540 SA projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knockout
    Användare
    • July 2008
    • 82

540 SA projekt

Hej alla på forumet som är intresserade!

Börjar lite smått med denna tråd, blir mer efterhand.

Jag hade några sällskapsakvarier som tolvåring, ja det har väl de flesta här haft. Det är många år sen nu för min del. Har planerat i fem år och äntligen köpt några akvarier 540+3x70 liter.

Köksskåp är beställda från IKEA. Kommer att dokumentera detta och allt annat så småningom (jag har betalt NCS-avgiften). 540 liters i allrummet, ställning på högkant med 3x70 i badrummet.

Mina kunskaper är begränsade men tänkte satsa rätt rejält på detta.

Att det blir SA har vart klart hela tiden, men har ändrat mig hit och dit. Växtinriktning eller svartvatten. Skalarer, jordätare (Satanoperca leucosticta) eller dvärgciklider. För nån slags ciklid har jag tänkt mig. Tetror och malar.

Idéer (540) just nu: Dicrossus filamentosa (8 st ungdjur), Apistogramma trifasciata (1+3 eller 1+4 eller 2+5?) och/eller annan lämplig apisto, Nannostomus marginatus (20), Paracheirodon simulans (30), Corydoras pygmaeus(20), Otocinclus cocama(4)

Skulle corrysarna och ottosarna klara pH 5 och temp. 28-30 grader? Bra att ha marginal, kanske strävar efter pH 5,5 och 27-28 grader. Vattnet är mycket mjukt här i Mölnlycke (nära Göteborg) med högre pH i kranen som sjunker snabbt. Ytterfilter och torvfiltrerat bytesvatten, 70 liter varannan dag.

Stora rötter med Microsorum pteropus 'Narrow Leaf'. Julas blästersand. Lövhögar, välvda bitar av kork och träpinnar. Enstaka grässtrån eller grästuvor (lämplig sort? Kanske Lilaeopsis mauritiana eller Echinodorus tenellus?). Stor gren eller finlemmad rot som hänger ned i vattnet fästad i mittstaget.

Lite "fladdrigt" ljus av varierande styrka, mer över växterna dock ej starkt. Flytande näring men troligen inte koldioxid(?). Funderar på frostat glas baktill antingen i akvariet (för att minimera blänket) eller bakom bakrutan plus något arrangemang. Tanken är att man ska se som ett diffust upplyst gröngult vatten utan slut.

Ja det var några frågor och funderingar!

Vänligen Niclas
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

Jag följer tråden med intresse! Har själv ett 540 l SA med rot i mittstaget, boklöven ser bättre ut nu då de hamnat på botten allihop. Uaruhannen lägger mkt tid på att bogsera runt dem. Lite för mkt sten i mitt för att vara biotopriktigt men BTN-moduler är ju så bra att dölja teknik bakom. Svartvatten känns ambitiöst o spännande, är ju per definition instabilt o kräver en säker hand. Du har inte funderat på att köra svartvatten i ngt av de mindre o mer vanligt i 540?

Kommentar

• c90368
      Användare
      • September 2007
      • 890

Ska bli kul att följa!
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• knockout
        Användare
        • July 2008
        • 82

Ursprungligen postat av nicson
        Jag följer tråden med intresse! Har själv ett 540 l SA med rot i mittstaget, boklöven ser bättre ut nu då de hamnat på botten allihop. Uaruhannen lägger mkt tid på att bogsera runt dem. Lite för mkt sten i mitt för att vara biotopriktigt men BTN-moduler är ju så bra att dölja teknik bakom. Svartvatten känns ambitiöst o spännande, är ju per definition instabilt o kräver en säker hand. Du har inte funderat på att köra svartvatten i ngt av de mindre o mer vanligt i 540?
        Vad glad jag blir för svaret! Härligt akvarium det där, liknar väl lite mina idéer. Inte fel med löv då alltså.

Vad gäller pH och sånt, så är det som du säger rätt svåra grejer! Får läsa på ordentligt, och sedan pröva mig fram, så får vi se var jag landar.

/Niclas

Kommentar

• knockout
          Användare
          • July 2008
          • 82

Ursprungligen postat av c90368
          Ska bli kul att följa!
          Tackar!

Dina trådar här och på Zoopet lär ju hjälpa mig en del!

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Ska bli riktigt kul att följa!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• knockout
              Användare
              • July 2008
              • 82

Så var man fast!

Ja, då var det dags med uppföljning!

540 är inte igång än, men här följer en hel del bilder.

Startade lilla akvariet med tetratec 1200, bös från ingångna filter, nitrivec och fiskar direkt.

Kommentar

• knockout
                Användare
                • July 2008
                • 82

Väl inkört Eheim 2260. Här var det fart och fläkt!

Kommentar

• knockout
                  Användare
                  • July 2008
                  • 82

Betydligt lugnare...

Vildfångst: Kardinaler med kompisar! Om nån vet namnen blir jag glad.

Kommentar

• knockout
                    Användare
                    • July 2008
                    • 82

Ihopfogande av möbel!

Kommentar

• knockout
                      Användare
                      • July 2008
                      • 82

Vågrät och planhet!

Kommentar

• knockout
                        Användare
                        • July 2008
                        • 82

Allmoge stil!

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Snygg lösning med förstärkt IKEA bord. Jag har gjortt en liknande lösning för mitt 430 liters.

Ingen klocka som ringer direkt på tetran. Lykttetra kanske?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• knockout
                            Användare
                            • July 2008
                            • 82

Ett annorlunda badrum och ett annorlunda kök!

Kommentar

• knockout
                              Användare
                              • July 2008
                              • 82

Löv!

Kommentar

Arbetssätt...