Inredningskaos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbster
    Användare
    • november 2010
    • 40

    Inredningskaos

    Hej, min tanke är att bifoga lite bilder på mitt nystartade akvarium som gick igång 1:a sept. i år. Jusst nu vet jag inte hur jag vill göra med inredning och växter så snälla kom med idéer och inköpstips på växter, "hårdvara" och allt vad ni kan komma på.
    Växterna måste vara hyffsat robusta, haf fått en del sprödare(som ludwigia) uppgrävt redan, men det mesta låter de vara ifred.
    Göder växter med seachem "flourish tabs" var tredje/fjärde månad(har inte satt i nya än).
    Jag har lyset tänt mellan 07.00-19.00
    Använder ett eheim 2222 ytterfilter.
    Lysrör solarmax T8 "Sunrise"
    Jusst nu har jag problem med någon typ av alger som jag inte vill ha, men de är en plåga för mina växter. se bilder nedan.
  • GöranE
    Användare
    • februari 2009
    • 334

    #2
    Jag skulle sätta en peng på att det är svartalger/tofsalger du har där? Alger brukar ju bero på att det är för mycket näring i karet. Byt vatten, se till att ta bort sådant som ligger på bottnen och "ruttnar". Om du sedan matar mindre borde algerna försvinna.
    Jordätare är det som gäller..

    Kommentar

    • Gabbster
      Användare
      • november 2010
      • 40

      #3
      Vattenbyten gör jag varje vecka och byter ca 25% varje gång.
      Matar med frysfoder "Ocean nutrition" där fiskarna får en halv "portion" två gånger om dagen, så länge det inte är vita mygglarver, då deras portioner är större, de delar jag på tre.
      Det känns som att alla fiskar inte får i sig mat varje gång man matar, men det är svårt att inte övermata känns det som.

      Kommentar

      • GöranE
        Användare
        • februari 2009
        • 334

        #4
        Borde ju funka, själv byter jag ca 50% varje vecka men det är en smaksak.

        Det går ju att kompensera med att ha mycket växter. Själv hade jag ett kar som hade gått länge när jag gjorde en växt-upprensning och vips var hela karet fyllt med alger, gick på några dagar.

        En annan sak är ju belysningen. Mycket ljus i kombination med mycket näring brukar ge mer alger.
        Sedan är det beroende på hur mycket fisk du har i.
        Så det är en massa parametrar som man kan ändra på.

        Svårt det där med matning. Försök att mata med lite olika foder samtidigt. Typ snabbsjunkande pellets till fiskar nere på bottnen, flingor och frysfoder till dom andra. Dessutom kan man mata i olika hörn på karet samtidigt.
        Jordätare är det som gäller..

        Kommentar

        • Gabbster
          Användare
          • november 2010
          • 40

          #5
          Oj, 50%! Jag har aldrig hört att man kan komma undan med sådana stora vattenbyten utan att rubba bakteriefloran i akvariet, men det funkar för dig alltså? hur stort har du? Mitt är på 240L. vet inte om jag skulle våga prova, såvida jag inte råkar hälla ner diskmedel eller nått..

          Kommentar

          • GöranE
            Användare
            • februari 2009
            • 334

            #6
            Bakterierna som påverkas sitter ju huvudsakligen i filtret och det dom kan lida av är väl isåfall att näringsnivåerna sjunker? Kan vara känsligt med så stora byten på ett nystartat kar då bakterierna inte hunnit växa till sig i filtret.
            Jag byter mellan 40-50% varje vecka och jag har inte haft några problem. Ett av dom (840 liter) har varit igång ett år nu. Har iofs 24 liter filtermatta så det finns mycket yta för bakterierna
            Jordätare är det som gäller..

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • december 2009
              • 557

              #7
              Dessa ar redo att fixa ditt problem:
              Bristlenose pleco
              Otocinclus sp
              Siamese Algae Eater
              eller dessa..
              Malaysian Trumpet snail
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • GöranE
                Användare
                • februari 2009
                • 334

                #8
                Du har rätt! Kanske det enklaste sättet..

                Ursprungligen postat av Norrland
                Dessa ar redo att fixa ditt problem:
                Bristlenose pleco
                Otocinclus sp
                Siamese Algae Eater
                eller dessa..
                Malaysian Trumpet snail
                Jordätare är det som gäller..

                Kommentar

                • Gabbster
                  Användare
                  • november 2010
                  • 40

                  #9
                  Får man plats med fler fiskar i ett 240L kar med 5 st blåciklider, 8 st forelltetror 2 par palettciklider samt tre malar?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Jag tycker inte det är kaos. Ser snyggt ut, men jag gillar när det är lite rörigt.

                    Vad gäller alger så är inte alltid mindre ljust bättre för att bli av med alger. Istället kan man försöka gynna de övriga växterna max så de tar åt sig så mycket som möjligt av näring och då kan mer av rätt ljust vara bra dock inte mer än 10-12 timmar.

                    Annars skulle jag köra på otocinclus och siamensis
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 639

                      #11
                      Små ancistrusar brukar vara grymma att tugga alger. Avtar när de blir stora har jag märkt. Men har du tur kan du ju fått yngel på dem då!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...