Malawi odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi
    Användare
    • oktober 2010
    • 20

    Malawi odling

    Nu har jag haft malawi fiskar i snart tre år och tänkte börja odla dom små liven.

    Det blir min första odling som jag sätter upp (vill ha mycket info, bra och dålig)
    Jag får lära mig under gång!!!

    Lokalen som jag ska ha allt i är på ca. 18kvm..

    I nu läget har jag 9st 90L. 12st 200L på gång i skrivande stund.

    Har målat golvet i dag.

    Vill ju ha allt drivet av en luftpump(sidkanalsfläkt), men då ska man ha fler kar om det ska löna sig i ström förbrukning, va jag har fattat. eller?

    Har läst jannes tråd, riktigt imponerad! Skulle ju inte skada och få hjälp av en sån person
    Men jag tar vilken hjälp jag kan få. Lägger ut bilder på allt om folk vill se!???

    Mvh
    Magnus
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej Magnus och välkommen till detta formidabla forum!

    Du kommer säkert att få en massa goda råd. Tala gärna om vilka malawisar du tänker odla, så får du kanske artspecifika råd!

    Sidkanalare är kanske overkill, så använd en större luftpump istället, blir säkert mycket billigare!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Borra karen och installera något slags automatiskt system för vattenbyte om du inte tycker det är jättekul att byta vatten.

      Du får en en jädra massa kar i 18kvm, så tanken med sidkanalare är inte helt fel. Nackdelen är dock att de där rackarna låter nått fruktansvärt och det är inte bra. Tysta lokaler är mycket trevligare att jobba i.

      Tänk även på att dra elen från uttag ovan vattenytan.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av malawi
        Nu har jag haft malawi fiskar i snart tre år och tänkte börja odla dom små liven.

        Det blir min första odling som jag sätter upp (vill ha mycket info, bra och dålig)
        Jag får lära mig under gång!!!

        Lokalen som jag ska ha allt i är på ca. 18kvm..

        I nu läget har jag 9st 90L. 12st 200L på gång i skrivande stund.

        Har målat golvet i dag.

        Vill ju ha allt drivet av en luftpump(sidkanalsfläkt), men då ska man ha fler kar om det ska löna sig i ström förbrukning, va jag har fattat. eller?

        Har läst jannes tråd, riktigt imponerad! Skulle ju inte skada och få hjälp av en sån person
        Men jag tar vilken hjälp jag kan få. Lägger ut bilder på allt om folk vill se!???

        Mvh
        Magnus
        Tack för berömmet Magnus, jag har skrivit en annan tråd på (ciklider.se) en konkurrent till denna sajten.
        Den heter (Hur man flyttar ciklider).
        Där har jag dokumenterat hur jag byggde upp min nuvarande lokal.
        Där finns det en del tips.
        Jag kommer självklart att svara dig här på denna tråden , om du har några funderingar.Janne

        Kommentar

        • malawi
          Användare
          • oktober 2010
          • 20

          #5
          Tack så mycket!!! Jätte kul att lilla jag blir uppmärksammad.

          Att en sidkanalsfläkt låter gör mig inte så mycket, dagarna som dj har gjort mig lite döv. Är bara frun som inte blir så glad av ljud och kanske lilla guldklimpen på lite över tre månader.

          En större luft pump köper jag vart??

          Tanken är att jag ska skaffa mig en hobby och odla först å främst Mbunas.

          Mina 90L är borrade i botten för vatten byte så där ska jag dra ner med slang i avlopp. 200L vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Tror inte dom är borrade i botten.

          Tycker ni jag ska ge mig på och borra eller ska man ha dammsugare till det??
          Var köper man det isf??

          Någon som vill bjuda in mig till sin odling så jag kan få titta hur proffs gör??

          Man har ju tid med det nu när man är arbetslös men då är ju pengarna ett stort problem!!!
          Senast redigerad av malawi; 01 november 2010, 13:36.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av malawi
            Tack så mycket!!! Jätte kul att lilla jag blir uppmärksammad.

            Att en sidkanalsfläkt låter gör mig inte så mycket, dagarna som dj har gjort mig lite döv. Är bara frun som inte blir så glad av ljud och kanske lilla guldklimpen på lite över tre månader.

            En större luft pump köper jag vart??

            Tanken är att jag ska skaffa mig en hobby och odla först å främst Mbunas.

            Mina 90L är borrade i botten för vatten byte så där ska jag dra ner med slang i avlopp. 200L vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Tror inte dom är borrade i botten.

            Tycker ni jag ska ge mig på och borra eller ska man ha dammsugare till det??
            Var köper man det isf??

            Någon som vill bjuda in mig till sin odling så jag kan få titta hur proffs gör??

            Man har ju tid med det nu när man är arbetslös men då är ju pengarna ett stort problem!!!
            Här har du en länk till en större membranpump.Janne

            Kommentar

            • malawi
              Användare
              • oktober 2010
              • 20

              #7
              En av dessa pumpar får nog inhandlas ser jag. Tack för det janne.
              Efter jul här så ska jag till gbg å handla fisk. Finns möjligheten att titta förbi dig janne? Kanske säljer du lite fisk till mig oxå?

              Kommentar

              • Pontulf
                Användare
                • augusti 2010
                • 30

                #8
                Nols ciklidhobby är som en hel odling. Då du åker till göteborg ser du ju hur han har gjort

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawi
                  Tack så mycket!!! Jätte kul att lilla jag blir uppmärksammad.

                  Att en sidkanalsfläkt låter gör mig inte så mycket, dagarna som dj har gjort mig lite döv. Är bara frun som inte blir så glad av ljud och kanske lilla guldklimpen på lite över tre månader.

                  En större luft pump köper jag vart??

                  Tanken är att jag ska skaffa mig en hobby och odla först å främst Mbunas.

                  Mina 90L är borrade i botten för vatten byte så där ska jag dra ner med slang i avlopp. 200L vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Tror inte dom är borrade i botten.

                  Tycker ni jag ska ge mig på och borra eller ska man ha dammsugare till det??
                  Var köper man det isf??

                  Någon som vill bjuda in mig till sin odling så jag kan få titta hur proffs gör??

                  Man har ju tid med det nu när man är arbetslös men då är ju pengarna ett stort problem!!!
                  har du vägarna förbi kalmar är du välkommen på besök
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • malawi
                    Användare
                    • oktober 2010
                    • 20

                    #10
                    Är till nol jag ska när ja åker till gbg.

                    Får nog ta en sväng förbi Kalmar oxå tror jag.

                    Kommentar

                    • TutenStain
                      Användare
                      • september 2008
                      • 168

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawi
                      Är till nol jag ska när ja åker till gbg.

                      Får nog ta en sväng förbi Kalmar oxå tror jag.
                      Om du vill se hur jag löste filtreringen med en luftpump: http://5aciklidhobby.se/2010/10/luftpumpen-uppriggad/

                      Tänkte även passa på att tacka janne för sina tipps.

                      Jag kör med samma pump som janne, en resun LP-100 som pumpar 9000l/h (150l/min) luft. Pumpen är av typen membranpump så den är faktiskt ganska tyst om man jämför de mot andra sidokanalsfläktar. Det som tyvärr hörs ganska mycket är vatten som plaskar. Lägger upp en video på hur det kan låta.

                      dimidiochromis, compressiceps, haps, malawi, predator, air, fry


                      En annan sak att överväga är att cirkulationspumpar kanske drar mer ström (om man har många kar, annars inte) men ström = värme i karen. Du kanske klarar dig utan doppvärmare i dina akvarier om du kör mekaniskt = billigare.

                      Jag håller också på att dra upp en odling, jag lovar dig att det kommer vara riktigt roligt.

                      Lycka till!
                      Senast redigerad av TutenStain; 01 november 2010, 23:46.

                      Kommentar

                      • malawi
                        Användare
                        • oktober 2010
                        • 20

                        #12
                        Tack för alla förslag!

                        Har en fråga om luft system: Alla har sina luftledningar i taket, karen på golvet får ju då en lång slang ner till "pumpen" blir det inte sämre drag då???

                        Kan man inte bygga ner luftrören i typ en t-koppling. För att då få den sista lilla slangen ner i karen lika lång i alla kar.
                        Eller är jag helt ute å cyklar nu???

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawi
                          Tack för alla förslag!

                          Har en fråga om luft system: Alla har sina luftledningar i taket, karen på golvet får ju då en lång slang ner till "pumpen" blir det inte sämre drag då???

                          Kan man inte bygga ner luftrören i typ en t-koppling. För att då få den sista lilla slangen ner i karen lika lång i alla kar.
                          Eller är jag helt ute å cyklar nu???
                          jo det är helt rätt tänkt, bara det att har man många kar blir det många skarvar, men mina understa kar är lite dåligt drag i så jag borde gjort som du säger för länge sen men har inte orkat
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • tricoti
                            Användare
                            • juni 2009
                            • 249

                            #14
                            Man undrar ju lite hur har Christer F löst detta i sin nya butik? Är det hi-tech eller old school??

                            Kommentar

                            • TutenStain
                              Användare
                              • september 2008
                              • 168

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawi
                              Tack för alla förslag!

                              Har en fråga om luft system: Alla har sina luftledningar i taket, karen på golvet får ju då en lång slang ner till "pumpen" blir det inte sämre drag då???

                              Kan man inte bygga ner luftrören i typ en t-koppling. För att då få den sista lilla slangen ner i karen lika lång i alla kar.
                              Eller är jag helt ute å cyklar nu???
                              Det enklaste sättet är att skaffa en överdimensionerad sidokanalare. Har lite sämre drag i karen längst ner, men det är inget som ställer till problem då det blåser på bra ändå. Den viktigaste anledningen att dra luftledningarna i taket är att man inte kan få något baksug om strömmen skulle gå.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...