Ny DVD för CA-frälsta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Ny DVD för CA-frälsta

    För några år sedan kom det ut en dvd om Nicaraguas ciklider.
    Den såldes även av NCS.

    Nu har samma filmare, vi får kalla honom så i detta fallet, Willem Heijns kommit ut med en ny dvd.
    Denna gången handlar det om Mexicos ciklider.

    Upplägget är lite annorlunda denna gången. Ett antal filmklipp från olika biotoper visas på dvdn.
    Det går att se alla klippen utan avbrott. Men man kan också välja att titta på klippen var för sig, man väljer dem då utifrån ex Mexicokarta. Faktiskt väldigt smart, det är ju aldrig fel med lite geografi också.

    Jag har bara hunnit se filmerna en gång, men det är klart inspirerande att titta på.
    De flesta klippen börjar med hur det ser ut ovanför vattenytan.
    Att se de miljöer som fiskarna lever i har gett mig nya tips på hur man skall inreda ett kar.
    Dock så kommer jag nog inte ha lika mycket slam på bottnen även om det förmodligen hade varit bra för eventuella yngel.

    Dvdn är helt klart värd att titta på!!
    Senast redigerad av jinnarparen; 23 september 2010, 22:48.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Ser fram emot att se den..
    CA

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #3
      Ursprungligen postat av jinnarparen
      För några år sedan kom det ut en dvd om Nicaraguas ciklider.
      Den såldes även av NCS.

      Ny har samma filmare, vi får kalla honom så i detta fallet, Willem Heijns kommit ut med en ny dvd.
      Denna gången handlar det om Mexicos ciklider.

      Upplägget är lite annorlunda denna gången. Ett antal filmklipp från olika biotoper visas på dvdn.
      Det går att se alla klippen utan avbrott. Men man kan också välja att titta på klippen var för sig, man väljer dem då utifrån ex Mexicokarta. Faktiskt väldigt smart, det är ju aldrig fel med lite geografi också.

      Jag har bara hunnit se filmerna en gång, men det är klart inspirerande att titta på.
      De flesta klippen börjar med hur det ser ut ovanför vattenytan.
      Att se de miljöer som fiskarna lever i har gett mig nya tips på hur man skall inreda ett kar.
      Dock så kommer jag nog inte ha lika mycket slam på bottnen även om det förmodligen hade varit bra för eventuella yngel.

      Dvdn är helt klart värd att titta på!!
      Låter kanon jinnarp när får vi komma hihi..
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Ursprungligen postat av Micke Jarhl
        Låter kanon jinnarp när får vi komma hihi..
        2a oktober!
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          2a oktober!
          Trevligt! inskrivet i Almanackan nu kommer...
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av jinnarparen
            För några år sedan kom det ut en dvd om Nicaraguas ciklider.
            Den såldes även av NCS.

            Nu har samma filmare, vi får kalla honom så i detta fallet, Willem Heijns kommit ut med en ny dvd.
            Denna gången handlar det om Mexicos ciklider.

            Upplägget är lite annorlunda denna gången. Ett antal filmklipp från olika biotoper visas på dvdn.
            Det går att se alla klippen utan avbrott. Men man kan också välja att titta på klippen var för sig, man väljer dem då utifrån ex Mexicokarta. Faktiskt väldigt smart, det är ju aldrig fel med lite geografi också.

            Jag har bara hunnit se filmerna en gång, men det är klart inspirerande att titta på.
            De flesta klippen börjar med hur det ser ut ovanför vattenytan.
            Att se de miljöer som fiskarna lever i har gett mig nya tips på hur man skall inreda ett kar.
            Dock så kommer jag nog inte ha lika mycket slam på bottnen även om det förmodligen hade varit bra för eventuella yngel.

            Dvdn är helt klart värd att titta på!!
            Låter kanon Och denna dvd kan man köpa var?
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              Jag beställde min från Cichlid Press
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av jinnarparen
                Jag beställde min från Cichlid Press
                Tack för tippset
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  #9
                  Trevligt, alltid intressant att se biotoperna som dom är!
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rivulatus
                    Trevligt, alltid intressant att se biotoperna som dom är!
                    Alltid trevligt med ny info. särskilt på film. Har för mej att Jag sett någon film om Mexikanska ciklider, av en forskare, förr om åren. Har för mej att det var på nån Ciklidstämma.. Den handlade just om Mexikanska Ciklider och deras utsatta situation.
                    Från S-N i Mex. -Tyckte att den var väldigt bra osså.Hoppas att denna är mint lika bra, ser fram emot att se den . Mvh

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      Har hunnit titta lite mer på de olika filmerna, ju mer man ser desto mer funderar jag på varför det inte finns fler arter av Thorichthys släktet till salu här i Sverige.

                      Eldbuk kan man hitta lite varstans, men efter att ha sett de andra arterna i det vilda så framstår den som väldigt färglös förutom det röda på buken då.

                      Ellioti/Maculipinnis (vete tusan vilket som gäller och när det gäller) samt Aureus kan man också hitta om man har tur.

                      Men alla andra arter, t ex de som visas på filmen, callolepis, helleri, socolofi och sp 'Mixteco' varför finns inte de. Minst lika vackra om inte vackrare.

                      De olika theraps arterna, coeruleus, lentiginosus och irregularis visas också, mycket fina att se på.

                      Gemensamt för de alla är att de inte blir så stora, inte mycket över 15 cm. De vuxna djur som går och vallar yngel (och det visas många såna) är i varje fall enligt mitt ögonmått inte mycket över 10-12 cm.

                      Om man skall bättra på intresset för centralamerikanska ciklider så är det nog dessa som man skall satsa på, enligt min mening.

                      Får se om jag inte slänger ut alla de stora fiskarna jag har och skaffar lite mindre istället.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • jemtlänningen
                        Användare
                        • maj 2009
                        • 113

                        #12
                        Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Har hunnit titta lite mer på de olika filmerna, ju mer man ser desto mer funderar jag på varför det inte finns fler arter av Thorichthys släktet till salu här i Sverige.

                        Eldbuk kan man hitta lite varstans, men efter att ha sett de andra arterna i det vilda så framstår den som väldigt färglös förutom det röda på buken då.

                        Ellioti/Maculipinnis (vete tusan vilket som gäller och när det gäller) samt Aureus kan man också hitta om man har tur.

                        Men alla andra arter, t ex de som visas på filmen, callolepis, helleri, socolofi och sp 'Mixteco' varför finns inte de. Minst lika vackra om inte vackrare.

                        De olika theraps arterna, coeruleus, lentiginosus och irregularis visas också, mycket fina att se på.

                        Gemensamt för de alla är att de inte blir så stora, inte mycket över 15 cm. De vuxna djur som går och vallar yngel (och det visas många såna) är i varje fall enligt mitt ögonmått inte mycket över 10-12 cm.

                        Om man skall bättra på intresset för centralamerikanska ciklider så är det nog dessa som man skall satsa på, enligt min mening.

                        Får se om jag inte slänger ut alla de stora fiskarna jag har och skaffar lite mindre istället.
                        Jag såg att bägge dvdna går att köpa på ciklidpress. jag kommer att skaffa dom dvdna MVH Lelle

                        Kommentar

                        Arbetssätt...