"Dimmigt vatten" i karet??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mackis
    Användare
    • januari 2003
    • 34

    "Dimmigt vatten" i karet??

    Hej!

    Satte i veckan igång ett 375L Malawikar, men vattner är lixom dimmigt inte mycket men ändå! Är det någon som vet vad det kan bero på? Och hur man åtgärdar det, tycker det är för tidigt att byta vatten igen!

    Tacksam för hjälp.

    // Mackan

    540 Ciklidsoppa
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Dimman lägger sig i regel när akvariet har stabiliserat sig. Det brukar ta några veckor. Under den tiden brukar jag hålla koll på vattenvärdena och bara byta vatten om något "sticker iväg".

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Mackis
      Användare
      • januari 2003
      • 34

      #3
      okej, då e de bara att vänta och se...
      Tack

      540 Ciklidsoppa

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Om du slarvat med rengöring av sand o sten så kan det va orsaken så om du inte fyllt det med fisk änn så byt allt vatten en gång till o se om det kanske klarnar,det brukar det göra om man inte har massa fisk i innan man fått ordning på filterbiologin.

        Lycka till

        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Det tycker jag låter som onödigt arbete. Efter att par månader så har du en massa slam och saker i vattnet i alla fall och så ser det ju ut i fiskarnas naturliga miljö.

          När jag startade akvarier i början så kokte jag stenar och slet knogarna blodiga med sanden. Nu sköljer jag bara av det som ska i.

          Kanske var det viktigt för mig förr att det blev klart och snyggt på några veckor och nu har jag tålamod att låta det stabilisera, eller så är jag bara slarvig. Mina kar har i alla fall väldigt klart vatten även om algerna gärna får täcka stenar och sand.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #6
            Förstår jag dig rätt om jag antar att du "nystartade" karet!? dvs. det finns inget/inga "inkörda" material i karet!?

            Har du fisk i karet?

            Hursomhelst så bör du nog gå på Fredrik H:s linje, låt karet "stabilisera" sig. Problemet är antagligen att bakteriefloran är mer eller mindre obefintlig ännu. Så länge vattenvärdena är OK är det bara dumheter att göra ett vattenbyte vid det här laget. Det innebär då bara att det tar längre tid att "skapa" ett "bra" akvarievatten.

            Har du däremot ingen/inga fiskar i karet så kan du med fördel byta vatten som andra rekommenderar. Det KAN vara ett "dåligt" rengjort grus som gör vattnet grumligt (dammigt) till en början. Har du ingen fisk i karet så lär du inte få den nödvändiga/önskvärda bakteriefloran ändå menar jag.....

            Med fisk i ett nystartat kar så kan man med fördel göra ett vattenbyte efter ungefär 2-3 veckor, mycket tidigare vattenbyte är bara dumt, inget/senare vattenbyte kan innebära en kraftig "nitrit-topp" vilket brukar inträffa ungefär 2-3 veckor efter introduktion av fisk.

            Vänliga hälsningar

            F.H.
            /Fredrik

            Kommentar

            • Mackis
              Användare
              • januari 2003
              • 34

              #7
              Har redan satt fisk i karet, så jag får ta o vänta o se... men jag tror nog de e gruset som jäklas med mej, men det blir nog bra!! Har redan märkt skillnad från igår till det bättre så nästa helg är det nog klart o fint som mitt andra kar
              Men igentligen tycker jag de e lite konstigt för i det andra drog jag runt all grus o skit mm, men de la sig efter bara nårra timmar!!

              Tack för svaren. mvh Markus

              540 Ciklidsoppa

              Kommentar

              • Skrutten

                #8
                ofta är det sista dammet på gruset så fint att det inte sjunker snabbt om karet inte är helt stilla alltså utan pump... det tar ett tag men det ordnar sig...

                Mercenaries never die, they just go to hell and regroup

                Kommentar

                Arbetssätt...