Import från USA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Import från USA

    Hej

    I jaguartråden diskuterades det möjligheten att importera fisk från USA. Jag var inne på Jeff Rapps hemsida http://www.tangledupincichlids.com för att kolla vad han har för tillfället. Det fanns en hel del intressant.
    Det jag skulle vilja veta mer om är hur man gör rent praktiskt samt om det är fler som är intresserade.
    Jag har också snappat upp att det är någon person i Norrland som plockar hem fisk. Vad finns det att få tag på från denna person?

    Kanske skulle tillägga att det är centralamerikanare som jag är intresserad av, men det förstod ni väl redan.

    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    På Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se anges hur man skall bära sig åt vid import av fisk, en sammanfattning finns på denna sida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=204
    Det var också en artikel i Ciklidbladet för några nummer sedan om hur man skall bära sig åt.
    Rent allmänt kan dock sägas att det är relativt krångligt och rätt dyrt (bl.a. krävs veterinärbesiktning) att importera fisk från icke-EU länder.
    Ciklidhälsningar
    Kjell Fohrman


    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      Vill bara anmäla mig som klart intreserad, läste hos Jeff att han tar $100 extra för att fixxa alla papper som krävs för export, iallafall tolkar jag det så.

      fish r friend

      Kommentar

      • posse
        Användare
        • april 2002
        • 96

        #4
        Jag har mailat jeff förut angående en beställning av lite ovanligare centraler. O han svarade som jag trodde att man bör vara ett gäng som beställer jag kan nog få ihop en 3 pers som vill beställa. Desto fler desto billigare!

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Jag kan nog eventuallt fixa det dära med killen i norrland men jag vill inte hänga ut hans telefonnummer här!

          Han ska ta ifrån Peru om ett tag och har just fått en sändning därifrån ska kolla upp det, men hur många är det som är intresserade?

          Maila mig och säg ung. vad det ni är ute efter och vart i sverige ni bor!

          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Problemet är oftast inte intygen utan oftast kostnaderna.
            Import utanför Eu innebär att fisken måste Vetrinärbesiktigas i första Eu land planet ankommer till. Dvs mellanlandar planet i London måste fisken besiktigas där. På t.ex Kastrup är kostnaden för vetrinärbesiktning 500 Dkr. Landvetter har något lägre kostnad (om planet kommer under normal arbetstid, annars tillkommer reseers från Gbg plus övertid )Transporten måste aviseras minst 24 timmar iförväg. Till detta kan det krävas ett speditionsintyg. Ett sådant kan kosta upp till 100 euro. Utöver detta måste fisken momsas. Kostnad 25% till.
            Så det vill till att man vet vad man vill ha.

            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Jag är absolut också intresserad av att delta i en beställning.

              mvh,

              Fredrik H.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • posse
                Användare
                • april 2002
                • 96

                #8
                Vad e folk intresserade av egentligen?
                Några speciella amerikaner. Vill bara veta för att se om det går att ta genom tyskland t.ex.:

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  personligen letar jag "riktig" Trimac, VF påfåglar, guapotes typ fredrichstalli/luisllei/motaguense.

                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    Rivulatus: jag har epostat dig sen ett par dagar, väntar på svar ...

                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Bara ett klargörande:
                      Man kan gärna ställa frågor om hur man bär sig åt för att importera fisk och dylikt här på ciklid.se forumet och även tala om var det finns bra fiska att köpa, eller tvärtom för den delen etc.
                      Däremot är inte någon form av kommersiell verksamhet tillåten här - t.ex. som att sälja eller köpa olika saker och ditt räknas t.ex. att samla ihop folk för att göra gemensamma beställningar. Det handlar ju om att köpa.
                      Nu påstår jag inte att detta är vad denna tråd handlar om (då hade den redan varit bortplockad) men vissa inlägg ligger lite i gränszonen.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell


                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Hej

                        Någon undrade vilka fiskar det var som var intressanta att anskaffa.
                        För min del är det N. Tetracantus, P. Motaguense "red tiger", V Argentea, V Bifasciatum (i Aqualog katalogen finns det en variant benämnd Rio Candelaria, kan man få tag på denna hade det varit fint).



                        Att jag ställde frågan i första inlägget beror på att dessa med stor sannolikhet inte går att få tag på i Sverige.
                        Generellt sett är det mycket dåligt med Centralamerikanare i Sverige. Det jag dock har noterat är att det verkar vara bättre ställt i Norrland än i Sydsverige.
                        Det finns ett antal importörer av Malawi och Tanganyika i Sverige och det är nog bra. Skulle inte någon av dessa kunna plocka hem lite Centralamerikanare också. Jag förmodar att pappersexercisen är densamma oberoende om fisken kommer från Afrika eller Centralamerika.

                        Import från Tyskland nämndes också. Detta lät för mig intressant. Bara jag kan få tag på fiskarna så kvittar det vem som plockar in dem.


                        Rickard

                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • M.A

                          #13
                          Jag bor i Umeå och är intresserad

                          Marcus

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 330

                            #14
                            Hur gick det?:-D,var det knövligt? smidigt? dyrt?överlevde fisken osv.Berätta[:p]

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              hej hutti, det gick mycket smidigt tack vare jinnarparens insats att åka till köpenhamn för att hämta fisken. på så sätt slapp man strulet med veterinärsbesiktning på en flygplats där man själv inte kan besöka.

                              dyrt, ja. det kostar ca 4k i olika tillstånd å frakt. allt överlevde utom 3 jaggor å en texas.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...