Hjälp ! fiskarna har blivit galen !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maestro

    Hjälp ! fiskarna har blivit galen !

    Hej !

    Är de någon som har en ide om detta problem. Allt såg bra ut i akvariet tills för ca 2 veckor sedan, sen började fiskarna bli grymt skygga o de blev värre o gick i perioder. Matlusten var bra hela tiden utom nu dom sista 3 - 4 dagarna. Nu har de urartat helt fiskarna är helt galen och stirriga, för minsta rörelse utanför så "flyger" dom runt i akvariet så de sprutar vatten o sand. Ibland så ser jag en fisk på rygg som chippar efter luft men kvicknar till efter en stund. Vad beror detta på? De enda jag kan fundera på är att de vart grus över värmaren så jag vet inte om den fungerade korrekt, temperaturen i karet gick upp till närmare 30 grader. Nu jagar alla fiskarna varandra och i princip alla har bit märken någonstans och dom äter ytterst lite. Snälla hjälp mig någon innan alla mina fiskar dör.

    Hittade en fisk död på botten under en sten som jag inte vet hur länge den har legat, kan de påverka ? Har sänkt temperaturen i karet nu o satt upp värmaren så temperaturen ligger närmare 26 grader. Har också haft problem med central Amerika zebror som dominerade karet. Jag ska ta bort dessa nu men när jag försöker fånga dom (har fått tag i 2 av 6) så bidrar de till mer stress ser de ut som men jag måste ju få ur dom.


    Alla tipps jag kan få är varmt välkomna så kan jag förhoppningsvis rädda en del Malawis och återställa karet till de de var och förhoppningsvis även få de bättre när zebrorna väl är ute.

    Mvh *en lätt panikslagen* Mattias
  • JensJ
    NCS Medlem
    • juni 2002
    • 67

    #2
    Hej Mattias
    Kan du se någon spricka på doppvärmaren? Kan det vara något som förgiftar vattnet?

    Du skriver inte om hur många fiskar, vilka samtliga fiskar är eller hur stort akvarium du har. Jag tror att sådana upplysningar kan hjälpa andra att komma med goda råd.

    Hoppas att det löser sig
    /Jens

    Kommentar

    • JohanW
      Användare
      • februari 2003
      • 127

      #3
      Kolla dina vatten värden??..ph nitrit nitrat amonium amoniak mm
      om du inte har grejor själv så kan du be snällt i närmaste akvarie butik.
      Hur ofta gör du vatten byten? Hur stora?
      Vad är det för fisk i akvariet förutom zebrorna?

      11 Pigeon blood
      9 VF nhamunda blue
      Ett gäng L-malar

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Mina discusar brukar bete sig så när mitt nitritvärde blivit för högt, dvs om jag slarvat med vattenbytena!
        Annars kan det hända att du kanske får in dagsljus i akvariet från en annan vinkel än i vintras, detta kan också innebära att de blir stressade och rädda!

        # 374
        // Magnus
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • maestro

          #5
          Jag har ca 20 malawiciklider. Har i alla fall fått ur zebrorna nu efter mycket jagande. De verkar som dom reagerar på sol ljuset så ja tror de kan vara ena förklaringen. Många fiskar men inte alla har blivit lite "grådassig" i färgen och är inte alls lika färggranna som förut.

          Har troligtvis bytt vatten för sällan, har ett 510 L akvarium, vad rekommenderar ni 25 % 1 gång i veckan? Bör jag då ha i havs salt och aquasafe eller hur ofta bör jag köra med dom sakerna? Har inga grejor för att kolla nitrit och Ph etc. Vad bör PH värdet ligga på hur kan ja påverka PH värdet? Fiskarna är matglada och vill ha mat men är så skygga så dom vågar inte hämta den vid ytan.

          Många frågor och hoppas på fler svar!

          Tack på förhand !

          Mvh Mattias

          Kommentar

          • kardinaltetra

            #6
            Hej Maestro
            Ja det är inte lätt när det krånglar
            Men som det värkar i ditt fall,så skulle jag
            byta ut minst halva akvariet med vatten,bry dig inte om någon akvasafe
            Jag använder alldrig det,och jag har hållit på i ca 20 år
            Tillsätt lite exonsalt i stället
            Och hjälper inte det här ,så bör du nog göra rent hela akvariet
            (grus och allt) Det är vad jag tror
            Och jag tycker man ska vara sparsam med kemikalier,det fungerar ändå
            Ha de Och lycka till

            återfall

            Kommentar

            Arbetssätt...