Aequidens metae i rejäl storlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Aequidens metae i rejäl storlek

    Tjenare alla ciklidvänner

    För en vecka sedan ringde en inte så fiskintresserad vän och sa att han hade en arbetskompis som hade ett ciklidpar som han ville bli av med. När jag ringde personen i fråga som visade sig vara en trevlig dansk berättade han att han hade ett A. metae-par som inte fungerade i hans kar. Han hade endast haft dem i en vecka och cikliderna hade bytt ner sig från att bo i ett 3 meters kar till ett kar på 1 meter. Detta hade medfört att hannen flyttade runt växter under de tillfällen då han inte misshandlade sin hona. A. metae är ingen ciklid man ser i Blekinge särskilt ofta så jag kastade mig helt enkelt i bilen för att köra upp till (och över) Smålandsgränsen och titta på fiskarna. När jag kom dit blev jag visad in i ett litet rum med ett 200-liters akvarie. I karet simmade en hanne på strax över 20cm (en rejäl bit alltså). Längst upp i ena hörnet tryckte den misshandlade honan som hade fått lite svamp på ena ögat och hade fått ganska mycket fenor bortbitna. Hur som helst tog jag hem paret och saltade upp en 200 liters balja till honan och släppte ner hannen i ett annat (375-liters) kar. Honan har under veckan hämtat sig bra och är pigg som bara den. Hannen går och blänger på ett Cryptoheros cutteripar som jag placerade i karet efter ett tag eftersom inredningsflytteri verkade ha blivit lite av en hobby under veckan i Småland (han har slutat att våldsföra sig på inredningen sedan CA-cikliderna gjorde honom sällskap).

    De bilder jag har sett av A. Metae antar jag är i lekdräkt. Dessa är inte alls så orangea som många man har sett på bild. Däremot ser man alltid den orangea teckningen svagt på honan, medan hannen bara visar upp dessa tendenser någon gång ibland. Jag hoppas och antar att de kommer att visa de vackra färgerna med när jag sammanför dem och lekförberedelserna kommer igång (om de kommer igång). Här är dock några bilder på fiskarna.

    /Jocke

    Bild 1&2: Hanne
    Bild 3&4: Hona
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Metae är riktigt fina, de tappar en del av den orangea färgen med åldern (har jag hört), kanske är dessa lite äldre. spontant fick jag känslan av att de liknar pallidus något, men å andra sidan Aequidens är ju alltid aequidens.

    edit, när det var michaeli jag tyckte de liknade lite, men jag är ingen expert.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Ursprungligen postat av DRE
      Metae är riktigt fina, de tappar en del av den orangea färgen med åldern (har jag hört), kanske är dessa lite äldre. spontant fick jag känslan av att de liknar pallidus något, men å andra sidan Aequidens är ju alltid aequidens.

      edit, när det var michaeli jag tyckte de liknade lite, men jag är ingen expert.
      Jag är hyffsat säker på att det är metae faktiskt. Ibland har de ganska rejält orangea parti (lite svårt att fånga på kort bara). Eller har michaeli också sådan teckning? Jag skickar in en bild till på hannen som som sagt var är 20+cm och ganska grov (så jag tror de är ganska gamla). Honan är nog 15-16cm, så en ganska rejäl pjäs hon med...

      /Jocke

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Det är säkert metae med några år på nacken. Riktigt fina du får uppdatera oss om de leker.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av DRE
          Det är säkert metae med några år på nacken. Riktigt fina du får uppdatera oss om de leker.
          Ja, det ska bli intressant. Första steget blir att sammanföra paret igen när honan har hämtat sig. Hon är pigg och äter bra, så om några veckor fungerar det nog. Jag tänkte bara att fenor och så skulle återhämta sig först...

          /Jocke

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Det där är mina gamla fiskar. Jag sålde dem till en trevlig dansk i Småland för inte så länge sedan. Jag kan bara gratulera, det är ett fint par och på denna videonser du dem i lektagen för ett par veckor sedan:

            This is "Aequidens metae" by Olof Blomqvist on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.


            De har inte så mycket orange färg men rätt mycket gult och blått när de är i form. Efter flyttarna och misslyckandet i Småland är det inte märkligt om de är lite matta i färgen. Jag tror att det går att få ytterligare kraft i färgen med ett riktigt bra färgfoder.

            Lycka till!

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Jag kan tillägga att honan har en parasit i höger öga, alltså ingen svamp. Det ser ilte grmligt ut men hon verkar inte lida av det och det kan inte smitta andra fiskar.

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av olof
                Det där är mina gamla fiskar. Jag sålde dem till en trevlig dansk i Småland för inte så länge sedan. Jag kan bara gratulera, det är ett fint par och på denna videonser du dem i lektagen för ett par veckor sedan:

                This is "Aequidens metae" by Olof Blomqvist on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.


                De har inte så mycket orange färg men rätt mycket gult och blått när de är i form. Efter flyttarna och misslyckandet i Småland är det inte märkligt om de är lite matta i färgen. Jag tror att det går att få ytterligare kraft i färgen med ett riktigt bra färgfoder.
                Lycka till!

                olof


                Ah, vad roligt. Misstänkte nästan att jag skulle finna den ursprungliga ägaren här... Jag tror att de lär färga ut när de sammanförs igen. Honan var ganska sargad när jag hämtade dem, men har som sagt var hämtat sig bra bara under den här veckan. Riktigt roligt att se filmen! Har du dragit upp några yngel någon gång från det här paret? De ska nog färga ut med tiden igen... Har du någon aning om hur gamla de är?

                Som sagt jäkligt kul att finna den ursprungliga ägaren! Det är redan fiskar jag har förälskat mig smått i. Hannen är riktigt grym när han glider omkring i karet, majestätisk..

                /Jocke

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Ursprungligen postat av olof
                  Jag kan tillägga att honan har en parasit i höger öga, alltså ingen svamp. Det ser ilte grmligt ut men hon verkar inte lida av det och det kan inte smitta andra fiskar.

                  mvh

                  olof
                  Det hade börjat sprida sig lite vitt även utanför ögat när jag hämtade dem ,men det la sig snabbt. För övrigt verkade saltkuren hjälpa något även mot parasiten för det dimmiga har nästan försvunnit. Det är väl möjligt att det kommer tillbaka på sikt om det nu är en parasit. Men om hon inte lider av det och inte smittar är det ju inte hela världen... Tänkte göra ett odlingsförsök på paret om någon månad.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Det är fina, stora och snälla fiskar. Jag vet inte hur gamla de är. Jag har haft dem ca 2 år men de var fullvuxna när jag köpte dem. De har lekt ett par ggr hemma hos mig men det har aldrig blivit yngel, troligen har Ph varit för högt.

                    Om du ska få dem i lek ska du tänka på att mata upp honan ordentligt. Hanar av denna art har en tendens till övervikt och äter kopiöst men honan kan man gärna sticka till lite extra.

                    mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Ursprungligen postat av olof
                      Hej!

                      Det är fina, stora och snälla fiskar. Jag vet inte hur gamla de är. Jag har haft dem ca 2 år men de var fullvuxna när jag köpte dem. De har lekt ett par ggr hemma hos mig men det har aldrig blivit yngel, troligen har Ph varit för högt.

                      Om du ska få dem i lek ska du tänka på att mata upp honan ordentligt. Hanar av denna art har en tendens till övervikt och äter kopiöst men honan kan man gärna sticka till lite extra.

                      mvh

                      olof
                      Jag tackar för tipsen! Vi har mycket mjukt vatten i kranen här. Tänkte se om rommen klarar av att utveckla sig. Annars får jag väl börja manipulera med pH vid eventuellla framtida lekar.... Första steget blir som sagt att få honan att fullt återhämta sig.

                      /Jocke
                      /Jocke

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        #12
                        Hur går det för paret? Några framsteg än?

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Ursprungligen postat av salmberg
                          Hur går det för paret? Några framsteg än?
                          Honan är fullt återhämtad och går nu med hannen i ett 375-literskar. Nästa gång jag lånar svärfars kamera utlovar jag bilder i den här tråden. Ett riktigt snyggt par!

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Ursprungligen postat av salmberg
                            Hur går det för paret? Några framsteg än?
                            Här kommer då som utlovat några bilder. Dessa är tagna idag. Lite skillnad mot för några månader sedan...

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • salmberg
                              NCS Medlem
                              • oktober 2007
                              • 830

                              #15
                              Riktigt snygga.. Hoppas det kommer att gå bra för dom..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...