Artmatcning av halvlugna arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Artmatcning av halvlugna arter?

    Hejsan har ett litet ovanligt problem för mig. Jag håller mest centralamerikanska arter men har ett litet problem i mitt Amphilophus robertsoni-par. Supervacker ciklid men lite mjäkig i humöret, ändock intressant beteende men den står sig lite slätt mot andra stora centraler. Jag kommer starta ett antingen 375-liters eller 540-liters att ha dom i men vet inte riktigt vad jag ska försöka matcha dem med.

    Mina ideèr om sällskap som jag inte har någon aning om de funkar var, Thorichtyssläktet, Theraps lentiginosus, Tomocichla siedboldi, A.altifrons samt A.rostratus eller liknande..

    Thorichtyskomplexet är ju mest tillgängligt på hemmafronten men är det nån med denna art eller erfarenhet som kan ge lite tips och trix?

    med tack på förhand
    /O
    Senast redigerad av Rivulatus; 06 november 2010, 11:47.
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av Rivulatus
    Hejsan har ett litet ovanligt problem för mig. Jag håller mest centralamerikanska arter men har ett litet problem i mitt Amphilophus robertsoni-par. Supervacker ciklid men lite mjäkig i humöret, ändock intressant beteende men den står sig lite slätt mot andra stora centraler. Jag kommer starta ett antingen 375-liters eller 540-liters att ha dom i men vet inte riktigt vad jag ska försöka matcha dem med.

    Mina ideèr om sällskap som jag inte har någon aning om de funkar var, Thorichtyssläktet, Theraps lentiginosus, Tomocichla siedboldi, A.altifrons samt A.rostratus eller liknande..

    Thorichtyskomplexet är ju mest tillgängligt på hemmafronten men är det nån med denna art eller erfarenhet som kan ge lite tips och trix?

    med tack på förhand
    /O
    Min erfarenhet är att dom funkar bäst med andra av jordätararterna från centralamerika, har mina med Rostratus i ett 720.
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      Möjligtvis så kan de gå med Thorichthys arterna också.
      Har ett par Margaritifer (åtminstone är de inköpta i Tyskland som det) som visserligen är väldigt tuffa, men när det gäller mat så reder de inte ut det.
      Verkar som att de inte riktigt klarar av pellets, finfördelade räkor, arteimia och annan småmat samt granulat går däremot betydligt bättre.
      De vill gärna ta sin mat från bottnen och de letar mat i sanden större delen av dagarna.
      Så tänk på att ha finare sand som bottenmaterial.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        #4
        Ok då försöker jag matcha dom lite efter hur jag redan tänkte det.

        Min hane har jag fått att äta allt möjligt men honan är som du beskriver "jinnarparn" väldigt kinkig i maten, försöker stödutfodra med lite sjunkande granulater men helt klart skulle dom må bäst att få komma till ett eget kar..
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        Arbetssätt...