CA i 312a

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklid2468
    Användare
    • oktober 2010
    • 11

    CA i 312a

    Hej!

    Jag undrar vilka av följande ciklider (endast ett lekpar) som ni tror skulle funka i ett 125x50x50-kar.

    - salvini
    - nicaraguense
    - tetracantha
    - grammodes
    - carpinte
    - loisellei
    - robertsoni

    Mvh

    Peter
    Senast redigerad av ciklid2468; 29 november 2010, 01:09.
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Ursprungligen postat av ciklid2468
    Hej!

    Jag undrar vilka av följande ciklider (endast ett lekpar) som ni tror skulle funka i ett 125x50x50-kar.

    - salvini
    - nicaraguense
    - tetracantha
    - grammodes
    - carpinte
    - loisellei
    - robertsoni

    Mvh

    Peter
    Det enda av de du räknar upp som jag skulle rekommendera är loisellei, möjligtvis så skulle det kunna gå med tetracantha också.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Nicaragua kanske skulle fungera?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Jag tror att de flesta skulle funka, under förutsättning att du startar med en grupp på minst 5-6 ungfiskar och att de får para ut i lugn och ro.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Det tar ju i regel ganska lång tid innan dessa arter blir några bjässar. Så om du köper ungfiskar (5-6st) av den art du är mest intresserad av märker du med tiden om det fungerar. Om det inte fungerar får du väl sälja fiskarna och satsa på någon mindre art. Loisellei och nicaraguense kör jag ihop i ett 540-liters (1 par av varje art samt en nic-bonushona). Det tycker jag fungerar bra. Båda arterna bör fungera i ett kar av den storleken du har såvida du bara har en art (av ciklider). Loisellein är ju ganska sansad och lugn. De rör sig inte så hemskt mycket i karet. Jag tycker dock att det är en fantastiskt trevlig och snygg ciklid. Hade två hannar innan som jag gjorde mig av med. Efter bara några månader blev suget för stort, så jag skaffade mig ett par denna gång...

          /Jocke

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Har ett Salvinipar 6-7 cm i ett 250 liters. Funkar än så länge. Men det behövs ordentligt med gömställen. Hanen är en bråkstake!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • ciklid2468
              Användare
              • oktober 2010
              • 11

              #7
              Tack för svaren!

              Verkar vara lite delade meningar då.. Tar gärna emot fler åsikter eller rekommendationer om det är någon ciklid i 20-25 centimetersklassen som jag missat som skulle tänkas passa i mitt akvarium.

              Kommentar

              • Thompa
                Användare
                • april 2010
                • 158

                #8
                Ursprungligen postat av ciklid2468
                Tack för svaren!

                Verkar vara lite delade meningar då.. Tar gärna emot fler åsikter eller rekommendationer om det är någon ciklid i 20-25 centimetersklassen som jag missat som skulle tänkas passa i mitt akvarium.
                Jack dempsey kan säkert fungera.. hmm kommer inte på nå fler i den storleken på rak arm

                /mvh Thompa
                720liter CA
                Herichthys cyanoguttatus,
                Parachromis loisellei

                375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

                250liter CA
                cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
                Thorichthys meekii yngel
                Herichthys Carpinte ungdjur

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Ursprungligen postat av ciklid2468
                  Tack för svaren!

                  Verkar vara lite delade meningar då.. Tar gärna emot fler åsikter eller rekommendationer om det är någon ciklid i 20-25 centimetersklassen som jag missat som skulle tänkas passa i mitt akvarium.
                  Lycka till med ditt kar vilken art du än skaffar. Uppdatera gärna i den här tråden hur det går. Alltid kul att höra!

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • ciklid2468
                    Användare
                    • oktober 2010
                    • 11

                    #10
                    Det blev nicaraguense. De är små än så länge så det lär funka ett år iallafall. Får se då om jag flyttar min zebra-koloni från min 375a till 312an och flyttar över niccarna till 375an.

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #11
                      Ursprungligen postat av ciklid2468
                      Det blev nicaraguense. De är små än så länge så det lär funka ett år iallafall. Får se då om jag flyttar min zebra-koloni från min 375a till 312an och flyttar över niccarna till 375an.
                      Det ska säkert gå bra att ha Nicaraguense i 312l karet så länge..
                      Lägg in några foto på dom och lycke till.
                      CA

                      Kommentar

                      Arbetssätt...