte att det måste finnas ett effektivare sätt än att vänta å hoppas på att maten dimper ned just där ynglen uppehåller sig).
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag stänger av pumpen vid käk men jag skulle ge Artemia. Se detta inlägg:
    Hej! Min Geophagus steindachneri har börja släppa ut sina yngel idag nu sitter hon i ett mindere akvarium själv med yngeln min fråga när ska man börja mata? och med vad? Är väldigt färsk när det handlar om detta så jag skulle vara super glad om ni kan hjälpa mig så jag kan rädda gänget... Mvh


    Annars kan det nog finnas fler yngel eller så blev det inte fler kanske beroende på någon mal som käkat upp resten av romen eller möglande rom eller att de inte la mer rom första gången...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Rooster
      NCS Medlem
      • november 2009
      • 473

      #3
      Ursprungligen postat av DRE
      Jag stänger av pumpen vid käk men jag skulle ge Artemia. Se detta inlägg:
      Hej! Min Geophagus steindachneri har börja släppa ut sina yngel idag nu sitter hon i ett mindere akvarium själv med yngeln min fråga när ska man börja mata? och med vad? Är väldigt färsk när det handlar om detta så jag skulle vara super glad om ni kan hjälpa mig så jag kan rädda gänget... Mvh


      Annars kan det nog finnas fler yngel eller så blev det inte fler kanske beroende på någon mal som käkat upp resten av romen eller möglande rom eller att de inte la mer rom första gången...
      Bra tips har sett ditt klipp tidigare, men artemiakläckning är inte riktigt ett alternativ för mig just nu av olika skäl.
      Ja jag hoppas på att det finns fler yngel iaf! Nä det är ju det jag har inga malar som kan ha ätit upp larverna eller rommen, har bara några svärdbärare som sällskap å de håller till längre upp i vattenpelaren i synnerhet under ciklidernas lek. Ja precis men mögla gör väl bara äggen normalt sett om de är obefruktade va? (vilket ju iofs kan va fallet). Men precis min tanke var annars att första leken inte alltid genererar så mkt avkomma men honan är ändå hyfsat stor å båda fiskarna är i bra kondition å 5 yngel låter extremt tycker jag även om de nu kanske skulle få en liten förstakull så att säga...
      Men tack för svaret DRE!
      Jo förresten hur "pumpar" du ned fodret till ynglen?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag stänger av pumpen och löser upp frusen mat i vatten. suger upp den med min spruta och trycker i den där jag vill ha den. Samma spruta som i filmen med artemia.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Öppetlekande ciklider är riktigt duktiga på att gömma sina yngel, så bara dom genomgått "larvstadiet" så kommer säkert en helt oanad svärm med yngel att titta fram. Fast ibland är det lite svårigheter för hanen antar jag och det brukar bli många obefruktade ägg även fast det är en stor romkaka fast det är ju ingen regel..

          Och om frågan om mat så funkar ju alltid de traditionella formerna såsom artemia etc. men jag själv brukar inte utfodra direkt till ynglen utan det brukar räcka med att föräldrarna får mat så blir det oftast lite spill när dom äter så att ynglen får i sig lite. Men om du vill rädda hela kullen är ju inte det optimalt. Ett bra tips på att få in mat i svärmen om du har är att ta en spruta och fästa en luftslang på så kan du prickskjuta in det du vill ge dom.

          Lycka till!
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Rooster
            NCS Medlem
            • november 2009
            • 473

            #6
            Ursprungligen postat av DRE
            Jag stänger av pumpen och löser upp frusen mat i vatten. suger upp den med min spruta och trycker i den där jag vill ha den. Samma spruta som i filmen med artemia.
            Aha ok vad kan man få tag på sånna kanyler med "tillhörande" slang tro? Kan ju va bra att ha känner jag inte bara nu utan i framtiden oxå när man drar upp yngel.

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              Jag hade inte oroat mig allt för mycket över vare sig matning eller få yngel.

              stängt av pumparna vid matning har jag aldrig gjort, finner ingen fördel med det då maten fördelas bättre av strömmen från pumpen runt i karet, och föräldrarna kommer valla ynglena runt i karet så dom hittar maten(lite naturligare beteende)
              Om du inte vill mata med artemia så går säkert fin smulat flingfoder bra det med, Jag brukar ge mina CA yngel Aquatic nature pellets som jag maler till fina smulor..

              Jag tror säkert att det dyker upp fler yngel precis som Rivulatus skrev, annars så kommer det säkerligen fler lekar inom snar framtid. Lycka till
              CA

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Att jag stänger av cirkulationen är för att maximera att alla artemia blir uppäten istället för att fastna i pumpen och förstöra vattenkvaliteten. Det är då lättare att mata lagom mycket dvs så mycket att allt blir uppätet. Det är, tycker jag, stor skillnad på hur snabbt ynglen växer om de får artemia kontra matrester. Nu har jag iofs en grupp Guianacara yngel som är 2 veckor och de får bara rester men är då hälften så stora som min förra kull där jag matade med artemia 5 ggr per dag.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rooster
                  Aha ok vad kan man få tag på sånna kanyler med "tillhörande" slang tro? Kan ju va bra att ha känner jag inte bara nu utan i framtiden oxå när man drar upp yngel.
                  Du bör kunna hitta det på apoteket (eller vad det nu heter..) antar jag.
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Jag fick tag på min i en laksaksaffär. Men det finns snorsug pumpar på apoteket som är bra. De används för att suga ut snor på spädbarn som inte kan snyta sig själv ;-)
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Rooster
                      NCS Medlem
                      • november 2009
                      • 473

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rivulatus
                      Du bör kunna hitta det på apoteket (eller vad det nu heter..) antar jag.
                      Ok tack för tipset skall kolla nästa gång jag är där.

                      Kommentar

                      • Rooster
                        NCS Medlem
                        • november 2009
                        • 473

                        #12
                        Ursprungligen postat av DRE
                        Jag fick tag på min i en laksaksaffär. Men det finns snorsug pumpar på apoteket som är bra. De används för att suga ut snor på spädbarn som inte kan snyta sig själv ;-)
                        Jasså det säger du.
                        Ja jag har faktiskt en "snorpump" hemma till vår lillgrabb men den får jag nog inte använda till fiskarna...
                        Men kan det verkligen funka, det är ju en slang som fästs vid en liten behållare med ett filter. Antar att man då får ta bort filtret å fylla behållaren som dessutom är väldigt liten å sen blåsa istället för att suga?

                        Kommentar

                        • Rooster
                          NCS Medlem
                          • november 2009
                          • 473

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rivulatus
                          Öppetlekande ciklider är riktigt duktiga på att gömma sina yngel, så bara dom genomgått "larvstadiet" så kommer säkert en helt oanad svärm med yngel att titta fram. Fast ibland är det lite svårigheter för hanen antar jag och det brukar bli många obefruktade ägg även fast det är en stor romkaka fast det är ju ingen regel..

                          Och om frågan om mat så funkar ju alltid de traditionella formerna såsom artemia etc. men jag själv brukar inte utfodra direkt till ynglen utan det brukar räcka med att föräldrarna får mat så blir det oftast lite spill när dom äter så att ynglen får i sig lite. Men om du vill rädda hela kullen är ju inte det optimalt. Ett bra tips på att få in mat i svärmen om du har är att ta en spruta och fästa en luftslang på så kan du prickskjuta in det du vill ge dom.

                          Lycka till!
                          Ok, fast detta är ju (även om de kan leka öppet) romgömmare. Ja jag vet inte riktigt vad som gått snett, kanske honan inte la så många ägg eller så har hanen inte befruktat särskilt bra, men tror inte att han har haft svårigheter att komma åt då hålet i krukan är rejält stort. Men det är ju första leken så det kanske kan va en komb. av orsaker till det låga antalet yngel...

                          Ja jag hoppas på att ynglen kan tillgodogöra sig rester av flingfoder i nuläget, å kanske lite mikromask som jag har liggandes (får dock se hur jag skall få ner det till ynglen). Har dratt upp en del zebraciklidsyngel tidigare å de har iaf alltid accepterat flingfoder direkt (tänker att C. septemfasciatus å A. nigrofasciatus är så pass lika att ynglen borde ha ungefär samma "kriterier")
                          Aja jag får la se hur det går med allt, ser åtminstone några fler yngel idag, får la hoppas de små liven klarar sig iaf. Om inte annat så är väl dessa fiskar precis som andra "sebror" hyfsat produktiva så de leker säkert ganska snart igen när dessa yngel vuxit upp eller dött.?
                          Tack för svaret!

                          Kommentar

                          • Rooster
                            NCS Medlem
                            • november 2009
                            • 473

                            #14
                            Ursprungligen postat av RobinH
                            Jag hade inte oroat mig allt för mycket över vare sig matning eller få yngel.

                            stängt av pumparna vid matning har jag aldrig gjort, finner ingen fördel med det då maten fördelas bättre av strömmen från pumpen runt i karet, och föräldrarna kommer valla ynglena runt i karet så dom hittar maten(lite naturligare beteende)
                            Om du inte vill mata med artemia så går säkert fin smulat flingfoder bra det med, Jag brukar ge mina CA yngel Aquatic nature pellets som jag maler till fina smulor..

                            Jag tror säkert att det dyker upp fler yngel precis som Rivulatus skrev, annars så kommer det säkerligen fler lekar inom snar framtid. Lycka till
                            Ja det verkar som sagt inte som att det var så mkt mer yngel men det blev åtminstone några stycken. Ja jag hoppas mest på att de tar torrfoder just nu, tack för tipset med Aquatic nature pelletsen. Har faktiskt det hemma, skall testa det senare... Ja om nu dess yngel inte klarar sig hoppas jag de leker igen snart.
                            Tack!

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #15
                              Angående artemia så finns det fryst nykläckt artemia att få tag på, det finns även nykläckt artemia i en saltlag(?), hör med din zoohandlare.
                              Jag har provat båda delar med gott resultat. Jag föredrar den frysta artemian då den blir billigare, fiskarna verkar inte protestera mot mitt val.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...