Frågor om Troffar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Frågor om Troffar.

    Hejsan!

    Köpte lite nya fiskar fiskar nu i helgen, ett gäng Tropheus 'moliro' ungfiskar. Dom kommer snarast möjligt flytta till ett 375-liters kar som är nyinköpt för ändamålet. Nu har jag dock lite frågor ang. de nya fiskarna..

    Tropheus 'moliro', har de något annat namn? Den är ju utseendemässigt mycket lik, tycker iallafall jag, Tropheus sp. "red", Chimba. Är det samma fisk, eller heter den bara 'moliro'?

    Även om det är en stor grupp så tror jag nog det kan få plats någonting mer i karet. Finns det någon art som är 'extra lämplig'? Har läst att Hästnosar skulle funka bra, nån som VET? Tänkte även försöka få tag på ett gäng VF Gökmalar..

    Nu kommer jag inte på fler frågor, men det blir säkert fler med tiden.. =)

    Mvh
    Björn

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Niklas Olsson
    Användare
    • februari 2003
    • 1156

    #2
    Hej...

    Chimba och Moliro e inte samma fisk...
    Ja , hästnosar ska kunna gå bra...
    Är det Synodontis Multipunktatus du menar???
    Har Synodontis ihop me mina troffar men märkt att det är svårare att få lek på troffarna me dom i karet... ...stör ju en del.
    Men e man inte så noga me det så e d en jättetrevlig mal att ha i karet...
    Ps. vet inte om det bara är här dom inte leker eller om det är ett vanligt problem...

    Mvh Niklas

    Tropheus
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Precis som Niklas säger så är inte chimba varianten samma som den från moliro. Men dom ingår bägge i "Tropheus sp Red" gruppen tillsammans med bla chipimbi, kachese varianterna.

      Även om dina moliros nu är små så kommer dom ju att växa till sig och att hålla mer än 35 fiskar(vuxna) i ett 375 liters kar är inte något jag skulle rekomendera, det är som att be om trubbel.
      Men om du trots min lilla varning ändå vill ha fler fiskar så fungerar det bra med Juliodochromis och snäcklekare.

      Hälsningar-Stefan L.

      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Niklas Olsson
        Användare
        • februari 2003
        • 1156

        #4
        Hej.

        Håller med om att om det är 35 st så räcker det gott och väl me dom i ett 375...såg inte nånstans att det var det antalet du menade...

        Mvh Niklas

        Tropheus
        //Niklas

        www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook
        ____________________________________

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Det som kanske är tråkigt med 35 stycken i en 375:a är att den enligt mina dyrköpta erfarenheter måste vara tom. Om du bygger med stenar och grottor i ett så litet akvarium till en så stor grupp så kommer den dominante hanen att pressa ut stora delar av gruppen mot ett hörn och där blir de ofta stående.

          Jag vet att det finns de som upplevt detta annorlunda men nu har jag sett det hända ett antal gånger så det är helt klart vanligt att det blir så. Grottor och stenar blir i trängre akvarier inte gömställen för svaga utan revir för starka.

          Detta med ett undantag. Om man haft en grupp i exakt samma miljö sedan yngelstadiet så brukar de kunna klara av att växa ihop med den miljön och då har jag sett det lyckas. Byter man akvarie så verkar det som att de svaga aldrig klarar av att känna sig trygga förrän man tömmer det på sten. I ett tomt kar blir gruppen som en enda varelse som tar skydd hos varandra. Nästan som att då den enda utvägen är att hålla ihop så blir gruppen också bättre sammansvetsad.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          Arbetssätt...