Vilka sydamerikanska ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbster
    Användare
    • november 2010
    • 40

    Vilka sydamerikanska ciklider?

    det verkar som om de flesta här på forumet disskuterar de afrikanska cikliderna, malawi och tanganyika, hur står det till med de sydafrikanska cikliderna?
    Vad har ni? Vad går de i för akvarium? Vad har ni för filter?
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Välkommen till forumet. Vill du diskutera sydafrikanska- eller sydamerikanska ciklider?

    Kommentar

    • jigsaw
      Användare
      • oktober 2007
      • 134

      #3
      Hoppas han menar Syd-Amerikanska,för jag är på väg att starta upp ett 720l med SA-ciklider och vill gärna ha förslag på fisk. Vill gärna ha jordätare,Helst någon art av Geophagus. Verkar vara lite tomt på den fronten när det gäller inköpsställen. Sedan vill jag ha någon mindre stimfisk( ej kardinaler eller neoner) men gärna någon annan tetra med färg på.Några förslag på fisk i det övre skiktet i akvariumet tas också tacksamt emot. Har en BTN-Amazonas i karet så det finns bara hyfsat med plats.Lägg gärna upp bilder på era kar så att man kan få lite inspiration
      CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        Hur vore det med regnbågstetra eller någon ur rosentatrakomplexet?
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Carnegiella strigata är en trevlig art som håller sig vid ytan.

          Kommentar

          • jigsaw
            Användare
            • oktober 2007
            • 134

            #6
            Funderar på att ha ett gäng bilbukar(silvriga),rätt cool faktiskt. Ett stim rosentetra kanske inte hade varit fel, fast jag hade ett stim på 30st ihop med mina discus innan och de spred ut sig överallt i karet. Kanske kan testa igen och se om man kan få ett fungerande stim.
            CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

            Kommentar

            • jigsaw
              Användare
              • oktober 2007
              • 134

              #7
              Jag har ca 7 i PH i mitt kranvatten, behövs det sänkas eller och i så fall med vad? Har kört Malawi innan och då är det bara att dunka i bikarbonat för att höja PH:t, finns det någon lika billig variant att sänka PH:t med eller man måste köpa svartvatten extract i djuraffären.Vad tror ni om torv i en strumpa bakom bakgrunden eller är jag helt fel ute.
              CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                SA är riktigt kul. Jag har 2 burkar med SA tema.
                Ett 936 liters och där går Geophagus Tapajos Orange heads 9st tillsammans med ett lekpar Heros sp Red Shoulder.



                25st Corydoras Sterbai som nu är 15 (uppätna):



                Sedan har jag ett 430 liters med Guianacara Geayi "Oyapock" 2st med 20talet veckogamla yngel samt 4 nyckhål som just nu leker för första gången och en ensam Boliviansk Fjärilsciklid. Där går också ett par Sajicor med en massa yngel (CA mix)
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • jemtlänningen
                  Användare
                  • maj 2009
                  • 113

                  #9
                  Ursprungligen postat av DRE
                  SA är riktigt kul. Jag har 2 burkar med SA tema.
                  Ett 936 liters och där går Geophagus Tapajos Orange heads 9st tillsammans med ett lekpar Heros sp Red Shoulder.



                  25st Corydoras Sterbai som nu är 15 (uppätna):



                  Sedan har jag ett 430 liters med Guianacara Geayi "Oyapock" 2st med 20talet veckogamla yngel samt 4 nyckhål som just nu leker för första gången och en ensam Boliviansk Fjärilsciklid. Där går också ett par Sajicor med en massa yngel (CA mix)
                  Tjena har du ingen hel bild på ditt största 936an. mvh Lelle

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Visst. Jag tog ett nu i kväll då endast bakersta lysrörsrampen lös. Det är ett skede då Dolkstickstetrorna stimmar lite extra och svärmar kring det ljus som är kvar för att blänka det sista på den dagen. Hantlarna samlar ihop sin ayngel och Jordätarna spänner ut fenorna och förbereder sig för att sova genom att vifta undan lite sand och skapa små gropar där de kan vila för natten.

                    En trevlig stund att sitta vid akvariet och titta.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • GöranE
                      Användare
                      • februari 2009
                      • 334

                      #11
                      Snyggt kar och bra beskrivning av bästa stunden framför baljan.
                      Jordätare är det som gäller..

                      Kommentar

                      • jigsaw
                        Användare
                        • oktober 2007
                        • 134

                        #12
                        Trevliga filmer och fina kar. Nu blev jag än mer sugen på att få igång mitt kar här hemma.
                        CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

                        Kommentar

                        • Gabbster
                          Användare
                          • november 2010
                          • 40

                          #13
                          Ursprungligen postat av jigsaw
                          Hoppas han menar Syd-Amerikanska,för jag är på väg att starta upp ett 720l med SA-ciklider och vill gärna ha förslag på fisk. Vill gärna ha jordätare,Helst någon art av Geophagus. Verkar vara lite tomt på den fronten när det gäller inköpsställen. Sedan vill jag ha någon mindre stimfisk( ej kardinaler eller neoner) men gärna någon annan tetra med färg på.Några förslag på fisk i det övre skiktet i akvariumet tas också tacksamt emot. Har en BTN-Amazonas i karet så det finns bara hyfsat med plats.Lägg gärna upp bilder på era kar så att man kan få lite inspiration
                          Jag har ett gäng forelltetror i mitt kar som är trevliga, de håller sig mycket till ytan. I samma släkte som stänktetran som i sig också ser väldigt trevlig ut i mitt tycke.

                          Kommentar

                          • Gabbster
                            Användare
                            • november 2010
                            • 40

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lundensis
                            Välkommen till forumet. Vill du diskutera sydafrikanska- eller sydamerikanska ciklider?
                            Sydamerikanska SJÄLVKLART!

                            Kommentar

                            • Gabbster
                              Användare
                              • november 2010
                              • 40

                              #15
                              Jag blev tokkär i ditt kar med bolivianer i, det var de första cikliderna jag hade för ett antal år sedan och jag är saftigt sugen på att införskaffa på nytt, men för tillfället går det ett gäng blåciklider i mitt kar och det får inte plats med mer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...