Läckande kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Läckande kar

    Hej på er

    Nackdelen med att köpa begagnade kar i halvdåligt skick är onekligen att de för eller senare börjar läcka... Detta har nu hänt mig. Tyvärr är det ett av 540-karen där siliconfogen uppenbarligen inte håller längre, så det blir att tömma idag.

    Jag är inte direkt händig men funderar i alla fall på att göra ett försök. Planen är att ta bort allt silicon och rengöra noggrant (kemiskt ren aceton har jag hemma) för att sedan lägga dit en ny siliconsträng. Det känns dock lite jobbigt att göra detta första gången på ett så pass stort kar. Jag behöver därför lite bra råd och tips. Jag har en kompis som idag sa att han brukar använda en femkrona att stryka över siliconen efter att han har aplicerat den över fogen. Hur svårt är det att få tätt? Är det någon idé för en nybörjare i sammanhanget att göra ett försök eller ska jag lämna in karet hos glasmästare?

    Som sagt, lite synpunkter, råd och tips uppskattas.

    /Jocke
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag har aldrig gjort det (limmat om akvarium) men ett tips är att sätta maskeringstejp (eller annan tejp kanske är bättre) för att få jämna fogar. Jag hade kört med svart silicon, snyggare och det färgas inte ifall man blir tvungen ngn gång att medicinera.

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #3
      Jag har aldrig renoveringslimmat, bara nylimmat. Tror du inte skall vara rädd att använda mycket silikon - klipp bort halva pipen så har du bra fogbredd! Själv har jag använt tummen men kan se fördelen med att stryka med femkrona. Sannolikt får du luta den 45 grader i strykriktningen för att få en tillräckligt fyllig fog. Det är lätt att torka bort ohärdad silikon...inte härdad har jag märkt.

      Kommentar

      • knockout
        Användare
        • juli 2008
        • 82

        #4
        Nylimma skulle jag inte våga själv, förutom litet akvarium. Renoveringslimma skulle jag inte tveka ett ögonblick, bör inte vara svårare än en snygg och rejäl kakelfog.

        Kommentar

        • tricoti
          Användare
          • juni 2009
          • 249

          #5
          Kassera karet köp nytt. Då har du ett kar som håller 20 år.

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Någon som har koll på ungefär hur många tuber som skulle gå åt? Tänkte jag skulle göra en kostnadskalkyl och jämföra de olika alternativen... Karet är ju hyffsat repigt, men står och andra sidan nere i källaren i fiskrummet. Att köpa ett nytt blir nog lite för dyrt misstänker jag...

            /Jocke

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              en tub lär väl räcka, max två! Gissar bara...

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #8
                Ursprungligen postat av Banderad
                Hej på er

                Nackdelen med att köpa begagnade kar i halvdåligt skick är onekligen att de för eller senare börjar läcka... Detta har nu hänt mig. Tyvärr är det ett av 540-karen där siliconfogen uppenbarligen inte håller längre, så det blir att tömma idag.

                Jag är inte direkt händig men funderar i alla fall på att göra ett försök. Planen är att ta bort allt silicon och rengöra noggrant (kemiskt ren aceton har jag hemma) för att sedan lägga dit en ny siliconsträng. Det känns dock lite jobbigt att göra detta första gången på ett så pass stort kar. Jag behöver därför lite bra råd och tips. Jag har en kompis som idag sa att han brukar använda en femkrona att stryka över siliconen efter att han har aplicerat den över fogen. Hur svårt är det att få tätt? Är det någon idé för en nybörjare i sammanhanget att göra ett försök eller ska jag lämna in karet hos glasmästare?

                Som sagt, lite synpunkter, råd och tips uppskattas.

                /Jocke
                Tja.

                är det ett alukar?

                använd fingrarna det ger en mycket bättre känsla och om det är alukar så syns ju inte fogen iaf är det ett repigt helglas så spelar det ju heller ingen roll och använder du transparent silicon så syns det ju knappt nere i gruset iaf.

                1tub räcker om du inte kladdar för mycket, men köp 2 för säkerhetskull inte kul att stå med karet nästan färdigt och ha slut på silicon

                rengör noga och se till att inte skära in i fogarna mellan glaset så brukar det gå bra, och när du skrapat färdigt och tvättat med aceton ta en ny uppsättning rakblad och kör en gång till sen rengör igen med aceton det går åt många rakblad så köp hem ett storpack, men det borde väl en tom en KAIK:are klara... iof IFk:are oxå hmmmm , kanske bättre du mutar nån stabil FF:are att göra det åt dig
                Senast redigerad av cichlids4fun; 18 oktober 2010, 15:30.
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  Tja.

                  är det ett alukar?

                  använd fingrarna det ger en mycket bättre känsla och om det är alukar så syns ju inte fogen iaf är det ett repigt helglas så spelar det ju heller ingen roll och använder du transparent silicon så syns det ju knappt nere i gruset iaf.

                  1tub räcker om du inte kladdar för mycket, men köp 2 för säkerhetskull inte kul att stå med karet nästan färdigt och ha slut på silicon

                  rengör noga och se till att inte skära in i fogarna mellan glaset så brukar det gå bra, och när du skrapat färdigt och tvättat med aceton ta en ny uppsättning rakblad och kör en gång till sen rengör igen med aceton det går åt många rakblad så köp hem ett storpack, men det borde väl en tom en KAIK:are klara... iof IFk:are oxå hmmmm , kanske bättre du mutar nån stabil FF:are att göra det åt dig


                  Haha, väntade med spänning på din kommentar Peter.... Jag antar att jag har samlat ihop till den

                  Det verkar som om att det var falskt alarm. Jag såg bara att det droppade förut men hade inte tid att undersöka saken närmare. Nu när jag gjorde det märkte jag att det var en liten springa mellan kant och täckglas och att vattennivån var lite hög. Det verkar som om det har runnit över lite vatten, därav droppandet... Har satt en behållare där det droppade så får vi se om några timmar om min teori stämmer. Tack i alla fall för att så många skrev i tråden!


                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Jerry_ciklid
                    Användare
                    • januari 2009
                    • 111

                    #10
                    Ursprungligen postat av tricoti
                    Kassera karet köp nytt. Då har du ett kar som håller 20 år.
                    Dom rika lever sitt liv
                    Nytt kar=Flera tråkiga tusenlappar...
                    Silikon, rakblad och aceton=200-300:-
                    Tålamod går kanske inte räkna i pengar...

                    Kommentar

                    • HåE
                      Användare
                      • september 2007
                      • 1525

                      #11
                      Tråkigt att höra att du har fått läkage. Ett litet tips angående att ta bort det gamla silikonet. Köp ett nytt vasst stämjärn så får du bort det gamla på en grisblink. Jag anväde ett sådant i somras i mitt 250 kar och det var som att skära i smör. Försökte först med rakblad och gav upp.

                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Ursprungligen postat av HåE
                        Tråkigt att höra att du har fått läkage. Ett litet tips angående att ta bort det gamla silikonet. Köp ett nytt vasst stämjärn så får du bort det gamla på en grisblink. Jag anväde ett sådant i somras i mitt 250 kar och det var som att skära i smör. Försökte först med rakblad och gav upp.

                        http://www.byggmax.com/image/product...28_534x534.jpg
                        Nä, det var falskt alarm. Hann inte kolla upp det ordentligt innan jag skrev här (kolla näst sista inlägget på förra sidan). Men det ska jag komma ihåg. Det lär bli tillfälle när detta blir verklighet i framtiden så... Tack för tipset!

                        /Jocke

                        Kommentar

                        Arbetssätt...