artregistret fel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    artregistret fel

    Hej!

    Jag ska vara fräck nu och säga att jag tror att Tyrannochromis macrostoma bilderna är helt fel. Det som visas nu tror jag är T. nigriventer, southern variant.



    Bilden är hämtad från ett annat forum som visar skillnaden. Den nedre är en vild fångad T. macrostoma och den ovan är vild T. nigriventer Southern.

    Den "stora" skillnaden är att macrostoma saknar bandet vid ögonen som Ad Konings beskriver i en artikel här:
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #2
    Tack för att du påpekar för oss när du hittar material som kan ifrågasättas.

    Skulle detta innebära att båda bilderna som visas är inkorrekta?

    Är inte säker på att Ralph ser detta och kan kommenterar, men Thomas den nedre bilden har jag ju fått av dig via din hemsida, så din kommentar på detta?
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Har några kassa bilder på mina gamla. Hanen kommer jag iaf ihåg att jag köpte som VF. Jag tycker man kan ana ett svart streck under ögat på båda även fast det inte syns jättetydligt på mina bilder. Men jag håller med om att de brukar ha ett mer helmörkt huvud men det kanske beror på vilket humör fisken är på när bilden är tagen...

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Hittade en bild till. Stor käft hade han iaf

        Riktigt cool fisk. Önskar jag hade en burk där det skulle passa med den här arten!

        Kommentar

        • TutenStain
          Användare
          • september 2008
          • 168

          #5
          Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
          Tack för att du påpekar för oss när du hittar material som kan ifrågasättas.

          Skulle detta innebära att båda bilderna som visas är inkorrekta?

          Är inte säker på att Ralph ser detta och kan kommenterar, men Thomas den nedre bilden har jag ju fått av dig via din hemsida, så din kommentar på detta?
          Jag köpte ett par T.macrostoma hos Kent. Vi tvekade inte på att det var macrostoma. Men nu (3 dagar efter) har du börjat färga och visa sina ränder. Det är då till 99% T.nigriventer Southern variant och inte T.macrostoma

          Bild
          1: Hona som jag köpe av Kent som macrostoma men som jag tror är egentligen t.nigriventer southern.
          2: Samma hona.
          3. Hanen som skulle vara t.macrostoma men jag tror det är en t.nigriventer southern
          4. Bild från google hur en "riktig" t.macrostoma ska se ut.

          Som sagt läs Ad´s artikel. Beskriver skillnaden ganska bra.

          Kortfattat. T.nigriventer har alltid ett sträck från ögonen till munnen. Bulan på käften (nosen) är i mitten eller närmare munnen. Macrostoma har inget sträck, svart mage, och bulan nära ögonen.

          Därför tror jag att bilden är fel i artregistret.
          Senast redigerad av TutenStain; 02 december 2010, 09:22.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Kollar man i artreg på Nigriventer tycker jag inte att de är så lika dina. Mina Macrostoma såg inte ut som dina Nigriventer. Men de har ändå ett streck under ögat. Hmmm... Kan det skilja mellan olika fångstplatser eller? Vad tror du om mina? Macrostoma eller Nigriventer?

            Kommentar

            • TutenStain
              Användare
              • september 2008
              • 168

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Kollar man i artreg på Nigriventer tycker jag inte att de är så lika dina. Mina Macrostoma såg inte ut som dina Nigriventer. Men de har ändå ett streck under ögat. Hmmm... Kan det skilja mellan olika fångstplatser eller? Vad tror du om mina? Macrostoma eller Nigriventer?
              Tyvärr så är de inga "riktiga" t.macrosotma utan någon variant av t.nigriventer. (tror jag)

              En äkta t.macrostoma är ganska ovanlig i handeln. Många importörer/säljare ger också tyvärr fel namn på dem. Alltså är de som säljs som macrosotma oftast t.nigriventer southern variant.

              Gjorde en tråd på ett annat forum och de bekräftar det jag trodde, jag har F1 t.nigriventer shoutern och inte F1 t.macrostoma som Kent sålde de som.




              Bild på den jag har. Den är väldigt lik min.
              Senast redigerad av TutenStain; 02 december 2010, 13:08.

              Kommentar

              • TutenStain
                Användare
                • september 2008
                • 168

                #8
                Det är fortfarande fel i artregistret. Har frågat några kunniga inom ämnet och det är till 99% inte macrostoma som visas på bilderna i artregistret. Den övre och undre bilden i artregistret är troligtvis T.nigriventer "southern". OBS ganska stor skillnad på T.nigrivneter southern och northen.

                Ad Konings:
                ""...those of T.nigriventer always show a lachrymal stripe(tear strip) between eye and upper lip."

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Är alla som ligger i registret nu felaktiga?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Hur kan vi indikera skillnaderna mellan Southern och Northern nigriventis?

                    Det finns ju fångstplatser så det kanske bäst visas genom beskrivning i texten?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • TutenStain
                      Användare
                      • september 2008
                      • 168

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Hur kan vi indikera skillnaderna mellan Southern och Northern nigriventis?

                      Det finns ju fångstplatser så det kanske bäst visas genom beskrivning i texten?
                      Det bästa vore i form av text och bild(er).

                      Sammanfattningsvis saxat från http://www.cichlid-forum.com/profile...es.php?id=1323

                      Kolla även i pdf:en någon post över från Ad Konings.

                      "The southern variety (t.nigriventer) differs from the northern variety in that the vertical elements of their banding pattern is not as strong."

                      Kan ev snickra en text om jag får tid över.
                      Senast redigerad av TutenStain; 19 november 2011, 00:26.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...