Apistogramma cacatuoides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • misantrop

    Apistogramma cacatuoides

    Hej !

    Jag vill börja odla Apistogramma cacatuoides.

    Finns det någon vänlig själ som har några bra råd & tips utöver det som står i beskrivningen för denna fisk ?

    MVH
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av misantrop
    Hej !

    Jag vill börja odla Apistogramma cacatuoides.

    Finns det någon vänlig själ som har några bra råd & tips utöver det som står i beskrivningen för denna fisk ?

    MVH
    Hej

    Jag har faktiskt inte odlat den själv, men det ska inte vara alltför svårt. Två vanliga fel görs ofta och det är för lite mat och för lite plats till ynglen. Jag gissar, men vet inte, att ynglen tar nykläckt artemia. Mata i så fall mycket med detta levande foder.

    Det är även viktigt vad du startar med för fisk. Se till att de är "breda" över nacken och nyfikna. Gå gärna till affären en vardag och be affärsinnehavaren att mata - på helgerna är det hektiskt. Många cacatuoides ser för bedrövliga ut i affärerna.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Mitt råd är följande: Köp minst ett par, gärna 1+2 se till att släppa i hela gruppen du tänkt ha samtidigt då nya fiskar kan vara svåra att introducera. Kör tempen på 25-26 och ha ett par trånga grottor.
      Jag kör med små små terrakotta krukor som jag gjort "ingångar" i.
      Vänta i 2 veckor och du bör ha yngel.. =)
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av KuRtaN
        Mitt råd är följande: Köp minst ett par, gärna 1+2 se till att släppa i hela gruppen du tänkt ha samtidigt då nya fiskar kan vara svåra att introducera. Kör tempen på 25-26 och ha ett par trånga grottor.
        Jag kör med små små terrakotta krukor som jag gjort "ingångar" i.
        Vänta i 2 veckor och du bör ha yngel.. =)
        Vad bör man göra när man väl fått yngel enligt din erfarenhet? Käkar de nykläckt artemia?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Vad jag läst mig till är att de inte äter artemia de första dagarna utan man ska ge infusorier eller liknande. Ska dock erkänna att jag inte studerat det så noga då jag inte har några apistos själv för tillfället.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #6
            Ursprungligen postat av DRE
            Vad jag läst mig till är att de inte äter artemia de första dagarna utan man ska ge infusorier eller liknande. Ska dock erkänna att jag inte studerat det så noga då jag inte har några apistos själv för tillfället.
            Alla Apisto arter´s yngel tar nykläckt artemia när "gulesäcken" är slut. Ett annat bra yngel foder är mikro-mask om du har det tillgängligt.


            Mvh/

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Föredrar artemia i stället för mikro,tycker mig ha sett att ynglen tynar bort då jag matar med mikro.Något som jag vill rek.är att ha dom i ett inkört akvarie med mycket sedement på botten.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                #8
                Ursprungligen postat av Mats
                Hej.
                Föredrar artemia i stället för mikro,tycker mig ha sett att ynglen tynar bort då jag matar med mikro.Något som jag vill rek.är att ha dom i ett inkört akvarie med mycket sedement på botten.
                mvh Mats
                Jo, jag håller med dig, och det är svårt att mata med mikro eftersom de faller till botten och försvinner, men de första dagarna kan det vara ett substitut för artemia. Men artemia är överlägset förstås.

                Och ett gammalt igenslammat och igenvuxet akvarium kan vara en perfekt födokälla också.
                För ett par år sedan fick jag fram yngel av mina nyinköpta Apistos, problemet var att jag skulle resa bort dagen efter och vara borta ett par veckor. Jag hade inga större förhoppningar att några yngel skulle överleva ett par veckor utan artemia eller dyligt.

                Men jag slangade upp ett gäng och släppte ner dem i ett 50 liters akvarium som var i ovannämnt tillstånd. Gissa om jag blev förvånad när jag kom hem ett par veckor senare och hittade ynglen i högsta välmåga och med runda magar!

                Kommentar

                Arbetssätt...