Hypoklorid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    Hypoklorid

    Fick hem en Analysrapport om Nyköpings-vattnet idag. Märkte att de har börjat klorera med Hypoklorid. Har googlat lite men hittar ingen vettig förklaring på vad det är.
    Nån här som e haj på det? E det ok för akvaristiken el påvekar det lika illa som Kloramin??

    Kan även passa på å fråga om nån vet hur ofta laboratorier gör dessa analysrapporter. De jag fick var ifrån Mars månad nämligen..
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av ozric
    Fick hem en Analysrapport om Nyköpings-vattnet idag. Märkte att de har börjat klorera med Hypoklorid. Har googlat lite men hittar ingen vettig förklaring på vad det är.
    Nån här som e haj på det? E det ok för akvaristiken el påvekar det lika illa som Kloramin??

    Kan även passa på å fråga om nån vet hur ofta laboratorier gör dessa analysrapporter. De jag fick var ifrån Mars månad nämligen..
    Det är koncentrerad klorin
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      #3
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Det är koncentrerad klorin
      Hm,ok. Och klorin är väl i det närmsta klor kort och gott!? Då lär det va ofarligt iom att det går att luftas ut. Men jag läste lite gamla trådar på Saltvattensguiden å där jämfördes det bla m kloramin.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

        #4
        Hypoklorid/hypoklorit är salter av hypokloritsyra, hypokloriter är instabila och bryts ned till bland annat klorgas.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          #5
          Ok. Inte så som kloraminer då...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22831

            #6
            Med dessa salter som bryts ned så krävs högre doser så att det har bakteriedödande effekt även på längre ledningar. om man då bor nära vattenverket får man hög halt kloridsalter.

            Med kloraminer (som knappt bryts ned) kan man hålla riktigt låga halter och de är konstanta i hela ledningssystemet. Dock ventileras de inte bort utan kräver vattenberedningsmedel för att maximalt gynna goda bakterier.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Johan W
              Användare
              • May 2004
              • 266

              #7
              Ursprungligen postat av Ove Planstedt
              Hypoklorid/hypoklorit är salter av hypokloritsyra, hypokloriter är instabila och bryts ned till bland annat klorgas.
              Hypoklorit bryts ned och klorgas bildas i sur miljö (lågt pH). I basisk miljö (högt pH) bryts det inte ned. Däremot bildar det klomamin i närvaro av ammoniak. Därför tillsätter man just ammoniak för att kloraminer ska bildas, eftersom kloramin är stabilt och bra mot bakterietillväxt i dricksvattnet (dock mindre bra för oss akvarister).

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av DRE
                Med dessa salter som bryts ned så krävs högre doser så att det har bakteriedödande effekt även på längre ledningar. om man då bor nära vattenverket får man hög halt kloridsalter.

                Med kloraminer (som knappt bryts ned) kan man hålla riktigt låga halter och de är konstanta i hela ledningssystemet. Dock ventileras de inte bort utan kräver vattenberedningsmedel för att maximalt gynna goda bakterier.
                Eller testa med ett billigt kolfiter, det blir mycket billigare än dessa vattenberedningsmedel.Janne

                Kommentar

                Arbetssätt...