Ciklid.org attackerat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Ciklid.org attackerat?

    Jag fick precis ett mail från en användare som hette "Ally101" och använder emailadressen "ciklid.org"?

    Jag kastade mailet jag fick här då det handlade om en pengaöverföring från Elfenbenskusten...typsikt spam mail.

    Kan ni kolla upp om ciklid.org har fått in virus i systemet?
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Samma här ...
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 7334

      #3
      Jag konstaterade just att det fanns ett sådant användarnamn registrerat idag.

      Det händer då och då att det registreras SPAM-användare som lyckas komma förbi både ord-/bildverifiering samt mailverifiering, men tidigare så har de mest försökt sprida länkar via sina profilsignaturer och vid något enstaka tillfälle så har även ett inlägg skapats.

      Har inte hört att någon använt mailfunktionen förens nu.

      Att detskickas som ett ciklid.org-meddelande är för att den interna mailaanvändar-funktionen nyttjats (eftersom användare inte visar sina mailadresser, men kan ta emot mail).

      Användaren Ally101 är i alla fall borttagen nu, men man får nog vara lite på sin vakt mot fler nya registreringar, för har de lyckats en gång så kan det ske igen.

      En verifiering av nuvarande version och eventuell säkerhetsuppdatering för forumet är på sin plats. Skall föreslå det för Albin.
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se
      ____________________________________________

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Såhär såg hela mailet ut som jag fick...

        Det här är ett meddelande från ally101 på Ciklid.org ( http://www.ciklid.org/forum/index.php ). Vi på Ciklid.org kan inte ta något ansvar för innehållet i detta e-brev.

        För att skicka e-post till ally101 kan du använda detta formulär:


        ELLER, via vanlig e-post:
        mailto:mityy0-at-msn.com

        Här är meddelandet:

        Greetings,

        Please allow me to intimate you with a business transaction that would benefit both of us. I am the director of the project and engineering division of SODECI (Société de distribution d'eau de Côte d'Ivoire). I will want you to assist me in the claim and transfer of Seven Million Euros.

        This amount was realized from over-invoiced contract amount awarded by us in 2007 to expatriate companies. The Contract's Amount was deliberately overestimated to read more than the actual cost of the project thus leaving a surplus of Seven Million Euros. However, as a staff of SODECI I cannot claim this money without a foreign partner who will act as the contract beneficiary and as such, entitled to receive the funds as payment. This is why I am contacting you to allow this money to be transferred into your account and to be my custodian for the money.

        If you are willing to assist me in this transaction please get back to me at (allyy45-at-live.com) so I can give you further details about this transaction. I am willing to give you 25% of the total amount after the transfer, the rest will be held and released to me when I get to your country. I look forward to hear from you.

        Thanks.


        --------------------------------------------------------------------------------


        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Det är bara att slå till! 1,75 miljoner Euro behöver man inte spotta på!


          Undrar hur många som brukar nappa på dessa erbjudanden!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Det är bara att slå till! 1,75 miljoner Euro behöver man inte spotta på!


            Undrar hur många som brukar nappa på dessa erbjudanden!
            Bara rika människor
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Bara rika människor
              Jag tror tvärtom det är de desperata.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag tror på de naiva....

                En gång för flera år sedan var jag nära att själv luras där man hade vunnit pengar (flera miljoner) men att man skulle få ut dom genom att ringa ett telefonnummer och uppge en säkerhetssiffra. Väl i telefon så fick man prata med en söt och trevlig tjej som talade om att man var tvungen att göra en egen deposition på £2000 för att kunna lösa ut summan. Jag skrattade bara när jag fick höra det och sa "You would like that"...och då sa det klick i örat.

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Ursprungligen postat av StefanL
                  Jag tror på de naiva....

                  En gång för flera år sedan var jag nära att själv luras där man hade vunnit pengar (flera miljoner) men att man skulle få ut dom genom att ringa ett telefonnummer och uppge en säkerhetssiffra. Väl i telefon så fick man prata med en söt och trevlig tjej som talade om att man var tvungen att göra en egen deposition på £2000 för att kunna lösa ut summan. Jag skrattade bara när jag fick höra det och sa "You would like that"...och då sa det klick i örat.
                  Dejtade du den trevliga och söta telefonisten senare eller?
                  Vem är naiv
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av tege
                    Dejtade du den trevliga och söta telefonisten senare eller?
                    Vem är naiv
                    Hon satt i England då telefonnumret var med landsnummer för England...så nej..det blev inte mer än klick i luren.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #11
                      Jag har inte blivit hackad o är det en söt hackare så
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • maj 2006
                        • 1816

                        #12
                        Jag fick en gång ett e-mail med den glada nyheten att jag vunnit 1 miljon € på ett lotteri som jag inte ens köpt lotter i. Det "enda" jag behövde göra för att kvittera ut vinsten var att i förskott betala in vinstskatten på 1000€ på ett konto i Holland.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                          Jag fick en gång ett e-mail med den glada nyheten att jag vunnit 1 miljon € på ett lotteri som jag inte ens köpt lotter i. Det "enda" jag behövde göra för att kvittera ut vinsten var att i förskott betala in vinstskatten på 1000€ på ett konto i Holland.
                          Hehe...ja den är snarlik min berättelse. Dessa bedragare måste ju ändå lura några eftersom de hållit på så länge.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...