Thorichthys kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebastian
    Användare
    • januari 2009
    • 204

    Thorichthys kar!

    Då var man tillbaka på CA-träsket igen då!
    Jag har tänkt och ha 6st. t.meeki i mitt gammla 180liters kar med måtten L 101cm x H 50cm x B 41cm tror ni att det skulle funka??
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Det fungerar nog alldeles utmärkt till en början om du köper ungdjur. Jag hade 6st T. eliotti i ett 222-liters. I det karet lekte två par (ibland samtidigt) och sedan levde två bonushonor i relativ harmoni med paren (de stod inte uppe i ett hörn och kippade efter andan vid lek). Där emot är det ingen garanti att det fungerar med 6 djur i längden, men jag tycker absolut att du ska börja med det. Sannorlikheten att du får minst ett par är onekligen stor då... Om du vill ha lite mer rörelse i karet samt säkra att cikliderna inte blir så skygga rekommenderar jag någon större levandefödare som sällskap. Svärdbärare fungerar exempelvis klockrent. Fördelen med dem är också att cikliderna får lite levandefoder att jaga p.g.a. yngelproduktionen.

    Välkommen tillbaka till träsket!

    /Jocke

    Kommentar

    • Sebastian
      Användare
      • januari 2009
      • 204

      #3
      Tack! har du kvar 222litran eller skulle va kul och se lite bilder hur det ser ut nu och jag vet inte riktigt hur det ska se ut heller,det är bara ett tegel rör och lite krukor i nu

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av Sebastian
        Tack! har du kvar 222litran eller skulle va kul och se lite bilder hur det ser ut nu och jag vet inte riktigt hur det ska se ut heller,det är bara ett tegel rör och lite krukor i nu
        Karet har jag kvar, men fiskarna är flyttade. Sök på Banderad på Youtube så får du upp en massa fiskfilmer. Där finns det ett par på det karet med eliotti i. Bland annat finns det en när båda paren vaktar yngel.

        /Jocke

        Kommentar

        • Botia
          Användare
          • juni 2009
          • 63

          #5
          Ursprungligen postat av Sebastian
          Tack! har du kvar 222litran eller skulle va kul och se lite bilder hur det ser ut nu och jag vet inte riktigt hur det ska se ut heller,det är bara ett tegel rör och lite krukor i nu
          Köp elliotisar på tropikakvarie på kaggeledstorg

          Köpte 8 stycken av honom som blev 4 par, varav alla la rom och fick yngel
          såklart ohållbart så de är flyttade till nya hem - riktiga yngelmaskiner tycker jag.
          har nu bara ett par kvar som precis fått yngel och gud nåde om jag stoppar ner handen

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av Botia
            Köp elliotisar på tropikakvarie på kaggeledstorg

            Köpte 8 stycken av honom som blev 4 par, varav alla la rom och fick yngel
            såklart ohållbart så de är flyttade till nya hem - riktiga yngelmaskiner tycker jag.
            har nu bara ett par kvar som precis fått yngel och gud nåde om jag stoppar ner handen
            Mina par lekte ganska exakt en gång i månaden i det mindre karet. Jag har bara behållt det dominerande paret och de går i ett större kar nu med två andra ciklidpar (Archocentrus multispinosus och Cryptoheros cutteri). Nu leker de inte riktigt lika ofta längre, men alla paren leker i omgångar. Det finns tydligen två riktigt bra lekrevir i karet och de par som för tillfället är leksugna/mogna tar helt enkelt ett av de reviren och håller de tills yngel antingen är stora nog för att klara sig eller uppätna. Sedan tar något annat par det reviret. En gång har alla tre paren lekt inom en vecka och då fick multispinosan vika sig och ge upp sina rom.

            /Jocke

            Kommentar

            • Botia
              Användare
              • juni 2009
              • 63

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Mina par lekte ganska exakt en gång i månaden i det mindre karet. Jag har bara behållt det dominerande paret och de går i ett större kar nu med två andra ciklidpar (Archocentrus multispinosus och Cryptoheros cutteri). Nu leker de inte riktigt lika ofta längre, men alla paren leker i omgångar. Det finns tydligen två riktigt bra lekrevir i karet och de par som för tillfället är leksugna/mogna tar helt enkelt ett av de reviren och håller de tills yngel antingen är stora nog för att klara sig eller uppätna. Sedan tar något annat par det reviret. En gång har alla tre paren lekt inom en vecka och då fick multispinosan vika sig och ge upp sina rom.

              /Jocke
              Roligt! De är så vackra, de här elliotisarna Men jag fattar iinte hur du kunde ha 3 par i 222 liter? Trots mänder av gömmor och försök till "3-delat" reviraktiga områden så fungerade det inte när jag lämnat bort 1 par och hade 3 kvar. Ett par var så dominant så de andra 2 hade minimalt revir där de både la rom och fick yngel - eller också är det bara jag som är sjåpig och ville att de skulle ha lika stor del var Så nu är det bara 1 par kvar i mitt mindre kar, där de får gå tills jag vet vad jag ska göra med dem - men de är ju så fasligt söta yngeln när de blir 1 cm och uppåt Men då jaghar diskus i ena karet och botior i det andra så vete tusan hur jag ska göra - starta upp ett stort til lvete tusan om jag hinner med. Stora kval just nu
              /Lotta/

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av Botia
                Roligt! De är så vackra, de här elliotisarna Men jag fattar iinte hur du kunde ha 3 par i 222 liter? Trots mänder av gömmor och försök till "3-delat" reviraktiga områden så fungerade det inte när jag lämnat bort 1 par och hade 3 kvar. Ett par var så dominant så de andra 2 hade minimalt revir där de både la rom och fick yngel - eller också är det bara jag som är sjåpig och ville att de skulle ha lika stor del var Så nu är det bara 1 par kvar i mitt mindre kar, där de får gå tills jag vet vad jag ska göra med dem - men de är ju så fasligt söta yngeln när de blir 1 cm och uppåt Men då jaghar diskus i ena karet och botior i det andra så vete tusan hur jag ska göra - starta upp ett stort til lvete tusan om jag hinner med. Stora kval just nu
                /Lotta/
                Nä, jag hade två par i 222 liter. Sedan var det två bonushonor med som accepterades. Det fanns ganska mycket gömställen i karet. Sedan åts yngel upp ganska snabbt (efter någon vecka som frisimmande) av svärdbärarna som också huserade där. Det paret jag har kvar nu går i ett kar strax över 300 liter (med en bottenyta på 150*60). Även om jag inte har sett det själv har jag dock hört om extrem inomartsaggressivitet just vad det gäller eliottin.

                Akvariehobbyn tenderar att växa....

                /Jocke

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Lite filmer från mig... Här är 222-liters karet där två par vaktar yngel samtidigt:

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    ...och här kommer en liten film på en av kullarna som jag har dragit upp (dock inte en hel kull naturligtvis). Majoriteten av dessa fiskar går i Skåne nu, men även en hel del här i Blekinge.





                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Botia
                      Användare
                      • juni 2009
                      • 63

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Lite filmer från mig... Här är 222-liters karet där två par vaktar yngel samtidigt:

                      Tack för filmen var riktigt roligt att se. Visst ser de häftiga ut när de bleknar i nyllet, blir ju nästan vita.... första gången jag såg det på mina tyckte jag de såg riktigt läskiga ut Sen när de blåser upp sig och ser ut som hamstrar med mat i kinderna och det röda framträder, det är riktigt coolt att se. Och dessa blå ögon...
                      Fina fisken, alltså. Mina hane är rätt biffig nu, honan är såklart fortfarande markant mindre då han dragit iväg och hon är "smidigare" i kroppen gentemot hans.
                      Det var roligt att se din film - på fiskar jag för en gångs skull känner igen
                      Kul att vara flexledig och hemma och titta på "fiskfilmer"..

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Ja, det är helt klart en vacker och intressant ciklid. Jag kommer inom en hyffsat snar framtid skaffa ett gäng "vanliga" Eldbukar med (T. meeki). Det blir nog 5-6st ungdjur som får växa ihop och para ut på samma sätt som dessa fick (eventuellt i samma kar som dessa gick förut). Från början var det meningen att jag bara skulle ha ett kar med centralare (eliotti) och resten Tanganyika och Malawi. Eliottin fick mig dock att gå över till CA helt med några SA-inslag.

                        Edit: Själv är jag pappaledig och hemma t.o.m. januari

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Botia
                          Användare
                          • juni 2009
                          • 63

                          #13
                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Ja, det är helt klart en vacker och intressant ciklid. Jag kommer inom en hyffsat snar framtid skaffa ett gäng "vanliga" Eldbukar med (T. meeki). Det blir nog 5-6st ungdjur som får växa ihop och para ut på samma sätt som dessa fick (eventuellt i samma kar som dessa gick förut). Från början var det meningen att jag bara skulle ha ett kar med centralare (eliotti) och resten Tanganyika och Malawi. Eliottin fick mig dock att gå över till CA helt med några SA-inslag.

                          Edit: Själv är jag pappaledig och hemma t.o.m. januari

                          /Jocke
                          Läckert! Roligt med smått hemma - även om jag själv inte vill "börja om"
                          Fast lyxigt att gå hemma bland både smått och fisk...

                          Vad roligt med eldbuk också, har sneglat på dem men vet inte hur jag ska göra just nu, som sagt. Skaffar du dessa så får du filma dem med Jag tänkte också ha elliotisar ihop med lite tuffare SA - men så kom diskusen in i bilden och det finns inte på tavlan att blanda just dessa Men visst är de fascinerande ciklider, dessa elliotisar. Jag skulle stödmata lite och stoppa ner näven med lite yngelfoder - men någon hjälp vill de inte ha....hua vad stor hanen blev. Fast jag fick i lite yngelfoder ändå med hjälp av en slang Malawi i all ära men jag tror du gör rätt med CA/SA

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Jo, jag sysslar lite med diskusar med. Intressanta på sitt sätt...

                            Ursprungligen postat av Botia


                            Läckert! Roligt med smått hemma - även om jag själv inte vill "börja om"
                            Fast lyxigt att gå hemma bland både smått och fisk...

                            Vad roligt med eldbuk också, har sneglat på dem men vet inte hur jag ska göra just nu, som sagt. Skaffar du dessa så får du filma dem med Jag tänkte också ha elliotisar ihop med lite tuffare SA - men så kom diskusen in i bilden och det finns inte på tavlan att blanda just dessa Men visst är de fascinerande ciklider, dessa elliotisar. Jag skulle stödmata lite och stoppa ner näven med lite yngelfoder - men någon hjälp vill de inte ha....hua vad stor hanen blev. Fast jag fick i lite yngelfoder ändå med hjälp av en slang Malawi i all ära men jag tror du gör rätt med CA/SA

                            Kommentar

                            Arbetssätt...