Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

    #61
    Jag bytte dom mot ett gang managuense smattingar som jag hadde fott upp fran mitt par. Sa jag vet inte direkt vad priset skulle ha varit.
    Jag fick dom av Jeff Rapps som har labiatus ibland.

    Jag vete katten hur ovanliga dom ar i Sverige - jag bor i Connecticut USA.

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #62
      renodlade labiatum/citrinnellum finns inte i sverige/norden öht verkar det som. (förutom hos mig och kanske nån annan okänd entusiast) hybriderna är relativt vanliga.
      fish r friend

      Kommentar

      • Motaguensis
        Användare
        • juni 2003
        • 250

        #63
        Jeg har 2 Amphilophus labiatum par, det ene paret med masse yngel. Det ene paret skal jeg selge nå! Hanne på de jeg skal beholde er 25cm og hunnen 16cm. De går i et 530L sammen med et Parachromis managuense par på samme størrelse. Hunnen ser ut som hun har bare Labiatum i seg, men hannen kan minne om en citrinellum, men de er søsken og kommer fra det paret jeg hadde før. De har utrolig personlighet og elsker og angripe meg. Det er det andre paret som har masse yngel, men de er desverre i slekt.
        Preben

        Kommentar

        • INXS

          #64

          Lite nya bilder av ganget.

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #65
            Det är helt otroligt egentligen vilka vackra färger dina firrar har INXS, matar du dem med något speciellt? Typ något som framhäver färgerna?

            Vet du för övrigt vid vilken storlek citrinellus/labiatus "morphar" och byter färg från den gråa färgteckningen till den orangeaktiga? Jag såg typ 50st småttingar på 2-5cm i akvariebutiken idag, en av dem var orange men bara 5cm... Brukar de inte ändra färg betydligt senare i vanliga fall? När bytte dina färg?

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Jompastar
              Användare
              • augusti 2003
              • 80

              #66
              Orm, jag var in pa din sida och kollade efter dina fiskar men fann inget. Har du bilder pa dina lab/citr att bifoga till detta forum?

              INXS, min "citrinellum" har nu etablicerat sig i min burk. Han ar mycket intresserad av stora flok samlingar. Nar familjen ar pa besok sa verkar han forsoka fa ett begrepp om vad som pagar. Av nagon anledning sa verkar han vara mest intresserad av min fiance's syster.

              Han ar inte argsint...annu. Later min texas och GT vara ifrad sa lange dom inte simmar in i hans root system. Jag ar nagra veckor iran att hand mata och klappa honom. Det enda som vacker enormt raseri ar hans egen spegelbild.

              Hans knall gula farg har mattats lite sedan han inskaffades - ar det nagon som vet hur man framhaver gula pigment!

              Nya bilder:

              Kommentar

              • INXS

                #67
                Jompastar,
                du har ju tur, ofta ar det inte mojligt att anpassa en aldre fisk med fullvuxna akvariekamrater.
                Angaende fargen sa ar det inte latt med citronellum/labiatus. Dom skiftar farg fram och tillbaka ganska mycket aven pa aldre dagar.
                En grej som brukar funka till att framdriva orange/rod farg ar att mata mycket med rakor och sarskillt skalet. Skulle tro att lite morot kunde vara bra ocksa (citronellum/labiatus ater en hel del gronsaker) med betacaroten.
                Belysningen har ocksa mycket att gora med hur fargen pa firrarna ser ut - om du plockar ut ror som har farg som framhavdar den fargen du gillar pa fisken sa ser dom ju alltid battre ut.

                FI,
                Tackar, tackar , jag kopte dom vid 5cm storleken fran tva olika affarer och dom var ganska orangeroda da. Nar jag tog hem dom och satte dom i sin balja sa borjade dom byta farg fram och tillbaka otroligt mycket. Det blev gult och svart (hurra! dom e AIKare) sedan orange, rott, gratt och rosa. Dom verkar inte skifta i fargen sa mycket pa senaste tiden men for en manad sedan (kanske 1-2cm mindre) hade flera av dom svarta flackar pa sig.

                Dom F1 labiatusarna jag har nu (fran Jeff Rapps) ar graskara och fargen ar inte alls lika fin men dom ar ju bara 5-9cm annu.

                Sa har sag dom ut nar jag kopte dom i vintras


                Sedan blev det sa har:


                Och sedan sa har:


                Nasta vaxling:


                Detta var ungefar tva manader sedan:


                Sedan:


                Som sagt ar det en hel del fargandringar som har hant, det kan ju ha hant att nagan har smygit sig in i mitt hus och bytt ut dom firrarna jag har mot andra var tredje vecka eller sa bara for att forvilla mig - som har lyckats ganska bra.

                Det verkar som om dom skiftar farg mycket mer nar dom ar yngre men det hander aven nar dom ar aldre fast inte lika mycket.

                Skiftet fran gratt till farggrannt har med overlevnad att gora - nar fisken ar mycket ung och maste kamoflera sig haller den gratt och nar den kanner att den kan ta hand om sig sjalv andrar den farg till en farg grannare typ.

                Kommentar

                • Jompastar
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 80

                  #68
                  INXS, jag har provat rakor och beef heart och han har tagit langre tid till att acceptera denna foda. Rak skalen spottar han ut. Men som tur sa har han vrakit I sig Hikari Pellets utan problem fran start. I dag sa at han beef heart for forsta gangen. Ska prova med en gecko senare I veckan och se ifall han ater den. Han verkar vara gulare idag sa...spelar nog ingen roll vad man ger honom. Varierad kost och bra vatten far duga.

                  Otroliga mangder avforing producerar han. Korvarna ar ju stora som katt skit! Har sankit tempraturen for att minska metabolismen. Hm, byter vatten varje dag. Bokigt, men det ar vart varenda second nar man har en san har stor fisk I vardagsrummet.

                  Tagit nya bilder med blixt:

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #69
                    Jompastar: do är bara yngel ännu. Och de går inte ens i mina kar, de är nere i skåne hos jinnarparen, men troligen kommer de upp till mig i helgen!



                    bild på 3 av de 4 arter jag får upp från skåne/jeff rapps.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #70
                      citat:Ursprungligen skickat av INXS

                      jag kopte dom vid 5cm storleken fran tva olika affarer och dom var ganska orangeroda da.

                      Skiftet fran gratt till farggrannt har med overlevnad att gora - nar fisken ar mycket ung och maste kamoflera sig haller den gratt och nar den kanner att den kan ta hand om sig sjalv andrar den farg till en farg grannare typ.
                      Jaha jag har fått uppfattningen att de blir orangeröda betydligt senare men det kanske bara beror på hur bra fisken trivs då?
                      De som färgar ut redan vid 5cm storlek kanske är de som har allra bäst självförtroende?

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • INXS

                        #71
                        Jo , det ar nog sannt att det har med trivsel att gora.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #72
                          INXS: Vad tror du om de här, labiatus, citrinellus, labiatusXcitrinellus eller någon annan skum korsning?






                          Kolla in fenorna på den grå-brun-gula, det är lite rött på dem, buken är också lite röd. Tre till har exakt samma färgteckning som den grå-brun-gula, även då det gäller det röda på fenorna. De såldes som citrinellumciklider men jag hade små gråa citrinellumciklider för något år sedan och de hade inte rödaktiga fenor så jag misstänker någon slags korsning...
                          Den orange-gula ser däremot ut som en vanlig standardutfärgad yngling av citrinellumciklid, det konstiga var att det här var den enda som såg ut så bland säkert 50st små ungfiskar.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • INXS

                            #73
                            FI,
                            jag tycker att den randiga firren ar den interesantaste. Nar dom ar sa dar sma ar det inte latt att gissa sig fram till vad det blir av dom.
                            Dom flesta som har labiatus/citronellum tycker att man maste veta var foraldrarna ar fran for att ha nagan chans, avan detta ar inte 100%.

                            Jag tror inte det finns nagat satt att garantera 100% att det ar den ena eller andra men det finns ett par grejor man kan kolla efter for att se om dom ar mer citronellum eller labiatus.

                            Citronellum: uppifran sett ser munnen ut som ett U med mindre lappar och huvudet reser sig rakt upp. Det ar storre chans att fisken far en puckel.
                            Labiatus: mer pilformat huvud fran sidan och om man kollar munnen uppifran ser den mer ut som ett V. Lapparna ar oftast mycket mer utbildade(som Mick Jagger).

                            Kroppsformen andras dock mycket och snabbt - fargen andrar sig annu mer.

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #74
                              Okej det kanske är någon form av citrinellum då trots allt för munnen är U-formad precis som du sa, däremot så blir jag inte klok på färgteckningen... Jag har letat överallt men jag hittar inga bilder på ungfiskar med rödaktiga fenor. Försäljaren sa att det var 100% citrinellum eftersom det tydligen var en gammal veteran på stora ciklider som hade odlat fram dem, men i så fall så måste hanen och honan skilja sig markant från varandra då jag inte har sett ungfiskar se ut så här tidigare. Det är den röda färgen som förbryllar mig.
                              Eller ser de ut så här då de börjar byta färg kanske? Men det är ju konstigt att alla ser likadan ut i så fall, även de som bara är max 3cm...

                              Nåja, intressant är det i alla fall, vi får väl se vad det blir av dem då de blir större. De har samma temperament som de små citrinellumciklider jag hade för något år sedan, de muckar liksom med alla och det återstår väl att se hur bra de fungerar i längden med min annars så välfungerande "fisksoppa".

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • INXS

                                #75
                                Fredrik,
                                har du skaffat dig Midas/Red Devils igen?
                                Ar det dom du visade bilder pa?
                                Hur manga ar det?

                                Jag far halla med om att jag inte har sett en som ar randig med roda fenor innan heller. Men den ser valdigt interesant ut.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...