Fula gamla fiskar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Ursprungligen postat av liv
    Har 4 S.Daemon som er ca.10 år gamle ,og de har vel aldri vært så flott som de er nå.Det er en art som trenger vannskifte hver uke ,ca halve akvariets volum og variert for.De må også ikke gå med andre fisk som stresser dem.De må ha en tank nesten alene,skal kjøpe flere daemon snart.Nå er de sammen med 22 congotetra og 3 H.temporalis.
    Et stille og rolig akvarium på 530 liter.

    Bilder vore kul!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Ursprungligen postat av Eldnor
      Jag hittade den på annons, här på ciklid, 500 kr. Den kom från Göteborg, det verkar vara bästa stället att hitta till bra pris, kolla lite på MFK Sweden. Det är två "gubbar" där som importerar då och då, ibland kommer det Gulpers också.

      Dom kan faktiskt beskrivas med just de ord du skrivit, deras förmåga att svälja saker är häpnadsväckande. För mig var det nog det som gjorde att jag ville prova att ha en. Nu måste jag nog säga att just ätandet inte är det som ger mig största behållningen. Den äter dock lätt fiskar som är lika stora som den själv, tror dock inte att det så bra för den. Mest får den frusen tobis som jag fiskade i somras. Det jag gillar mest med den är att den verkar sällskaplig, den ligger under sin rot och kollar in en. Den verkar lite blyg och tillfreds med livet. Sen har dom ju ett utseende som slår det mesta. Just nu går den med Körsbärsräkor, den är "räksäker" som dom säger på räkforumen.

      Jag gillar den mer och mer och tycker absolut att dom är värda lite letande. Skulle gärna ha några till om hittar.
      Kan du fresta oss med lite bilder?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • zippoo
        Användare
        • november 2010
        • 23

        #18
        Ursprungligen postat av DRE
        Kan du fresta oss med lite bilder?
        Det finns en film på första sidan.

        EDIT: Det finns det inte alls såg jag nu . Jag hade för mig att det fanns men jag kom på nu att jag såg filmen på youtube (så där kan du söka om du vill se)
        Senast redigerad av zippoo; 21 november 2010, 18:52.

        Kommentar

        • Eldnor
          Användare
          • juni 2008
          • 99

          #19
          foton, nja...

          Jag är inget vidare på att fota så det har jag gett upp. Min senaste foto-episod förflöt enligt följande. Jag stoppade i en uppspöad Greyshakei-hanne på knappt 10 cm, Gulpern är c:a 12 cm. När käftarna slog till försvann hela huvet på cikliden in i gapet. Oj, tänkte jag kanske skall jag fota detta, jag gick ut till rummet bredvid och hämtade telefonen, max 6-7 sekunder tog det. När jag kom in igen återstod bara litet av stjärtfenan i mungipan. Det är som om den har ett transportband i halsen, den tar aldrig nytt tag, fisken "åker" bara in. I magen veks geryshakein på mitten och det hela resulterade i en gulper som nu var dubbelt så hög i profil. Tänjbart skinn är praktiskt för en del...

          Kanske lite magstarkt, ber om ursäkt för detta, tror i och för sig inte
          att Greyshakin skulle ha överlevt i sitt vanliga kar heller. Kolla på Youtube eller googla alla blider är riktiga, dom är som "seriefigurer" när det gäller att svälja saker. Vill igen säga att jag oftast matar med frusen, hemfiskad tobis, tror det är bättre för gulpern också. Det kan inte vara nyttigt att svälja fiskar i samma storlek som man själv.

          Kommentar

          Arbetssätt...