Hindra ägg från att mögla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CizziB
    Användare
    • september 2006
    • 36

    Hindra ägg från att mögla

    Vi behöver hjälp, tips och råd på att hindra ägg från att mögla.

    Det är så att vi har ett akvarium med bara Polypterus Ornatipinnis (11st) och dom producerar en massa ägg som vi tar och "räddar". Vi vill maximera kläckningen så att mer än en eller ett par ägg kläcks.

    Vi har testa några metoder men de har inte fungerat så bra, de flesta ägg har möglat.

    Så snälla, vi behöver alla tips vi kan få. Det känns så dumt att få en massa ägg och inte kunna få fler fiskar för det...
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av CizziB
    Vi behöver hjälp, tips och råd på att hindra ägg från att mögla.

    Det är så att vi har ett akvarium med bara Polypterus Ornatipinnis (11st) och dom producerar en massa ägg som vi tar och "räddar". Vi vill maximera kläckningen så att mer än en eller ett par ägg kläcks.

    Vi har testa några metoder men de har inte fungerat så bra, de flesta ägg har möglat.

    Så snälla, vi behöver alla tips vi kan få. Det känns så dumt att få en massa ägg och inte kunna få fler fiskar för det...
    Skitduktigt kan du inte ta lite bilder

    Tar du bort ägg använd ca 75% kranvatten och en liten dos svampmedicin

    ev sura ner lite

    ingen bottenbeläggning och en kraftig syresten

    han några Malyasiasniglar dom äter inte friska ägg
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • CizziB
      Användare
      • september 2006
      • 36

      #3
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Skitduktigt kan du inte ta lite bilder

      Tar du bort ägg använd ca 75% kranvatten och en liten dos svampmedicin

      ev sura ner lite

      ingen bottenbeläggning och en kraftig syresten

      han några Malyasiasniglar dom äter inte friska ägg
      Tack för tipsen!

      Kan tyvärr inte lägga upp bilder här eftersom jag inte är en betalande medlem. Men jag har en tråd i ett annat forum: http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about489.html Där finns bilder och filmer oxså.

      Vilket svampmedel är bäst att använda? Har Protozin, eSHA 2000, Dessa Mor och Myxazin hemma.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        One of my Polypterus Ornatepinnis fry swimming around hunting food.


        Du får 5 getingar
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • CizziB
          Användare
          • september 2006
          • 36

          #5
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Tack!

          Vi håller på att håva upp ägg nu, dom är inte lätta direkt att få upp när dom ligger utspridda i gruset. Än så länge är det 12ägg upp... Sist vi håvade fick vi upp över 100

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Hur stora är dem? Är de små så ta en slang(till vanlig luftpump), sug in äggen (håll för med munnen eller ett finger när du tar ner slangen till botten så att det är luft i hela slangen), håll sedan för med ett finger och släpp ut. Brukar fungera bättre än håv om du nu hittar en bra slang.

            Kommentar

            • CizziB
              Användare
              • september 2006
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av Pierre_N
              Hur stora är dem? Är de små så ta en slang(till vanlig luftpump), sug in äggen (håll för med munnen eller ett finger när du tar ner slangen till botten så att det är luft i hela slangen), håll sedan för med ett finger och släpp ut. Brukar fungera bättre än håv om du nu hittar en bra slang.
              Äggen är ca 1,5mm och väldigt "klistriga". Vi använder håv för att få upp en skopa med sand i en glassbytta (överföringen sker under vatten för att undvika kontakt med luft) och sen använder vi oss av en "luftpumpsslang" och suger upp de enskilda äggen och lägger i en annan bytta.

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #8
                Ursprungligen postat av CizziB
                Vi behöver hjälp, tips och råd på att hindra ägg från att mögla.

                Det är så att vi har ett akvarium med bara Polypterus Ornatipinnis (11st) och dom producerar en massa ägg som vi tar och "räddar". Vi vill maximera kläckningen så att mer än en eller ett par ägg kläcks.

                Vi har testa några metoder men de har inte fungerat så bra, de flesta ägg har möglat.

                Så snälla, vi behöver alla tips vi kan få. Det känns så dumt att få en massa ägg och inte kunna få fler fiskar för det...
                Tidigare var metylenblått ofta rekommenderat men får inte säljas mer ( åtminstone till privatpersoner). Ringers spolvätska går nog att köpa via apotek
                tror jag( används outspädd, dvs 100 %), själv har jag funderat på uv-filter men det har jag ännu inte testat.

                Kommentar

                • bossep
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 2352

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Tidigare var metylenblått ofta rekommenderat men får inte säljas mer ( åtminstone till privatpersoner). Ringers spolvätska går nog att köpa via apotek
                  tror jag( används outspädd, dvs 100 %), själv har jag funderat på uv-filter men det har jag ännu inte testat.
                  Kanske man kan fråga snällt på apoteket och förklara vad man skall ha det till.
                  Detta fungerade med en hel del ”förbjudna ämnen” förr i alla fall.
                  Hittade en anna tråd om deta som kanske kan vara till hjälp.
                  Verkar som det nästan har blivit omöjligt att få tag på metylenblått. Är det nån som har nått tips på nått annat antimögelmedel??
                  Webmaster för Ciklid.org.
                  Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Kanske man kan fråga snällt på apoteket och förklara vad man skall ha det till.
                    Detta fungerade med en hel del ”förbjudna ämnen” förr i alla fall.
                    Hittade en anna tråd om deta som kanske kan vara till hjälp.
                    http://www.ciklid.org/forum/archive/...p/t-51902.html
                    Apoteket har inga kemikalier längre

                    Kommentar

                    • bossep
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 2352

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Apoteket har inga kemikalier längre
                      Så vart köper man sådant nu för tiden, Kaliumpermanganat och annat bra att ha?
                      Webmaster för Ciklid.org.
                      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #12
                        Jag använder mig av just kaliumpermanganat och du köper det via vattenreningsföretag eller VVs företag som jobbar med dricksvattenbrunnar. Än så länge iallafall
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • CizziB
                          Användare
                          • september 2006
                          • 36

                          #13
                          Jag var å frågade på apoteket idag om mentylenblått, tyvärr så tillverkas tydligen inte det längre... finns det inget likvärdigt? Nått annat ämne som hindrar äggen från att mögla? Har massor av ägg och hanen leker med flera olika honor, så det kommer bara flera!!

                          Kommentar

                          • CizziB
                            Användare
                            • september 2006
                            • 36

                            #14
                            Har fått tips om att det finns metylenblått i JBL:s Punktol, stämmer det? Är den lika effektiv som rent metylenblått?

                            Kommentar

                            • bossep
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 2352

                              #15
                              Ursprungligen postat av CizziB
                              Jag var å frågade på apoteket idag om mentylenblått, tyvärr så tillverkas tydligen inte det längre... finns det inget likvärdigt? Nått annat ämne som hindrar äggen från att mögla? Har massor av ägg och hanen leker med flera olika honor, så det kommer bara flera!!
                              Prova med kaliumpermanganat! Jag kommer inte ihåg lösning mm.
                              Har du det kaj.p?
                              Webmaster för Ciklid.org.
                              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...