Cryptoheros panamensis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • november 2009
    • 473

    Cryptoheros panamensis?

    Hej är det nån här som har nån erfarenhet av Cryptoheros panamensis? Behöver de strykfisk? Kan ynglen redan från början ta flingfoder eller skalade arteimaägg såsom tex. zebraciklider (nigrofasciatus, hondurian red point)? Känsliga mot nått speciellt? Vart de finns att få tag på?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag har inte haft denna själv men skulle tippa på att den liknar sajicorna och de brukar klara sig mycket bra på bara vanlig mat (flingor). Annars är det alltid bättre med nykläckt artemia. Min uppfattning med strykfisk är att de behövs mest om det är trångt i akvariumet, dvs något för litet. Jag har själv Sajicor och det har aldrig varit problem med att de skadar varandra, men de går i ett 430 liters, kanske hade det sett annat ut i ett 100 liters.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Rooster
      NCS Medlem
      • november 2009
      • 473

      #3
      Ok ja det kan jag tänka mig det är ju oxå en cryptoheros, ja det är väldigt bekvämt om man kan mata ynglen med torrfoder tycker jag. Slipper helst gärna mecket med att kläcka artemia (bor i lägenhet...). Jasså intressant det med strykfisk.
      Tack för svaret!

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #4
        Ursprungligen postat av Rooster
        Ok ja det kan jag tänka mig det är ju oxå en cryptoheros, ja det är väldigt bekvämt om man kan mata ynglen med torrfoder tycker jag. Slipper helst gärna mecket med att kläcka artemia (bor i lägenhet...). Jasså intressant det med strykfisk.
        Tack för svaret!
        Själv köpte jag mig en artemia kläckare på Tropen som är i stort sett lika enkel som att mata med flingfoder.
        Bara att: Fylla den med vatten & salt, kasta i ägg lite då och då och plocka upp dom i en sil där dom samlas automatiskt.
        Behövs inga syrepumpar eller liknande bara ägg, vatten & salt. Sen sköter det sig självt.
        Rekommenderas starkt! Kan fixa bild om ngn är intresserad.
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jag kläcker artemia med glasslådemetoden


          med tillägget att jag har en lampa med transformator som lyser upp baljan och trafon lägger jag i en skokartong under glassbunken.

          Sedan silar jag inte artemian utan suger upp det jag vill ha med en sug och pumpar ned i yngelkaret.
          Här en film då jag matar min hantelyngel som nu är sålda:
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Rooster
            NCS Medlem
            • november 2009
            • 473

            #6
            Ursprungligen postat av KuRtaN
            Själv köpte jag mig en artemia kläckare på Tropen som är i stort sett lika enkel som att mata med flingfoder.
            Bara att: Fylla den med vatten & salt, kasta i ägg lite då och då och plocka upp dom i en sil där dom samlas automatiskt.
            Behövs inga syrepumpar eller liknande bara ägg, vatten & salt. Sen sköter det sig självt.
            Rekommenderas starkt! Kan fixa bild om ngn är intresserad.

            Ja det låter bra, har tittat på lite olika men vissa kostar så himla mkt. Men hur funkar det eg. med artemiakläckare (som man inte kopplar till ett elutag) varifrån kommer värmen eller behövs det inte kanske. (har sett att vissa kläcker utan nån värme (den klassiska uppochnedvända flaskan med luftslang i botten, men då har det oxå vart väldigt varmt i rummet).

            En bekant kläcker i glasslåda å han har lådan ståendes på akvariets lysramp så det verkar som att värme tillförsel inte alltid är allt för viktigt? Kläckte själv när jag var yngre men då stod behållaren på värmepannan i huset. Ja jag får ta mig en funderare på om jag skall köpa en kläckare...

            Kommentar

            • Rooster
              NCS Medlem
              • november 2009
              • 473

              #7
              Ok, ja det verkar finnas alla möjliga metoder... Juste film DRE!

              Kommentar

              • Pink_Tess
                Användare
                • februari 2011
                • 259

                #8
                Tänkte skaka lite liv i tråden då jag råkade få syn på några sånna här...

                fler erfarenheter? Ni som har dem, i vilken volym håller ni dem? Vad har ni för sällskap till dem? De verkar ju riktigt granna de där inga fiskarna.

                =) // PinkTess
                XXX// PINK

                missindecisive.blogg.se

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Beast har väl några, han kanske kan svara:
                  Tråden är i första hand avsedd för bilder på Centralamerikanska ciklider och diskussioner kring eller med anknytning till postade bilder. Allmänna frågor och diskussioner behandlas med fördel i nya trådar då det blir lättare att söka efter nyttig information i efterhand på forumet. Skriv ut artnamnet på postade bilder i


                  Tråden är i första hand avsedd för bilder på Centralamerikanska ciklider och diskussioner kring eller med anknytning till postade bilder. Allmänna frågor och diskussioner behandlas med fördel i nya trådar då det blir lättare att söka efter nyttig information i efterhand på forumet. Skriv ut artnamnet på postade bilder i


                  Tråden är i första hand avsedd för bilder på Centralamerikanska ciklider och diskussioner kring eller med anknytning till postade bilder. Allmänna frågor och diskussioner behandlas med fördel i nya trådar då det blir lättare att söka efter nyttig information i efterhand på forumet. Skriv ut artnamnet på postade bilder i


                  Tråden är i första hand avsedd för bilder på Centralamerikanska ciklider och diskussioner kring eller med anknytning till postade bilder. Allmänna frågor och diskussioner behandlas med fördel i nya trådar då det blir lättare att söka efter nyttig information i efterhand på forumet. Skriv ut artnamnet på postade bilder i
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pink_Tess
                    Tänkte skaka lite liv i tråden då jag råkade få syn på några sånna här...

                    fler erfarenheter? Ni som har dem, i vilken volym håller ni dem? Vad har ni för sällskap till dem? De verkar ju riktigt granna de där inga fiskarna.

                    =) // PinkTess
                    ju större akvarium ju bättre, du får se kanonroliga beteenden om de går i ett riktigt stort akvarie, påminner lite om zebraciklid liten men kan vara hur aggro som hellst större fiskar kan jagas bort, bra yngelvård och skitsnygga
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Peter har du dessa? Bilder?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Peter har du dessa? Bilder?
                        Japp, har ett 20tal men inga bra bilder på dem dock
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Rooster
                          NCS Medlem
                          • november 2009
                          • 473

                          #13
                          Nu har det ju gått ett tag å på vår (gcg:s) lilla resa mot Norrköping för ett tag sen besökte vi faktiskt Jocke å jag köpte 2+2 panamensisar av honom. Så nu går ett par i 95L med blackmollies och det andra i 112L med libertymollies. Lite små kar kanske men fiskarna i fråga är inte så stora heller.

                          Gillar dem skarpt, jättefina trots att de egentligen inte är så värst färggranna. Verkar vara trevliga å bra firrar, lite kul att ha dem oxå då de (i synnerhet här på västkusten) verkar vara mer eller mindre omöjliga att få tag på...
                          Senast redigerad av Rooster; 22 maj 2011, 02:42.

                          Kommentar

                          • Pink_Tess
                            Användare
                            • februari 2011
                            • 259

                            #14
                            Kul :-) tack för bra svar! Får väl se vad som dimper ner i karen framöver...
                            XXX// PINK

                            missindecisive.blogg.se

                            Kommentar

                            • Rooster
                              NCS Medlem
                              • november 2009
                              • 473

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pink_Tess
                              Kul :-) tack för bra svar! Får väl se vad som dimper ner i karen framöver...
                              Ja då får vi hålla tummarna för panamensisen då...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...