Malawi Trip 2010

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av HåE
    Jag infogade texten ifrån en Amerikansk sida endast för att visa att dessa två varianter nämns ute i den vida världen och inta bara är ett Stockholms påhitt som du påstår.
    Tror du att det är två olika varianter dom som många runt stockholmsområdet säljer.
    Jag har inte sett att dom skiljer på varianterna här i södra sverige, det var därför jag skrev att det var mest stockholmare som gör det, och jag börjar läsa det mer och mer på ciklidsajter att det finns 2 varianter.Janne

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #17
      Jag hänger ofta på ett antal Amerikanska ciklidsajter och där håller man isär dessa som två varianter. Om det i själva verket stämmer har jag ingen aning om. Jag ska skicka över frågan till Larry Johnson. Han bör ju veta.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        Ursprungligen postat av HåE
        Jag hänger ofta på ett antal Amerikanska ciklidsajter och där håller man isär dessa som två varianter. Om det i själva verket stämmer har jag ingen aning om. Jag ska skicka över frågan till Larry Johnson. Han bör ju veta.
        Det blir kanon, och kan vi även få danskarna som är och dyker och fångar fisk runt capemaclear att engagera sig i detta så kanske vi kan få ett svar.
        Sedan så ser jag en viss felprocent i och med fisken har blivit uppblandad runt just capemaclear plus att dom stammarna vi har i Sverige är väldigt gamla ca 40 år, så dom kan vara uppblandade dom också.Janne

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #19
          Det här är svaret jag fick.

          "Larry Johnson den 8 november kl. 03:02
          Cape McClear is a big area while Otter point is an isolated point, as well as Otter Island.
          Most fish being called Otter Points and Otter Islands I would expect to be the same while the Cape McClear types are different,as there are many spots to be considered when using the Cape McClear name,,,even Otter point and Island could be considered in the Cape McClear area.
          As far as seperating the two by location,,,to put a name to each one,,,Cape McClear would not be a good name for it,,,Cape McClear encompasses Domwe Island,Thumbi Island west and Zimbawe Rocks,,,in such a large area it would not be uncommon to find many different color variants of Jacobfriebergi. The "Jakes" at Zimbawe are yellow finned with dark body's and at Domwe I am not to sure,,,,the most common ones are for sure Otter Point and Island."
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • unger
            Användare
            • februari 2005
            • 216

            #20
            Intressant tråd! Finns det VF av dessa raringar? Och hur kan de fiska om det är nationalpark med fiskeförbud?

            Kommentar

            • tricoti
              Användare
              • juni 2009
              • 249

              #21
              Ja,hur kan dom? Det kanske inte är så svårt?

              Kommentar

              • Esben
                Användare
                • oktober 2003
                • 78

                #22
                Så er der nye billeder fra Malawi af.

                Først lidt blandet billeder her:



                Og fra Malope her:



                Man skal desværre være logget ind for at se billederne. Dette håber jeg bliver ændret, når at programmøreren kommer hjem fra Malawi
                www.wildcichlids.com One step closer to cichlid wildlife

                Kommentar

                • palleh
                  Användare
                  • december 2006
                  • 704

                  #23
                  Jag lyckas inte se bilderna trots att jag är inloggad och hittar inget sätt att ladda ner dem?
                  http://picasaweb.google.com/palleph

                  Nya bilder laddas upp hela tiden


                  Mvh Patrik

                  Kampfisk!

                  Kommentar

                  • THORLEIF
                    Användare
                    • april 2007
                    • 406

                    #24
                    Ursprungligen postat av palleh
                    Jag lyckas inte se bilderna trots att jag är inloggad och hittar inget sätt att ladda ner dem?
                    hvis ikke jeg husker forkert,så er de (wildcichlids) blevet gjort opmærksom på problemet............
                    Senast redigerad av THORLEIF; 16 november 2010, 18:55.
                    Dansk Tanganyika Forum:
                    http://www.tago.dk/forum/
                    Lake Tanganyika på Facebook:
                    http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                    Video fra Tanganyika-søen
                    http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Det blir kanon, och kan vi även få danskarna som är och dyker och fångar fisk runt capemaclear att engagera sig i detta så kanske vi kan få ett svar.
                      Sedan så ser jag en viss felprocent i och med fisken har blivit uppblandad runt just capemaclear plus att dom stammarna vi har i Sverige är väldigt gamla ca 40 år, så dom kan vara uppblandade dom också.Janne
                      Vet inte vad som är rätt eller fel namn på dessa varianter, om det nu är olika fångsplatser. Men jag köpte en grupp 4+5 "Capemaclear" som togs in via tyskland. Men av denna grupp drog jag fram ett par hundra avkommer för några år sedan och det är många av dessa som finns numera i Stockholms-området med namnet "capemaclear".
                      Det är nog bättre och kalla dessa "Järfälla" för de är där ifrån de kommer
                      Senast redigerad av Johan F; 18 november 2010, 21:59.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        Ursprungligen postat av Johan F
                        Vet inte vad som är rätt eller fel namn på dessa varianter, om det nu är olika fångsplatser. Men jag köpte en grupp 4+5 "Capemaclear" som togs in via tyskland. Men av denna grupp drog jag fram ett par hundra avkommer för några år sedan och det är många av dessa som finns numera i Stockholms-området med namnet "capemaclear".
                        Det är nog bättre och kalla dessa "Järfälla" för de är där ifrån de kommer
                        Aha, så det är du som är syndaren att det dök upp namnet capemaclear på otterpointen.
                        jag är lite ironisk nu Johan, självklart ska du kalla din aulonocara för det namnet du köpte den som, det är tysken som du köpte den utav som har kunskapen vad den ska heta och i förlängningen självklart den som som fångade och exporterade den första gången.
                        Men det är bra att du skriver var du fick den ifrån , så kan vi få lite mer klarhet i denna frågan.Janne

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #27
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Aha, så det är du som är syndaren att det dök upp namnet capemaclear på otterpointen.
                          jag är lite ironisk nu Johan, självklart ska du kalla din aulonocara för det namnet du köpte den som, det är tysken som du köpte den utav som har kunskapen vad den ska heta och i förlängningen självklart den som som fångade och exporterade den första gången.
                          Men det är bra att du skriver var du fick den ifrån , så kan vi få lite mer klarhet i denna frågan.Janne
                          En skillnad som jag tyckte mig se, då jag såg många andra som saluförde sina exemplar med namnet "otterpoint" var att den "variant" jag hade fanns ett lodrätt band mer på, tror att det var 8 stycken och på otterpointen hittade jag aldrig mer än 7 stycken?
                          Senast redigerad av Johan F; 20 november 2010, 10:26.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #28
                            Ursprungligen postat av Johan F
                            En skillnad som jag tyckte mig se, då jag såg många andra som saluförde sina exemplar med namnet "otterpoint" var att den "variant" jag hade fanns ett lodrätt band mer på, tror att det var 8 stycken och på otterpointen hittade jag aldrig mer än 7 stycken?
                            Okej, Eurekan, undrar var den är fångad? Det är säkert runt maclear men exakt var den är fångad skulle vara roligt att veta.Janne

                            Kommentar

                            • Esben
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 78

                              #29
                              Lidt nye billeder

                              www.wildcichlids.com One step closer to cichlid wildlife

                              Kommentar

                              • Markie
                                Användare
                                • september 2008
                                • 512

                                #30
                                Nu funkar bilderna i länkarna ovan.

                                Super läckra bilder ! Tack för att du delar med dig av dom

                                Kommentar

                                Arbetssätt...