Vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mantis777
    Användare
    • oktober 2008
    • 204

    Vattenvärden

    Hej
    Kan någon med kunskap om vattenkemi uttala sig om följande vatten och om det passar till akvarium och till vilka arter... (jag skriver av pappret exakt som det står)
    Mvh
    /Calle

    Analys/undersökning av resultat Enhet
    Odlingsb. mikroorg. 22 C 3d 800 cfu/ml
    E coli <1 cfu/100 ml
    Koliforma bakterier 35 C 1 cfu/100 ml
    Turbiditet FNU 0,57 fnu
    Konduktivitet 25 C 61,4 mS/m
    pH 25 C 7,8
    Alkalinitet, HCO3 270 mg/l
    Kemisk syreförbrukn. COD-Mn 1,2 mg/l
    Ammoniumkväve, NH4-N <0,010 mg/l
    Ammonium NH4 <0,02 mg/l
    Nitratkväve NO3-N <0,1 mg/l
    Nitrat NO3 <0,5 mg/l
    Nitritkväve NO2-N <0,001 mg/l
    Nitrit NO2 <0,003 mg/l
    Fosfatfosfor PO4-P ofiltrerat <0,010 mg/l
    Fosfat PO4 <0,03 mg/l
    Fluorid F 0,50 mg/l
    Klorid Cl 23 mg/l
    Sulfat SO4 63 mg/l
    Järn Fe <0,05 mg/l
    Kalcium Ca 0,17 mg/l
    Kalium K <2 mg/l
    Koppar Cu <0,01 mg/l
    Magnesium Mg <0,1 mg/l
    Mangan Mn <0,02 mg/l
    Natrium Na 140 mg/l
    Hårdhet tyska grader 0,05 dH
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #2
    Om vi börjar med giftet d v s kloret så hade genomsnittligt kranvatten i Sverige 2009 ca 16 mg/l. Ditt vatten är dock inte exceptionellt hårt klorerat, många ligger uppåt 30 mg/l. Jag hade använt vattenberedningspreparat till detta, i synnerhet om du inte har för avsikt att höja pH. Ditt pH är normalt (vattenverken måste leverera 7,5 till 9 enl kravspec). Ju lägre pH desto aggressivare verkar kloret på slemhinnorna, gäller även metaller. Vattnet är utifrån konduktiviteten (drygt 60) ngt hårdare än diskusvatten men avsevärt mjukare än Rift Valley-vatten. Utifrån dGH (tyska hårdhetsgrader) har du ett extreeemt mjukt vatten, jag har ca 11 mot dina 0,05 - min CPU vägrar nu fortsätta processa resultat...men rekommenderar att du saltar upp vattnet ngt och införskaffar...Haplisar! Detta är ett Viktoriavatten.

    Kommentar

    • mantis777
      Användare
      • oktober 2008
      • 204

      #3
      Ursprungligen postat av nicson
      Om vi börjar med giftet d v s kloret så hade genomsnittligt kranvatten i Sverige 2009 ca 16 mg/l. Ditt vatten är dock inte exceptionellt hårt klorerat, många ligger uppåt 30 mg/l. Jag hade använt vattenberedningspreparat till detta, i synnerhet om du inte har för avsikt att höja pH. Ditt pH är normalt (vattenverken måste leverera 7,5 till 9 enl kravspec). Ju lägre pH desto aggressivare verkar kloret på slemhinnorna, gäller även metaller. Vattnet är utifrån konduktiviteten (drygt 60) ngt hårdare än diskusvatten men avsevärt mjukare än Rift Valley-vatten. Utifrån dGH (tyska hårdhetsgrader) har du ett extreeemt mjukt vatten, jag har ca 11 mot dina 0,05 - min CPU vägrar nu fortsätta processa resultat...men rekommenderar att du saltar upp vattnet ngt och införskaffar...Haplisar! Detta är ett Viktoriavatten.
      Tack för svaret. Vattnet är från egen brunn. Används i ett 200 l akvarium med ytterfilter och med discus, fjärilsciklider, rosentetror och malar. Vattenbyte en gång/vecka, kolfilter används och salttabletter tillsätts vid vattenbytet.
      Vad mer tycker ni det behövs göras? Ska jag sköta vattnet på något annat sätt?
      Senast redigerad av mantis777; 21 september 2010, 10:30.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
      Inget akvarium för tillfället...

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • januari 2010
        • 639

        #4
        Jag hade inte saltat till sydamerikaner. Malarna o diskusarna kommer kanske att gilla ditt vatten ännu bättre utan salt? Hur får du klorid i vattnet? Klorerar du med natriumhypoklorit eller är kloriden inte fri så att säga? Ser att fritt syre inte är mätt. Ibland får folk med egen brunn problem med att det uppfordrade vattnet är nästan syrefritt, löser sig vid kraftig omblandning/turbulens.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Tycker värdena ser ok ut, men det är mycket natriumklorid i vattnet. Även sulfat ligger högt. Borde inte ge några problem iaf, men du kan lugnt hoppa över saltet. Sedan får man skilja på klor och klorid, det är inte samma sak.

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • mantis777
            Användare
            • oktober 2008
            • 204

            #6
            Ursprungligen postat av nicson
            Jag hade inte saltat till sydamerikaner. Malarna o diskusarna kommer kanske att gilla ditt vatten ännu bättre utan salt? Hur får du klorid i vattnet? Klorerar du med natriumhypoklorit eller är kloriden inte fri så att säga? Ser att fritt syre inte är mätt. Ibland får folk med egen brunn problem med att det uppfordrade vattnet är nästan syrefritt, löser sig vid kraftig omblandning/turbulens.
            Lite intressant det du skriver med syre. Brunnen tillhör min sambos föräldrar och de fick problem med sina fiskar med flämtande och röda lite svullna gälar. Vi började salta lite mer, använda kolfilter och sen körde de även igång en "luftpump" i akvariet. Efter det är det ok.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
            Inget akvarium för tillfället...

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              Mycket möjligt att det var syrebrist då. Sen är det precis som Patrik skriver - ditt "klor" är förmodligen 0. Kloriddelen utgörs av natriumklorid (koksalt), magnesiumklorid o s v. Med kolfilter o detta vatten behöver du säkert inget vattenberedningsmedel men det har du ju redan kommit på...

              Kommentar

              • Cissi
                Användare
                • juni 2006
                • 357

                #8
                Sitter och jämför lite med mitt papper på vår brunn

                Lånar tråden lite om det går bra.
                Min hårdhet enligt pappret är 3.9dH men jag har även ett mått på totala hårdheten i form av Ca + Mg som är 28mg/l

                Vilken hårdhet är detta? Eller är det bara ett annat mått på samma skala som man använder tyska grader till?
                Mäter jag kH direkt från kranen så blir mitt test blått efter en droppe.... Lyckas inte riktigt buffra upp det med bikarbonat, får väl ha i bra mycket mera då. pH är inte högre än 6.7 så det kanske går åt lite mera för att få bra pH och sedan ett högre kH med hjälp av bikarbonat.

                Malawisar tar inte skada av att vi har 0.44mg/l järn i vattnet väl? Växterna borde bli glada eller?
                Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  dH står för deutsche Härtegrade, alltså hårdhetsgrader. Total hårdhet i Ca+Mg är ett annat mått, såvitt jag förstått mäter bägge samma saker. Bara olika mått, alltså.

                  Du har mycket mjukt vatten, om KH-testet slår om efter en droppe plus att pH ligger på 6,7. Mer bikarbonat samt filtrering över kalkkross/snäckskal borde göra susen. Se upp när pH går över sju, då bildas ammoniak från ammonium, vilket kan vara riktigt otrevligt (fiskdöd). Byt en hel del vatten innan du testar höja pH/hårdhet.

                  0,44 mg/l järn låter högt. Om jag minns rätt i denna timme brukar växtnissarna rekommendera 0,1-0,2 mg/l. Räcker bra. Det dubbla torde inte skada växterna, men jag är osäker på fisken.

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • nicson
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 639

                    #10
                    Ju högre pH (och hårdhet) desto mindre skadliga är metaller som koppar och järn för fiskar. Jag har tillsatt 2 dl bikarbonat i mitt 1000l Tanganyika o fått upp Kh från 10 till 18, pH från 8 till knappt 8,5. Kalkhaltig sten, grus o sand kanske du redan har?

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Cissi
                      Sitter och jämför lite med mitt papper på vår brunn

                      Lånar tråden lite om det går bra.
                      Min hårdhet enligt pappret är 3.9dH men jag har även ett mått på totala hårdheten i form av Ca + Mg som är 28mg/l

                      Vilken hårdhet är detta? Eller är det bara ett annat mått på samma skala som man använder tyska grader till?
                      Mäter jag kH direkt från kranen så blir mitt test blått efter en droppe.... Lyckas inte riktigt buffra upp det med bikarbonat, får väl ha i bra mycket mera då. pH är inte högre än 6.7 så det kanske går åt lite mera för att få bra pH och sedan ett högre kH med hjälp av bikarbonat.

                      Malawisar tar inte skada av att vi har 0.44mg/l järn i vattnet väl? Växterna borde bli glada eller?
                      Jag hade kopplat på ett billigt kolfilter, det tar bort järnet, och även kopparn från dina koppar ledningar, sedan buffrat upp med bikarbonat.
                      Jag är helt övertygad att det räcker med bikarbonat i ditt fall, men det är inte fel att ha i lite kalkhaltig sand och stenar i baljan, om du nu ska köra med malawisar.
                      Dessa ph tester är inte alltid tillförlitliga, det kanske är så att du får ett högre ph men testerna visar fel.Skoj att du är tillbaka i hobbyn igen.Janne

                      Kommentar

                      • Cissi
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 357

                        #12
                        Jag förstår ingenting, har hällt i två deciliter bikarbonat per 100 liter och det händer ändå inget med kH, blir fortfarande blått på första droppen...

                        Börjar fundera på om jag ska buffra upp med kaustiksoda för att få upp pH, då borde det inte gå åt så mycket bikarbonat.

                        Har dåligt med kalkhaltig inredning så det blir nog till att skaffa ett litet ytterfilter och filtrera över kalkkross, men det hade ju varit trevligt att veta att det ens GÅR att höja kH med mitt vatten...
                        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                        Kommentar

                        • Cissi
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 357

                          #13
                          Efter att ha hällt i sju matskedar bikarbonat i en liter vatten och fortfarande inte fått upp kH drar jag slutsatsen att det inte går.
                          Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                          Kommentar

                          • Cissi
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 357

                            #14
                            Ja, detta var ganska lätt att fixa ser jag nu... testet ska slå om från blått till gult...

                            Hah, fy va jag känner mig dum... Så går det när man inte har kvar bruksanvisningen och inte behövt använda testet på ett tag. Känner mig som en total nybörjare när man inte är van vid vattnet.

                            Ursäkta alla snälla människor som svarat. Fick ju däremot hjälp med järnfrågan och det tackar jag för
                            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Trixa inte med kaustiksoda iaf, det höjer enbart pH och buffrar ingenting. Lätt att överdosera också. Bra att du klurade ut testet!!

                              Hilsen,

                              /P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...