Trasig terracottakruka som filtermaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Trasig terracottakruka som filtermaterial

    Är det någon mer än jag som provat terracotta-skärvor som filtermaterial. I panik för att få större filteryta i mitt ytterfilter krossade jag en gammal kruka och lade i filtret (ja jag rengjorde krukan ordentligt). Är det någon som prövat innan eller är jag pionjär

    # 374
    // Magnus
    // Magnus Arvidsson
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    citat:
    Är det någon mer än jag som provat terracotta-skärvor som filtermaterial. I panik för att få större filteryta i mitt ytterfilter krossade jag en gammal kruka och lade i filtret (ja jag rengjorde krukan ordentligt). Är det någon som prövat innan eller är jag pionjär
    Jag har funderat på det, men inte provat. Det borde vara ett hyfsat filtermaterial.


    Kommentar

    • Mrsonk
      Användare
      • december 2002
      • 233

      #3
      Är det någon som provat med "leca kulor", alltså torkade lerkulor?

      Oscar Cederqvist
      -----------------
      310liter Malawi
      105liter Sällskaps
      42liter Kampfisk
      Oscar Cederqvist
      -----------------

      Kommentar

      • Kjell K
        Användare
        • april 2002
        • 128

        #4
        Jag har jag 50% leca-kulor och 50% sönderklippt filtermatta i mitt Eheim 2250. Lecakulorna finns i toppen av filtret och utsätts alltså inte för stora partiklar. Filtret fungerar som den enda reningen för ett relativt tungt belastat 720-liters malawi-akvarium. Jag har haft igång filtret i ett år nu utan att behöva öppna det för rengöring. Jag har under året heller aldrig behövt slamsuga botten av akvariet. Det verkar alltså som om Leca-kulorna faktiskt funkar som substrat för biologisk rening.

        Innan jag satte igång filtret läste jag en del på nätet. Det är rätt många som provat på Leca-kulor som filtermaterial och en hel del är negativa. Framför allt klagas det på att även om Leca-kulor funkar bra ett tag så sätts de igen relativt snabbt och måste bytas ut. Min egen erfarenhet tyder ju på att så inte behöver vara fallet om man ser till att inte utsätta kulorna för de värsta partiklarna.

        P.S. Jag har sedan några år försett insugen till mina externa filter med ett litet "förfilter" i form av ca en kubikdecimeter filtermatta. Dessa förfilter är mycket lätta att ta bort och rengöra och förlänger tiden mellan rengöringarna av ytterfiltren avsevärt.

        Kommentar

        • Mrsonk
          Användare
          • december 2002
          • 233

          #5
          Tack Kjell. Jag kör i mitt 310 malawi med Fluval 404 med makaroner och förfilter. Har funderat på biobollar men de är ju så j***a dyra, tänkte då på Leca-kulor som inte kostar mycket. Ska göra ett försök med dem och även lägga i lite mer filter matta innan.

          Oscar Cederqvist
          -----------------
          310liter Malawi
          105liter Sällskaps
          42liter Kampfisk
          Oscar Cederqvist
          -----------------

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Är Leca-kulor bra till Malawi och Tanganyika? Jag skulle kunna tänka mig t ex Sydamerika...då jag har en känsla av att de avger ämnen som gör vattnet mjukt.

            Stefan, Skövde

            375L Malawi
            2st 105L
            Ungdjur/Yngel
            1st 16L Yngel

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Lecakulor är inom parentes sagt brända, inte torkade.
              Jag har hört folk som haft bra erfarenheter av leca som filtermaterial och folk som tyckt att det inte funkat särskilt bra, så man måste nog prova själv och se hur det funkar i ens eget system.
              En sak är nog säker, det lär inte skada något på något vis.

              Kommentar

              Arbetssätt...